• Anonym (A)

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

• Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
  • Johnnyorange
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 10:04:57 följande:

För att dom är egoister

Allt man gör är till viss del egoistiskt. Även att skaffa barn.
  • Robert 832
    Anonym (haha) skrev 2018-12-11 12:53:22 följande:

Nja håller med dig delvist. Visst är det viktigt att man kan axla ansvaret som förälder och att man förmodligen är mer kapabel till det om man hunnit mogna. MEN på ditt inlägg låter det mer som att det ansvaret skulle till största delen vara ekonomisk och det är nog ett väääääldigt föråldrat sätt att se på papparollen i ett samhälle där båda föräldrarna jobbar. Förr i tiden så axlade mannen det ekonomiska ansvaret för att dra in pengar eftersom kvinnor var hemmafruar men hur delaktiga var de i sina barns liv? Hur många blöjor bytte män på 50-talet? Hur ofta lagade de mat och tog hand om barnen?

I dagens samhälle har ju båda lika mycket ansvar för både det ekonomiska och det praktiska kring barn och hem. I många fall drar kvinnan in mer pengar till hushållet än mannen.

Jag pratar inte pm hur samhället ser ut men mer om hur många av männen ännu tänker. Den förlegade normen lever ändå kvar i filmer, romantiska ideal, reklam och sociala förväntningar. Många män upplever att de måste leva upp till gamla normen fast i det nya samhällets förutsättningar och då är det inte alls orimligt att de inte vill skaffa barn förrän vid 35-40 års ålder iom att det är svårare idag.
  • Anonym (Där stod hon utkrattad med fittan i vädret)
    Anonym (A) skrev 2018-12-10 10:03:45 följande:

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

För att barn är det mest överskattade som finns.

Barn kostar massvis med pengar, och ännu mera tid. Det finns andra roligare saker att prioritera enligt mitt tycke. Har man ett heltidsarbete och en massa andra intressen, så finns det inget utrymme för barn. Men jag kan förstå att folk som saknar andra sysselsättningar vid sidan av sina jobb, då kanske barnen fyller en funktion. Men i mitt liv är barn bara en överbelastning. 
  • Anonym (Där stod hon utkrattad med fittan i vädret)
    Johnnyorange skrev 2018-12-11 13:01:54 följande:
    Allt man gör är till viss del egoistiskt. Även att skaffa barn.
    Ja så är det ju.

Det är ju en jävla massa människor som egentligen inte borde skaffa barn, av flera anledningar. Det kan antingen vara att föräldrarna saknar socioekonomiska förutsättningar, men också att många barn ärver funktionsnedsättningar som adhd och asperger. En väldigt stor del av de individer som misslyckas i samhället eller som drabbas av tung psykisk ohälsa är just individer som är födda med bokstavsdiagnoser. 

• KlunsSmurfen
    Robert 832 skrev 2018-12-11 13:02:39 följande:
    Jag pratar inte pm hur samhället ser ut men mer om hur många av männen ännu tänker. Den förlegade normen lever ändå kvar i filmer, romantiska ideal, reklam och sociala förväntningar. Många män upplever att de måste leva upp till gamla normen fast i det nya samhällets förutsättningar och då är det inte alls orimligt att de inte vill skaffa barn förrän vid 35-40 års ålder iom att det är svårare idag.
    jepp, män lever så fruktansvärt hårt efter den förlegade mansnormen att det skiljer 1.5 år (2013) i snitt mellan kvinnor och män.

Förstagångspappor äldre än förstagångsmammor
    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Forstagangspappor-aldre-an-forstagangsmammor/
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 10:58:33 följande:

Jag menar att män kan få barn livet ut. Det kan inte vi kvinnor. Det är oerhört egoistiskt om mannen låter sin kvinna gå över den fruktbara åldern och in i klimakteriet bara för att han kan men inte hon. När kvinnan är i klimakteriet kan han ju alltid själv skaffa barn med en annan kvinna

Då kan ju kvinnan välja en annan man.
  • Anonym (mor)

Jag visste inte att det var så. De män som inte vill skaffa barn förrän sent lever väl ensamma då tills det blir dags eller gifter de sig med en kvinna och håller henne på halster?

• Anonym (Micke)

Som jag ser det:

Män som skaffar barn sent gör det :

1. För dom har haft svårt att träffa någon över huvud taget. När dom väl hittar någon
    sent i livet så blir det barn, giftemål, villa - hela paketet på en gång

2. Killar som ser bra ut vill inte låsa sig utan fortsätta att vara singel så länge det
    är möjligt. 

• PH76
    Anonym (Micke) skrev 2018-12-12 13:00:29 följande:

Som jag ser det:

Män som skaffar barn sent gör det :

1. För dom har haft svårt att träffa någon över huvud taget. När dom väl hittar någon
    sent i livet så blir det barn, giftemål, villa - hela paketet på en gång

2. Killar som ser bra ut vill inte låsa sig utan fortsätta att vara singel så länge det
    är möjligt. 

Nä så är det inte.

I min omgivning så har det i alla fall varit så att de har pluggat tills de är runt 25, de flesta träffade sin blivande under universitetstiden eller något/några år efteråt. Barn har alltid kommit efter sen mellan 30-36 då alla har hunnit arbeta upp en karriär och lite pengar (samt inre mognad). Nu är vi alla strax över 40 strecket och det har varit väldigt få skilsmässor.

Detta gällde mig med och jag hade absolut inga problem att hitta tjejer..

• sextiotalist
    PH76 skrev 2018-12-12 13:41:14 följande:

Nä så är det inte.

I min omgivning så har det i alla fall varit så att de har pluggat tills de är runt 25, de flesta träffade sin blivande under universitetstiden eller något/några år efteråt. Barn har alltid kommit efter sen mellan 30-36 då alla har hunnit arbeta upp en karriär och lite pengar (samt inre mognad). Nu är vi alla strax över 40 strecket och det har varit väldigt få skilsmässor.

Detta gällde mig med och jag hade absolut inga problem att hitta tjejer..

Jag delar din erfarenhet, och även detta med skilsmässor, det är väldigt få separationer (de förekommer absolut). Detta är även något som det finns statistik på också, då det är inte anekdotisk bevisföring heller
  • Mimosa86
    Johnnyorange skrev 2018-12-11 11:51:24 följande:

Precis! Kvinnor måste sluta tjata på sina pojkvänner om att skaffa barn, och männen ska inte vara mesiga och ge med sig. Skaffa barn är något som båda ska vara med på till 100%. Är någon av parterna osäker är det bättre att vänta.

Självklart. Men kvinnan har en biologisk klocka. Vår fertilitet börjar dala vid 30 och dippar regält vid 35 då även missfallsrisen ökar. As osexigt men tyvärr är det så vekligheten ser ut. Man får lägga upp en livsplan tillsammans och vill man olika så får man bryta och få vidare med andra.
  • PH76
    Mimosa86 skrev 2018-12-12 14:41:07 följande:
    Självklart. Men kvinnan har en biologisk klocka. Vår fertilitet börjar dala vid 30 och dippar regält vid 35 då även missfallsrisen ökar. As osexigt men tyvärr är det så vekligheten ser ut. Man får lägga upp en livsplan tillsammans och vill man olika så får man bryta och få vidare med andra.
    Precis, männen behöver tuffa till sig och ställa sig själv frågorna:

- Känner jag mig mogen att ha barn nu?
    - Vill jag ha barn nu?

Och om svaret är nej helt enkelt låta tjejen gå så att det kan hitta någon som passar dem bättre.
  • Johnnyorange
    Mimosa86 skrev 2018-12-12 14:41:07 följande:

Absolut! Men då är det bättre att hitta annan partner ja än att tjata.
  • Anonym (haha)
    PH76 skrev 2018-12-12 15:03:15 följande:
    Precis, männen behöver tuffa till sig och ställa sig själv frågorna:

- Känner jag mig mogen att ha barn nu?
    - Vill jag ha barn nu?

Och om svaret är nej helt enkelt låta tjejen gå så att det kan hitta någon som passar dem bättre.
    Måste killen ta det beslutet åt tjejen? Varför kan inte hon ta det beslutet själv?
  • Anonym (förståndigt)
    Anonym (A) skrev 2018-12-10 10:03:45 följande:

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Därför att män är klimatsmarta - på riktigt.

De ser saker i ett större perspektiv och tycker att allas vår framtid är viktigare än deras egen.

• PH76
    Anonym (haha) skrev 2018-12-12 16:06:05 följande:
    Måste killen ta det beslutet åt tjejen? Varför kan inte hon ta det beslutet själv?
    Vad menar du? Om han vill ha barn så måste han ju ta ställning till om han vill. Vill han inte så får hon ju i så fall gå vidare och hitta någon som vill.

Eller?
  • Anonym (haha)
    PH76 skrev 2018-12-12 16:35:04 följande:
    Vad menar du? Om han vill ha barn så måste han ju ta ställning till om han vill. Vill han inte så får hon ju i så fall gå vidare och hitta någon som vill.

Eller?
    Ja, men om killen säger att han inte vill ha barn eller vill vänta så borde hon väl själv kunna besluta sig för att satsa på någon annan man istället? Det behöver väl han inte göra åt henne genom att som du skriver "låta henne gå"?
  • PH76
    Anonym (haha) skrev 2018-12-12 16:45:08 följande:

Ja, men om killen säger att han inte vill ha barn eller vill vänta så borde hon väl själv kunna besluta sig för att satsa på någon annan man istället? Det behöver väl han inte göra åt henne genom att som du skriver "låta henne gå"?

Ja givetvis, jag menar bara att han ska vara väldigt tydlig för att inte bygga upp falska förhoppningar.
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?