• Anonym (A)

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

• Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
  • Studentpappa
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-12-10 15:35:56 följande:

Män är generellt mer egoistiska och vill förverkliga sig själva i större grad än kvinnor. Sen har de ofta obefintlig självinsikt också, se bara på alla 40-55 åriga gubbar på dejtingsidorna som tror att de ska hitta en 25-åring att bilda familj med när de plötsligt insett att "alla" människor runt omkring dem lever familjeliv. Vem vill ha en självcentrerad medelålders gubbe med obefintlig självinsikt som far till sin framtida avkomma???

Bättre att vänta tills man vill ha barn och är mogen för det än som kvinnorna som skilt sig i min närhet, vakna upp i en livskris vid 35-40 och skilja sig för att sedan förverkliga sig själv..

Anonym (Osto) skrev 2018-12-10 14:09:18 följande:

För att de är generellt mer benägna om att komma i första hand själva. De är inte uppfostrade till att se till att alla runt omkring dem har de bra. De gör GENERELLT aldrig uppoffringar för någon annans skull såvida de inte har egen vinning av det.

Kvinnor har betydligt mer empati. Tyvärr.

Tänk om vi kvinnor slutade förädla livet. Slutade uppvaktas på födelsedagar, köpa presenter, skicka kort, mysa till hemmet för familjen, laga det där extra, ringa vännerna som behöver stöd, slutade engagera sig i skolans aktiviteter, skicka blommor och uppskattningar. Slutade ge presenter till pedagogerna eller struntade i att fixa mat kring högtider och årsdagar. Vilken dyster värld vi hade fått leva i.

Hybrisen är total, sen ser man ju det du tar upp är bara sådant som kvinnor bryr sig om och det är i stort sett bara utgifter. Tänk om männen slutade stå för fiolerna och bara ville bry sig om världen?  Tror du kvinnorna gick upp i heltid för att ta över försörjningsbördan i hemmet då

(Ja, jag generaliserar men det blir roligare då)

Ride it like you stole it
  • enmanmedskägg
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 15:30:49 följande:
    Nä, män brukar inte ha så bråttom att växa upp. 

Varför är det egoistiskt? Är det ett måste att skaffa barn? Om jag är singel, och trivs med det, måste jag skaffa en partner för att skaffa barn? 

För övrigt, jag har redan ett barn.

• lucinda

Varför skaffar NÅGON barn nu med tanke på detta klimatskit som drabbat världen? Bryr man sig inte?

/barnfri 30+

• Anonym (barnhatare)

Titta i alla trådar om föräldrar som dumpar över sina ungar på bonusföräldrarna, eller om dem som hävdar att omgivningen måste stå ut med att deras ungar lever fan på restauranger, flygplan och andra olämpliga ställen. Där kan vi tala om omogna egoister. Man är inte ett dugg bättre människa bara för att man klämt ut en unge.

• Anonym (män)
    enmanmedskägg skrev 2018-12-10 15:54:31 följande:

Varför är det egoistiskt? Är det ett måste att skaffa barn? Om jag är singel, och trivs med det, måste jag skaffa en partner för att skaffa barn? 

För övrigt, jag har redan ett barn.

Jag har inte pratat om att det är egoistiskt att inte skaffa barn. Ingen som inte vill ha barn ska skaffa barn. 

För att vara en bra förälder måste man kunna sätta sina egna behov åt sidan i ganska stor utsträckning och det verkar vara svårt för många män. Många män vill fortsätta att leva sina liv för sin egen skull på sina egna premisser. Det kräver en viss mognad att klara av att sätta sig själv och sina behov åt sidan för att ta hand om ett barn på ett bra sätt. Och uppnår man aldrig den mognaden eller helt enkelt inte vill så är det ju bättre att leva utan partner och barn än att skaffa barn och blir undermåliga fäder och undermåliga partners åt mamman till barnet.

Tyvärr är det många män som inte inser det och skaffar barn ändå, men är skitkassa som pappor eller helt enkelt checkar ut från pappaskapet när det blir lite för jobbigt. 
  • PH76
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 15:37:55 följande:
    Av den anledningen som jag skrev tidigare. Män kan vänta hur länge som helst, kvinnor kan inte vänta hur länge som helst. Män kan vänta in kvinnans klimakterium och hela tiden skjuta fram barn till kvinnan inte längre kan få barn, sen kan han skaffa barn med en annan fertil kvinna.

Men nu låter du ju som alla de här gnälliga jävla männen som inte kan få en flickvän och som tycker att det borde vara en kvinnas plikt att bli tillsammans med dem, att de blir särbehandlade.

Du (och andra kvinnor) som vill ha barn tidigare får helt enkelt leta reda på en kille som också vill det.

Jag ser en möjlig matchning i mina två fraser ovan.

• Wagner

Antagligen för att för att förr så var det så att det var kvinnornas sak att ta hand om ungarna.

Då spelade det ingen roll, för männen, hur många barn som fanns i familjen. Det påverkade dem bara ekonomiskt, det inskränkte inte deras fritid

Numera kräver de flesta kvinnor att mannen deltar i uppfostran, byter blöjor, är pappalediga, städar hemmet, o.s.v.

Det innebär att barn för män är en stor inskränkning. Detta tillsammans med att barn i allmänhet, för kvinnor, är en starkt drift, medan det så inte är fallet för män, i samma utsträckning, kan göra att män drar sig från att bli fäder.

• Anonym (barnhatare)

Jag skulle aldrig i livet vilja ha ett förhållande med en man som har barn eller vill ha barn. Vill inte ha någons ouppfostrade unge på halsen, för de flesta föräldrar uppfostrar inte sina ungar tillräckligt och blir förbannade om någon inte tycker att allt ungarna gör är jättegulligt. De är som en jävla sekt.

• Anonym (haha)
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 15:37:55 följande:
    Av den anledningen som jag skrev tidigare. Män kan vänta hur länge som helst, kvinnor kan inte vänta hur länge som helst. Män kan vänta in kvinnans klimakterium och hela tiden skjuta fram barn till kvinnan inte längre kan få barn, sen kan han skaffa barn med en annan fertil kvinna.
    Låter mest som att du är avundsjuk för att du inte kan vänta medan män kan det.
  • Anonym (haha)
    Anonym (barnhatare) skrev 2018-12-10 17:21:42 följande:

Jag skulle aldrig i livet vilja ha ett förhållande med en man som har barn eller vill ha barn. Vill inte ha någons ouppfostrade unge på halsen, för de flesta föräldrar uppfostrar inte sina ungar tillräckligt och blir förbannade om någon inte tycker att allt ungarna gör är jättegulligt. De är som en jävla sekt.

Min erfarenhet är snarare att vissa vuxna utan erfarenhet av barn (och allmänt bittra och sura) har svårt för att fatta att barn är barn och inte vuxna i miniformat. Så de förväntar sig att barn ska bete sig som vuxna och blir oerhört besvikna när de inte beter sig som vuxna och tycker därför att alla barn är ouppfostrade. Samma personer verkar ha glömt bort att de själva varit barn en gång i tiden.
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?