Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
Den främsta anledningen tror jag är att dom inte gillar barn, precis som för oss kvinnor som inte vill ha barn.
Den främsta anledningen tror jag är att dom inte gillar barn, precis som för oss kvinnor som inte vill ha barn.
En mer relevant fråga är varför så många män och kvinnor skaffar barn som de sedan inte vill ta ansvaret för (exempel på det finns i många trådar här på FL). Det är mycket mer egoistiskt än att inte skaffa barn eftersom det drabbar barnet i fråga.
Män är generellt mer egoistiska och vill förverkliga sig själva i större grad än kvinnor. Sen har de ofta obefintlig självinsikt också, se bara på alla 40-55 åriga gubbar på dejtingsidorna som tror att de ska hitta en 25-åring att bilda familj med när de plötsligt insett att "alla" människor runt omkring dem lever familjeliv. Vem vill ha en självcentrerad medelålders gubbe med obefintlig självinsikt som far till sin framtida avkomma???
Titta i alla trådar om föräldrar som dumpar över sina ungar på bonusföräldrarna, eller om dem som hävdar att omgivningen måste stå ut med att deras ungar lever fan på restauranger, flygplan och andra olämpliga ställen. Där kan vi tala om omogna egoister. Man är inte ett dugg bättre människa bara för att man klämt ut en unge.
Jag skulle aldrig i livet vilja ha ett förhållande med en man som har barn eller vill ha barn. Vill inte ha någons ouppfostrade unge på halsen, för de flesta föräldrar uppfostrar inte sina ungar tillräckligt och blir förbannade om någon inte tycker att allt ungarna gör är jättegulligt. De är som en jävla sekt.
Tyvärr är det ofta så att människor som inte har barn förblir ganska omogna och egocentrerade genom livet. Och då ganska jobbiga att vara med och leva med. Så du är nog ingen direkt attraktiv partner för någon som är mogen nog att vara eller vilja bli förälder. Du skulle bli bortsorterad på tidigt stadium.
Tyvärr är det ofta så att människor som inte har barn förblir ganska omogna och egocentrerade genom livet. Och då ganska jobbiga att vara med och leva med. Så du är nog ingen direkt attraktiv partner för någon som är mogen nog att vara eller vilja bli förälder. Du skulle bli bortsorterad på tidigt stadium.
Min erfarenhet är snarare att vissa vuxna utan erfarenhet av barn (och allmänt bittra och sura) har svårt för att fatta att barn är barn och inte vuxna i miniformat. Så de förväntar sig att barn ska bete sig som vuxna och blir oerhört besvikna när de inte beter sig som vuxna och tycker därför att alla barn är ouppfostrade. Samma personer verkar ha glömt bort att de själva varit barn en gång i tiden.
När jag säger att jag inte vill ha barn får jag ofta höra att man måste ha barn som tar hand om en när man blir gammal. Jag kan inte tänka mig något mer egoistiskt än att skaffa barn av den anledningen.
När jag säger att jag inte vill ha barn får jag ofta höra att man måste ha barn som tar hand om en när man blir gammal. Jag kan inte tänka mig något mer egoistiskt än att skaffa barn av den anledningen.
Nä, precis. Tvärtom önskar man ju att en del lät bli att skaffa barn när de inte klarar av att vara vettiga föräldrar och ge barnen en vettig uppväxt. Fler borde tänka sig för innan de ynglar av sig, gäller både män och kvinnor.