• Anonym (A)

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

• Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
  • Anonym (Kvinna)

Nu håller jag inte riktigt med om att det skulle vara så, tvärtom tycker jag att många män verkar vara mer sugna på barn än deras flickvänner men om vi utgår från att det du säger stämmer antar jag att orsakerna är:

1. De vill ha barn med rätt person. Vid en skilsmässa har mamman ofta ett övertag angående vårdnad och umgänge och därför är det extra viktigt för en man att välja rätt partner.

2. Män känner ofta ett ansvar att kunna försörja sin familj och vill ha ett ordnat liv med utbildning, besparingar, äga sitt boende innan de skaffar barn.

3. Män har inte samma biologiska stress eftersom de är fertila under längre tid.

4. Jag antar att kvinnors barnlängtan är mer biologisk, dvs hormonstyrd, medan män inte har samma kroppsliga längtan efter tex graviditet.

• Anonym (barnhatare)

Den främsta anledningen tror jag är att dom inte gillar barn, precis som för oss kvinnor som inte vill ha barn.

• Anonym (För att de kan)
    sextiotalist skrev 2018-12-10 10:23:14 följande:

Instämmer helt. De flesta av de män jag känner har fått barn mellan 35 och 40 och är nöjda med sina val. De har inte sett någon anledning att skaffa barn när de studerar och innan de gjort de första hundåren i yrkeslivet

Så är det säkert. Många kvinnor vill nog också vänta. De flesta kvinnor har tyvärr inte den lyxen att kunna vänta.
  • Anonym (H)

Själv vill jag gärna ha barn men hittar ingen kvinna att bilda familj med.

• Anonym (barnhatare)

En mer relevant fråga är varför så många män och kvinnor skaffar barn som de sedan inte vill ta ansvaret för (exempel på det finns i många trådar här på FL). Det är mycket mer egoistiskt än att inte skaffa barn eftersom det drabbar barnet i fråga.

• Anonym (Egoister)
    sextiotalist skrev 2018-12-10 10:37:55 följande:

Att skaffa barn eller inte, oavsett ålder är alltid (och ska) vara ett egoistisk beslut. Att bli påtvingat (med tjat) ett föräldraskap gynnar ingen

Jag menar att män kan få barn livet ut. Det kan inte vi kvinnor. Det är oerhört egoistiskt om mannen låter sin kvinna gå över den fruktbara åldern och in i klimakteriet bara för att han kan men inte hon. När kvinnan är i klimakteriet kan han ju alltid själv skaffa barn med en annan kvinna
  • fjanten

I och för sig är ju medelåldern på förstagångspappor ca 31-32 år, i Sverige, så din frågeställning saknar ju en sanningsenlig bakgrund. Sedan att åldrarna ökar på förstagångsföräldrar (kvinnor och män), handlar väl framförallt om att man numera ska ha "avklarat" mer än förr. Och kraven blir inte mindre. Det är även därför jag tror att vi normalt sett skaffar ca 2 barn per hushåll... Jag hade lätt hunnit med fyra barn om det inte var samma krav på en ute i samhället som det faktiskt är

Men 35-40 är verkligen inte standard för varken kvinnor eller män.

• Anonym (A)
    fjanten skrev 2018-12-10 11:03:28 följande:

I och för sig är ju medelåldern på förstagångspappor ca 31-32 år, i Sverige, så din frågeställning saknar ju en sanningsenlig bakgrund. Sedan att åldrarna ökar på förstagångsföräldrar (kvinnor och män), handlar väl framförallt om att man numera ska ha "avklarat" mer än förr. Och kraven blir inte mindre. Det är även därför jag tror att vi normalt sett skaffar ca 2 barn per hushåll... Jag hade lätt hunnit med fyra barn om det inte var samma krav på en ute i samhället som det faktiskt är

Att det är medelåldern innebär att det finns många som är äldre än det. Jag har också skrivit VILL. Att det sen inte blir så, av misstag eller för att kvinnan tjatat, händer nog också relativt ofta. Så nej, det saknas inte sanningsenlig grund. Det är dock INTE detta som jag frågat om.
  • Anonym (Egoister)

Det finns jättemånga som skaffar 5-13 barn per hushåll. Det är dock allra vanligast bland invandrare men det fungerar också bra.
  • sextiotalist

När tänker du förr?
    För förr (om man går längre bak än 1900-talet) så var det inte en ovanlig ålder att bli förälder första gången.
    Om förr, du tänker på mitten av 1900-talet, så är det (sedan man började registrera officiellt födslar under 1700-talet) så var det en tid som man födde barn ovanligt tidigt.
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?