sextiotalist skrev 2018-12-10 11:27:16 följande:
Här har du din källa
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Aldre-mammor-vanligare-forr/
Jag tycker det är i högsta grad intressant, eftersom det visar att folk både då och nu såg till att man var redo (framför allt då ekonomiskt) för att skaffa barn.
Så förr, så väntade männen att de kunde försörja en familj innan de skaffade familj, precis som idag. Även om sörja för sina barn innebär lite annat idag.
Jag har läst den där artikeln, men tror ändå inte att man för 200 år sedan valde att vänta med barn av samma anledning som man väljer att vänta idag.
Utan att ha den fullkomliga sanningen tror jag att både män och kvinnor väntar p.g.a. att de vill hinna:
- Resa och se världen
- Läsa in en högskoleexamen
- Hinna arbeta i några år så karriären hinner växa och etableras innan "pausen"
- Skaffa ett ordentligt boende
- Spara 100+tusen
Av lite samma anledningar tror jag att man skaffar 1-2 barn, generellt sett, och inte fler. Det är krångligt att vara borta från jobbet i alltför många omgångar. Det är struligt att hinna med egentid, resor och pardejter med "för många" barn o.s.v. På 70-talet var normen annorlunda.
För övrigt så står följande i den artikeln från scb som du länkar till:
"
Det finns ingen statistik över hur gamla kvinnorna var på 1700?, 1800? och i början av 1900?talet när de fick sitt första barn. Men man vet att giftermålet och födelsen av första barnet hängde tätt samman. Det första barnet föddes i regel just före eller inom något år efter giftermålet. Medelålder för giftermål var åtminstone under andra hälften av 1800?talet 27 år för kvinnor, varför man kan anta att medelåldern för förstföderskor låg kring 27?28 år."
Alltså antas medelåldern för förstföderskor ha varit något yngre än idag (idag ca 28-29 år, då ca 27-28 år). Artikeln handlar ju snarare om att det var betydligt vanligare att få många fler barn på den tiden, och att många fler fick barn efter 40 än idag. Det tros enligt artikeln bero på att man fick preventivmedel och slutade skaffa barn så sent när man fick ett val...