Inlägg från: enmanmedskägg |Visa alla inlägg
  • enmanmedskägg

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

För att vi inte har bråttom?

• enmanmedskägg
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 15:30:49 följande:
    Nä, män brukar inte ha så bråttom att växa upp. 

Varför är det egoistiskt? Är det ett måste att skaffa barn? Om jag är singel, och trivs med det, måste jag skaffa en partner för att skaffa barn? 

För övrigt, jag har redan ett barn.

• enmanmedskägg
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 16:11:28 följande:

Jag har inte pratat om att det är egoistiskt att inte skaffa barn. Ingen som inte vill ha barn ska skaffa barn. 

För att vara en bra förälder måste man kunna sätta sina egna behov åt sidan i ganska stor utsträckning och det verkar vara svårt för många män. Många män vill fortsätta att leva sina liv för sin egen skull på sina egna premisser. Det kräver en viss mognad att klara av att sätta sig själv och sina behov åt sidan för att ta hand om ett barn på ett bra sätt. Och uppnår man aldrig den mognaden eller helt enkelt inte vill så är det ju bättre att leva utan partner och barn än att skaffa barn och blir undermåliga fäder och undermåliga partners åt mamman till barnet.

Tyvärr är det många män som inte inser det och skaffar barn ändå, men är skitkassa som pappor eller helt enkelt checkar ut från pappaskapet när det blir lite för jobbigt. 

Aha ok, ja så är det säkert. Jag har varit singelpappa i 6 år nu, och det är snarare tvärtom, jag tycker det är jättekul. Men att det skulle vara något slags tvång att skaffa, eller egoistiskt att inte vilja ha barn eller vilja ha barn sent i livet förstår jag inte.
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?