• Anonym (A)

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

• Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
  • sextiotalist
    fjanten skrev 2018-12-10 12:58:25 följande:
    Jag insåg inte att jag hade skuldbelagt någon.
    Men trådstartaren gjorde det eller hur?
  • fjanten
    sextiotalist skrev 2018-12-10 13:18:58 följande:

Men trådstartaren gjorde det eller hur?

Absolut, men du citerade mitt inlägg om mängd barn efter 60 talet och medelåldern som jag tror kommer fortsätta, sakta, öka.
  • Anonym (Man)
    Anonym (A) skrev 2018-12-10 10:03:45 följande:

Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

För mig tog det studier, stabilt och tryggt förhållande och en vettigt jobb innan jag kännde att det var lämpligt med barn. Då var jag över 30.

Har kompisar som träffat sin fru/sambo rätt sent och de vill säkerställa att förhållandet är långsiktigt innan det blir tal om barn.

• KlunsSmurfen
    Pentra skrev 2018-12-10 10:20:49 följande:

För att de är medvetna och ansvarsfulla, och bryr sig om sin och sina barns framtid, och/eller vill vänta tills de är mogna och redo. ... Med vänlig hälsning, Pentra

jag tror att det beror på att män generellt inte har någon större lust att mogna på sig för föräldraansvaret förrän vid 30+, om kvinnor ska göra medvetna och ansvarsfulla val så får de vänta med barn tills pojkvännen blivit minst 30 och har lärt sig att "städa sitt rum" Skrattande . Vid det laget kanske de flesta kvinnor förstått att det kan vara dumt att ta på sig rollen som familjens projektledare och curla sina ungar och deras pappa.
  • fornminne

De flesta män vill bara ha 1-2 barn och först efter 30? Jaha, skulle det vara onormalt eller? Tvärtom visar det att många män är ansvarsfulla. De väntar tills de känner sig redo och vill inte ha fler barn än de har tid och ork för. Istället för att skaffa 5 ungar med 3 olika kvinnor och sedan låta kvinnorna sköta resten. Sen är det ju inte bra att vänta FÖR länge, men det tror jag att män i 40-årsåldern vet.

• Anonym (Osto)

För att de är generellt mer benägna om att komma i första hand själva. De är inte uppfostrade till att se till att alla runt omkring dem har de bra. De gör GENERELLT aldrig uppoffringar för någon annans skull såvida de inte har egen vinning av det.

Kvinnor har betydligt mer empati. Tyvärr.

Tänk om vi kvinnor slutade förädla livet. Slutade uppvaktas på födelsedagar, köpa presenter, skicka kort, mysa till hemmet för familjen, laga det där extra, ringa vännerna som behöver stöd, slutade engagera sig i skolans aktiviteter, skicka blommor och uppskattningar. Slutade ge presenter till pedagogerna eller struntade i att fixa mat kring högtider och årsdagar. Vilken dyster värld vi hade fått leva i.

• Anonym (Xex)
    fornminne skrev 2018-12-10 13:56:05 följande:
    De flesta män vill bara ha 1-2 barn och först efter 30? Jaha, skulle det vara onormalt eller? Tvärtom visar det att många män är ansvarsfulla. De väntar tills de känner sig redo och vill inte ha fler barn än de har tid och ork för. Istället för att skaffa 5 ungar med 3 olika kvinnor och sedan låta kvinnorna sköta resten. Sen är det ju inte bra att vänta FÖR länge, men det tror jag att män i 40-årsåldern vet.

Håller med! Hellre män som väntar och vill ha få barn, än män som ynglar av sig till höger och vänster och sedan inte tar hand om ungarna. Eller som skaffar femielva barn med samma kvinna (vanligast i andra kulturer), trots att de är trångbodda. Jag läste om en familj som klagade över att de bodde för litet, två vuxna och 8 barn i en trea. De ville ha större, men det var svårt att hitta. Vad gör de? Skaffar ett barn till. Så nu har de 9 (!) ungar.
  • Anonym (Xex)
    Anonym (Osto) skrev 2018-12-10 14:09:18 följande:
    För att de är generellt mer benägna om att komma i första hand själva. De är inte uppfostrade till att se till att alla runt omkring dem har de bra. De gör GENERELLT aldrig uppoffringar för någon annans skull såvida de inte har egen vinning av det. Kvinnor har betydligt mer empati. Tyvärr. Tänk om vi kvinnor slutade förädla livet. Slutade uppvaktas på födelsedagar, köpa presenter, skicka kort, mysa till hemmet för familjen, laga det där extra, ringa vännerna som behöver stöd, slutade engagera sig i skolans aktiviteter, skicka blommor och uppskattningar. Slutade ge presenter till pedagogerna eller struntade i att fixa mat kring högtider och årsdagar. Vilken dyster värld vi hade fått leva i.

Varför ses det som egoistiskt att vilja vänta med barn och inte ha så många? Det är väl snarare tvärtom. Män som ynglar av sig till höger och vänster, eller skaffar fler barn än de har tid för eller råd med, är väl de största egoisterna.
  • Anonym (män)
    Anonym (A) skrev 2018-12-10 10:03:45 följande:

Många män är också ganska ego och vill ogärna avstå sina pengar, tid och energi till förmån för någon annan och då passar barn dåligt in i ekvationen eftersom barn fullkomligen slukar pengar, tid och energi. Många kanske är rädda för att kvinnan ska tappa sexlusten när barnen kommit och vill därför dra på det så länge som möjligt. Av den orsaken vill män kanske inte ha många barn utan så få som kvinnan kan acceptera. Ju fler barn desto mer tid, pengar och energi går det åt och kvinnan är gravid och ammar och sexlivet går i stå underlängre perioder och kanske för gott när sista barnet är färdigt.

Jag tror att många män inte har någon naturlig egen längtan efter barn men har en kvinna som vill ha barn och därför ger med sig för hennes skull. Eller så kommer det en egen längtan fast senare i livet när han mognat och är redo för den bindning som föräldraskap innebär.

Kvinnor gör sig beredda på moderskap redan från start när de tar hand om sina dockor och matas i alla filmer och böcker om att bli mammor. En kvinna kan också bli förälder på egen hand om bara en man bidrar med spermier. Män har kanske inte ens funderat på barn innan de träffar en kvinna som vill bli mamma, så när kvinnan redan är redo så har mannen knappt börjat fundera. Tror att måna män som inte får barn alls är fullkomligt nöjda med det och även bland de som blir pappor är ju insatsen i föräldraskapet väldigt varierande. 
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Osto) skrev 2018-12-10 14:09:18 följande:

För att de är generellt mer benägna om att komma i första hand själva. De är inte uppfostrade till att se till att alla runt omkring dem har de bra. De gör GENERELLT aldrig uppoffringar för någon annans skull såvida de inte har egen vinning av det.

Kvinnor har betydligt mer empati. Tyvärr.

Tänk om vi kvinnor slutade förädla livet. Slutade uppvaktas på födelsedagar, köpa presenter, skicka kort, mysa till hemmet för familjen, laga det där extra, ringa vännerna som behöver stöd, slutade engagera sig i skolans aktiviteter, skicka blommor och uppskattningar. Slutade ge presenter till pedagogerna eller struntade i att fixa mat kring högtider och årsdagar. Vilken dyster värld vi hade fått leva i.

skaffar jag barn tidigare än jag har lust med är jag egoistisk och oansvarig, väntar jag med att skaffa barn tills jag har lust är det för att är egoistisk och oansvarig och inte för att jag är tillräckligt mogen ansvarsfull att jag väntar tills jag blivit tillräckligt mogen och ansvarsfull.
    en.wikipedia.org/wiki/Double_bind

"Tänk om vi kvinnor slutade förädla livet.. Slutade..."
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 13:45:56 följande:
    jag tror att det beror på att män generellt inte har någon större lust att mogna på sig för föräldraansvaret förrän vid 30+, om kvinnor ska göra medvetna och ansvarsfulla val så får de vänta med barn tills pojkvännen blivit minst 30 och har lärt sig att "städa sitt rum" Skrattande . Vid det laget kanske de flesta kvinnor förstått att det kan vara dumt att ta på sig rollen som familjens projektledare och curla sina ungar och deras pappa.
    ...Vilken dyster värld vi hade fått leva i Skrattande
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?