• Anonym (A)

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

• Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
  • sextiotalist
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 14:26:45 följande:
    skaffar jag barn tidigare än jag har lust med är jag egoistisk och oansvarig, väntar jag med att skaffa barn tills jag har lust är det för att är egoistisk och oansvarig och inte för att jag är tillräckligt mogen ansvarsfull att jag väntar tills jag blivit tillräckligt mogen och ansvarsfull.
    en.wikipedia.org/wiki/Double_bind

Skrattande
    Jadu, hur du än gör så har du ändan bak.
  • Anonym (Egoister)
    enmanmedskägg skrev 2018-12-10 15:03:08 följande:

För att vi inte har bråttom?

Egoistiskt
  • Anonym (män)
    enmanmedskägg skrev 2018-12-10 15:03:08 följande:

För att vi inte har bråttom?

Nä, män brukar inte ha så bråttom att växa upp. 
  • sextiotalist
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 15:27:34 följande:
    Egoistiskt
    I vilket avseende då?
    Det är lika egoistiskt vilket beslut man än tar. Än mer egoistiskt att tvinga en person att gå med på något som personen inte alls gillar
  • Anonym (SåÄrDet)

Män är generellt mer egoistiska och vill förverkliga sig själva i större grad än kvinnor. Sen har de ofta obefintlig självinsikt också, se bara på alla 40-55 åriga gubbar på dejtingsidorna som tror att de ska hitta en 25-åring att bilda familj med när de plötsligt insett att "alla" människor runt omkring dem lever familjeliv. Vem vill ha en självcentrerad medelålders gubbe med obefintlig självinsikt som far till sin framtida avkomma???

• Anonym (Egoister)
    sextiotalist skrev 2018-12-10 15:31:57 följande:

I vilket avseende då?

Det är lika egoistiskt vilket beslut man än tar. Än mer egoistiskt att tvinga en person att gå med på något som personen inte alls gillar

Av den anledningen som jag skrev tidigare. Män kan vänta hur länge som helst, kvinnor kan inte vänta hur länge som helst. Män kan vänta in kvinnans klimakterium och hela tiden skjuta fram barn till kvinnan inte längre kan få barn, sen kan han skaffa barn med en annan fertil kvinna.
  • Anonym (barnhatare)
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 14:23:16 följande:
    Många män är också ganska ego och vill ogärna avstå sina pengar, tid och energi till förmån för någon annan och då passar barn dåligt in i ekvationen eftersom barn fullkomligen slukar pengar, tid och energi. Många kanske är rädda för att kvinnan ska tappa sexlusten när barnen kommit och vill därför dra på det så länge som möjligt. Av den orsaken vill män kanske inte ha många barn utan så få som kvinnan kan acceptera. Ju fler barn desto mer tid, pengar och energi går det åt och kvinnan är gravid och ammar och sexlivet går i stå underlängre perioder och kanske för gott när sista barnet är färdigt.

Jag tror att många män inte har någon naturlig egen längtan efter barn men har en kvinna som vill ha barn och därför ger med sig för hennes skull. Eller så kommer det en egen längtan fast senare i livet när han mognat och är redo för den bindning som föräldraskap innebär.

Kvinnor gör sig beredda på moderskap redan från start när de tar hand om sina dockor och matas i alla filmer och böcker om att bli mammor. En kvinna kan också bli förälder på egen hand om bara en man bidrar med spermier. Män har kanske inte ens funderat på barn innan de träffar en kvinna som vill bli mamma, så när kvinnan redan är redo så har mannen knappt börjat fundera. Tror att måna män som inte får barn alls är fullkomligt nöjda med det och även bland de som blir pappor är ju insatsen i föräldraskapet väldigt varierande. 
    Att skaffa barn är precis lika egoistiskt, det är ingen som skaffar barn för barnens skull.
  • Anonym (barnhatare)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-12-10 15:35:56 följande:

Män är generellt mer egoistiska och vill förverkliga sig själva i större grad än kvinnor. Sen har de ofta obefintlig självinsikt också, se bara på alla 40-55 åriga gubbar på dejtingsidorna som tror att de ska hitta en 25-åring att bilda familj med när de plötsligt insett att "alla" människor runt omkring dem lever familjeliv. Vem vill ha en självcentrerad medelålders gubbe med obefintlig självinsikt som far till sin framtida avkomma???

Men suck, skaffa barn gör man i högsta grad för att förverkliga sig själv. Det är som vilket fritidsintresse som helst.
  • Anonym (barnhatare)
    sextiotalist skrev 2018-12-10 15:31:57 följande:
    I vilket avseende då?
    Det har funnits flera trådar om kvinnor som ljuger om att de äter p-piller för att skaffa barn mot mannens vilja. Där kan man tala om egoism, framför allt mot barnen som alla barnivrare annars säger sig värna så mycket om.
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?