Inlägg från: Anonym (barnhatare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnhatare)

Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

Den främsta anledningen tror jag är att dom inte gillar barn, precis som för oss kvinnor som inte vill ha barn.

• Anonym (barnhatare)

En mer relevant fråga är varför så många män och kvinnor skaffar barn som de sedan inte vill ta ansvaret för (exempel på det finns i många trådar här på FL). Det är mycket mer egoistiskt än att inte skaffa barn eftersom det drabbar barnet i fråga.

• Anonym (barnhatare)
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 14:23:16 följande:
    Många män är också ganska ego och vill ogärna avstå sina pengar, tid och energi till förmån för någon annan och då passar barn dåligt in i ekvationen eftersom barn fullkomligen slukar pengar, tid och energi. Många kanske är rädda för att kvinnan ska tappa sexlusten när barnen kommit och vill därför dra på det så länge som möjligt. Av den orsaken vill män kanske inte ha många barn utan så få som kvinnan kan acceptera. Ju fler barn desto mer tid, pengar och energi går det åt och kvinnan är gravid och ammar och sexlivet går i stå underlängre perioder och kanske för gott när sista barnet är färdigt.

Jag tror att många män inte har någon naturlig egen längtan efter barn men har en kvinna som vill ha barn och därför ger med sig för hennes skull. Eller så kommer det en egen längtan fast senare i livet när han mognat och är redo för den bindning som föräldraskap innebär.

Kvinnor gör sig beredda på moderskap redan från start när de tar hand om sina dockor och matas i alla filmer och böcker om att bli mammor. En kvinna kan också bli förälder på egen hand om bara en man bidrar med spermier. Män har kanske inte ens funderat på barn innan de träffar en kvinna som vill bli mamma, så när kvinnan redan är redo så har mannen knappt börjat fundera. Tror att måna män som inte får barn alls är fullkomligt nöjda med det och även bland de som blir pappor är ju insatsen i föräldraskapet väldigt varierande. 
    Att skaffa barn är precis lika egoistiskt, det är ingen som skaffar barn för barnens skull.
  • Anonym (barnhatare)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-12-10 15:35:56 följande:

Män är generellt mer egoistiska och vill förverkliga sig själva i större grad än kvinnor. Sen har de ofta obefintlig självinsikt också, se bara på alla 40-55 åriga gubbar på dejtingsidorna som tror att de ska hitta en 25-åring att bilda familj med när de plötsligt insett att "alla" människor runt omkring dem lever familjeliv. Vem vill ha en självcentrerad medelålders gubbe med obefintlig självinsikt som far till sin framtida avkomma???

Men suck, skaffa barn gör man i högsta grad för att förverkliga sig själv. Det är som vilket fritidsintresse som helst.
  • Anonym (barnhatare)
    sextiotalist skrev 2018-12-10 15:31:57 följande:
    I vilket avseende då?
    Det är lika egoistiskt vilket beslut man än tar. Än mer egoistiskt att tvinga en person att gå med på något som personen inte alls gillar
    Det har funnits flera trådar om kvinnor som ljuger om att de äter p-piller för att skaffa barn mot mannens vilja. Där kan man tala om egoism, framför allt mot barnen som alla barnivrare annars säger sig värna så mycket om.
  • Anonym (barnhatare)

Titta i alla trådar om föräldrar som dumpar över sina ungar på bonusföräldrarna, eller om dem som hävdar att omgivningen måste stå ut med att deras ungar lever fan på restauranger, flygplan och andra olämpliga ställen. Där kan vi tala om omogna egoister. Man är inte ett dugg bättre människa bara för att man klämt ut en unge.

• Anonym (barnhatare)

Jag skulle aldrig i livet vilja ha ett förhållande med en man som har barn eller vill ha barn. Vill inte ha någons ouppfostrade unge på halsen, för de flesta föräldrar uppfostrar inte sina ungar tillräckligt och blir förbannade om någon inte tycker att allt ungarna gör är jättegulligt. De är som en jävla sekt.

• Anonym (barnhatare)
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 18:34:06 följande:

Tyvärr är det ofta så att människor som inte har barn förblir ganska omogna och egocentrerade genom livet. Och då ganska jobbiga att vara med och leva med. Så du är nog ingen direkt attraktiv partner för någon som är mogen nog att vara eller vilja bli förälder. Du skulle bli bortsorterad på tidigt stadium.

Du har fel eftersom jag redan har en partner. Som sagt finns det minst lika många egoistiska och omogna föräldrar. Många av dem har bara "råkat" få barn utan att ha en susning om vad det innebär. Vi som inte vill ha barn har oftast tänkt igenom vårt beslut noga och är väl medvetna om nackdelarna med att ha barn. Det om något tyder på mognad.
  • Anonym (barnhatare)
    Anonym (män) skrev 2018-12-10 18:34:06 följande:

Tyvärr är det ofta så att människor som inte har barn förblir ganska omogna och egocentrerade genom livet. Och då ganska jobbiga att vara med och leva med. Så du är nog ingen direkt attraktiv partner för någon som är mogen nog att vara eller vilja bli förälder. Du skulle bli bortsorterad på tidigt stadium.

Du har fel eftersom jag redan har en partner. Som sagt finns det minst lika många egoistiska och omogna föräldrar. Många av dem har bara "råkat" få barn utan att ha en susning om vad det innebär. Vi som inte vill ha barn har oftast tänkt igenom vårt beslut noga och är väl medvetna om nackdelarna med att ha barn. Det om något tyder på mognad.
  • Anonym (barnhatare)
    Anonym (haha) skrev 2018-12-10 17:37:16 följande:

Min erfarenhet är snarare att vissa vuxna utan erfarenhet av barn (och allmänt bittra och sura) har svårt för att fatta att barn är barn och inte vuxna i miniformat. Så de förväntar sig att barn ska bete sig som vuxna och blir oerhört besvikna när de inte beter sig som vuxna och tycker därför att alla barn är ouppfostrade. Samma personer verkar ha glömt bort att de själva varit barn en gång i tiden.

Jaha, så kom det där skitsnacket om att "barn måste få vara barn". Förr i tiden sa man "barn ska synas, inte höras" och dåtidens barn tog knappast skada av att lära sig veta hut. Jag var förresten ett tyst och lugnt barn som inte gillade stökiga barn då heller.
  • Anonym (barnhatare)

När jag säger att jag inte vill ha barn får jag ofta höra att man måste ha barn som tar hand om en när man blir gammal. Jag kan inte tänka mig något mer egoistiskt än att skaffa barn av den anledningen.

• Anonym (barnhatare)

När jag säger att jag inte vill ha barn får jag ofta höra att man måste ha barn som tar hand om en när man blir gammal. Jag kan inte tänka mig något mer egoistiskt än att skaffa barn av den anledningen.

Anonym (män) skrev 2018-12-10 18:37:30 följande:

Nä, precis. Tvärtom önskar man ju att en del lät bli att skaffa barn när de inte klarar av att vara vettiga föräldrar och ge barnen en vettig uppväxt. Fler borde tänka sig för innan de ynglar av sig, gäller både män och kvinnor.

Det håller jag med om. Jag har valt bort barn för att jag inte skulle bli en bra förälder. Det ser jag som tecken på självinsikt och således motsatsen till egoistiskt. Dessutom är det bättre för miljön att inte skaffa barn. Att skaffa barn för att "bebisar är så gulliga" utan att tänka på att bebisen blir större eller bara för att ens kompisar skaffar barn ser jag däremot som omoget.
Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?