• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • sextiotalist
    Busarew skrev 2018-11-26 07:49:38 följande:
    Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.
    De enda som dragit rasistkortet i denna tråd är de som, som jag tolkar det, har redan en, mer eller mindre, främlingsfientlig syn.

Skulle tippa på att det är samma personer som skulle gå i taket om en Lucia var en svart kvinna eller än värre en man (att sedan första Lucian i Sverige var en man tycks många glömma av).
    Det är inte helt omöjligt att man även tog hänsyn till de barnen som kom från en annan kultur där varken Lucialinne, tomtedräkt eller stjärna finns på deras agenda och än mindre vara medveten om föräldrarnas medverkan för att se sina telningar sjunga falskt och gråta.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:02:59 följande:
    De enda som dragit rasistkortet i denna tråd är de som, som jag tolkar det, har redan en, mer eller mindre, främlingsfientlig syn.

Skulle tippa på att det är samma personer som skulle gå i taket om en Lucia var en svart kvinna eller än värre en man (att sedan första Lucian i Sverige var en man tycks många glömma av).
    Det är inte helt omöjligt att man även tog hänsyn till de barnen som kom från en annan kultur där varken Lucialinne, tomtedräkt eller stjärna finns på deras agenda och än mindre vara medveten om föräldrarnas medverkan för att se sina telningar sjunga falskt och gråta.
    Varför skulle Lucia vara en man? Lucia var en kvinna och skall givetvis återspeglas som det.
    Sedan är det ju oftast den vackraste tjejen som blir utsedd till Lucia genom röstning, och vilken färg den har spelar nog mindre roll för det är ju folket som får välja.

Sedan har jag jävligt svårt när man skall blanda in politik i traditioner, och medvetet välja tex en svart Lucia för att det skall va PK.
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:02:59 följande:

Ett och annat ögonbryn höjdes rejält häromåret när Svt valde att ha en ung liten oskyldig KOLSVART Lucia på Luciamorgon. Varför? Så cyniskt och elakt mot lill-jäntan. ALLA visste i förväg att det inte skulle tas väl emot. Den gamla dam som bryggt kaffe och satte sig framför teven med lussebullen satte båda i halsen. Dessutom valde man att ha några rappande förorts-.......vad det nu var som grädde på moset! Gudskelov har det sedan dess varit traditionellt firande. Har nästan lite ont i magen inför detta år......nu när Svt är skattefinansierat så kan de ju ta ut svängarna rejält...........! Gruvar mig.......
  • PH76
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:

Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?

Varför stället du fen frågan till mig? Hur ska jag kunna veta det? Jag svarade bara på frågan i tråden, till alla de som är för lata eller dåliga på svenska för att kunna ta in tidningsartikeln.
  • annabellelee
    BossHoss skrev 2018-11-26 08:08:23 följande:

Varför skulle Lucia vara en man? Lucia var en kvinna och skall givetvis återspeglas som det.

Sedan är det ju oftast den vackraste tjejen som blir utsedd till Lucia genom röstning, och vilken färg den har spelar nog mindre roll för det är ju folket som får välja.

Sedan har jag jävligt svårt när man skall blanda in politik i traditioner, och medvetet välja tex en svart Lucia för att det skall va PK.

Ja, och enligt traditionen var Lucia djupt troende, stack ut sina ögon och brändes på bål, men detta är inte delar av berättelsen vi valt att upprepa (ingen dagislucia behöver vara troende och ingen dagislucia bränns på bål mig veterligen) så varför måste just att hon var en kvinna bevaras. Det är ett firande som förändrats och fortsätter förändras med samhället.
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 08:08:23 följande:

Den första Lucian var en man och det var män som började med det som sedan blev vårt Luciafirande
  • BossHoss
    annabellelee skrev 2018-11-26 08:28:43 följande:
    Ja, och enligt traditionen var Lucia djupt troende, stack ut sina ögon och brändes på bål, men detta är inte delar av berättelsen vi valt att upprepa (ingen dagislucia behöver vara troende och ingen dagislucia bränns på bål mig veterligen) så varför måste just att hon var en kvinna bevaras. Det är ett firande som förändrats och fortsätter förändras med samhället.
    Ja om samhället tycker så, så varför inte, men då är det givetvis majoriteten och inte vissa individer som skall tycka så, man får väl fira Lucia på egen hand precis som man vill, men kommer det till allmänna sammanhang så skall man ju följa det som majoriteten vill.

Och när det kommer till annorlunda Luciatåg så har jag nog fan vart med om min beskära del av det, men på den nivån där det passar
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:

Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?

På de flesta förskolor firas fortfarande lucia, så i praktiken är det knappt nån skillnad från förr. Det fanns förskolor som valde bort luciafirande även då.

I grundskolan på min tid gick man bara luciatåg i 3an, 6an och 9an. I nian var det frivilligt. DEn stora skillnaden från 80talet är väl att poulariteten att bli framröstad till ortens lucia minskat bland de unga så att man fått lägga ned den traditionen i vissa orter, på grund av ointresse från unga. Större protester mot skönhetstävlinsaspekten av högstadiets firande finns nog också bland dagens unga

Men ja det stämmer att medvetenheten om att alla inte har föräldrar som har tid och råd stärkts under senare år både lagstifningsmässigt och i det allmänna medvetandet. Det kan väl inte gått dig förbi?
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:28:51 följande:
    Den första Lucian var en man och det var män som började med det som sedan blev vårt Luciafirande
    Ja och förr hade inte kvinnor talan alls, de fick inte träna eller tävla, rösta osv osv, Vet inte om den tiden är att återminnas som en "bra tid" men visst vill du ha tillbaka det som det va förr så varför inte..
  • tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 08:35:56 följande:
    På de flesta förskolor firas fortfarande lucia, så i praktiken är det knappt nån skillnad från förr. Det fanns förskolor som valde bort luciafirande även då.

I grundskolan på min tid gick man bara luciatåg i 3an, 6an och 9an. I nian var det frivilligt. DEn stora skillnaden från 80talet är väl att poulariteten att bli framröstad till ortens lucia minskat bland de unga så att man fått lägga ned den traditionen i vissa orter, på grund av ointresse från unga. Större protester mot skönhetstävlinsaspekten av högstadiets firande finns nog också bland dagens unga

Men ja det stämmer att medvetenheten om att alla inte har föräldrar som har tid och råd stärkts under senare år både lagstifningsmässigt och i det allmänna medvetandet. Det kan väl inte gått dig förbi?
    Här i stan har vi en luciaomröstning där luciorna sjunger den vackra Luciasången och presenterar sig själva. INGEN snygging utan sångröst kommer ens på tapeten.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande