• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 13:48:52 följande:
    Det är egentligen inte ytterligheter utan faktiskt hur det är idag.
    Hur långt skall man gå för att det skall va lika för alla.
    Fruktstunder i skolan har ju redan förbjudits på en del håll.
    Och då får man väl ta bort idrotten, för att alla skall va jämställda. Eller varför kan man inte göra ändringar där men överallt annat

Folk skiter mer och mer i sina barn, med tid, engagemang och pengar, JAG.et har blivit så enormt stort, varför skall dessa personer få bestämma hur mina barn skall ha det. Självklart har vissa som är sjukskrivna mindre resurser, men ändå så lyckas de spendera pengar på sig själva som lika gärna kunde gå till barnen. Men så är det inte.
    Så familjen där den ena föräldern är sjukskriven och inte fått pengar från FK, där det jaget som blivit så stort.
    Där föräldrarna är arbetslösa, där är det jaget.
    Där en förälder fått en skada och blivit förtidspensionär, där är det Jaget.

Nej, de  föräldrar som det rör sig om är föräldrar som garanterat gör vad de kan, utifrån sina förutsättningar, för att ge sina barn ett bra liv.

Åh, jag blir så trött på folk som inte kan förstå att det finns personer som har det väldigt, väldigt tight, utan att vara missbrukare, fall för lyxfällan etc, utan vanliga människor som har haft motgångar i livet  som de alltid inte kunnat hantera/styra över.

• BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 14:00:55 följande:
    Så familjen där den ena föräldern är sjukskriven och inte fått pengar från FK, där det jaget som blivit så stort.
    Där föräldrarna är arbetslösa, där är det jaget.
    Där en förälder fått en skada och blivit förtidspensionär, där är det Jaget.

Nej, de  föräldrar som det rör sig om är föräldrar som garanterat gör vad de kan, utifrån sina förutsättningar, för att ge sina barn ett bra liv.

Åh, jag blir så trött på folk som inte kan förstå att det finns personer som har det väldigt, väldigt tight, utan att vara missbrukare, fall för lyxfällan etc, utan vanliga människor som har haft motgångar i livet  som de alltid inte kunnat hantera/styra över.
    Självklart finns det människor som har det tight som inte är idioter mer eller mindre. Tyvärr har jag enbart mött dem som är idioter både i privatliv och krogen (sjukskrivna, Förtidspensionärer osv osv och det gnälls en jävla massa om hur de inte har pengar, inte ens till sina barn medans de beställer ännu en öl för 50:- )

De personerna som har det så tight att de inte kan köpa ett lucia linne, eller göra ett av en stor T-shirt eller lakan. Är nog väldigt väldigt få i Sverige idag, och jag tror inte att det är dem man hör klaga på nätet. De som gnäller (enligt erfarenhet) är de som gör kassa val i sitt liv och enbart vill ha mer.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:45:48 följande:
    När vi hade barn i skolan (inte SÅ himla länge sedan) så hade de friluftsdag i slalombacken. ALLA barn var med och hade matsäck! Vissa åkte slalom, andra i sin tur åkte löparskidor, vissa satt på isen och pimplade OCH många barn valde att promenera med lärarna runt sjön. Odramatiskt.
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 14:09:44 följande:
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.
    Så allt som görs i skolan måste ALLA gilla och ALLA vara med på att man skall göra annars skall man inte göra det alls?
  • violis

Det där med att det fanns " massor" av föräldrar som gärna lånar ut...tja det beror nog mycket på hur mycket kontakt man har med de övriga familjerna... Och visst har endel skolor ett antal skridskor / skidor att låna ut.. skänkta av föräldrar vars barn vuxit ur dem men det är inga mängder och långt från alla skolor som har det. Tyvärr är det så att sedan skolan blev en kommunal angelägenhet och budget ansvaret flyttades till kommunerna istället för staten ,dvs lååååååångt före " ALL" invandring så det går INTE att säga att det beror på det.. Började kommunerna spara in på allt de kunde , bla på inköp av frilufsutrustning .. När jag själv gick i skolan på " medeltiden" så hade skolan både skridskor/skidor /fotbollskor och cyklar (!)att låna ut till de som inte hade / åkte buss på friluftsdagar /gymnastiklektioner Sedan såg lite längre upp att signaturen " tobbe01 " skrev något om att " huvudsaken var att föräldrnarna var nöjda för de betalar ju trots allt för sin barnomsorg".... DET är en sanning med modifikation... JA föräldrarna betalar en barnomsorgsavgift... Inte ens 10% av vad en plats kostar betalar man ! 90-95% betalar vi alla via skatten !! Men det är så lätt att kräva ditten och datten med argumentet " men vi Betaaaalar ju ...." Att vi har ökadebarngrupper och mindre personaltäthet beror på samma sak ! Om föräldrar betalade en större del skulle det finnas mer pengar till att både minska barngrupperna och öka personaltätheten.... Men vilket parti vill gå till val på en sådan bugdet / genomföra ett sådan beslut ?? Det är inpopulärt att komma med idéer om skatthöjningar / avgiftshöjningar ! Ett annat sätt vore att barn till föräldralediga /arbetslösa bara hade rätt till de ( idag) lagstadgade 15h/veckan...men oj vilka ramaskri det blev i stockholm när det föreslogs att dessa barn " bara" skulle få 30h istället för heltid (40h eller mer) ..... Eller om man tog bort maxtaxan ch återinförde timtaxa....konstigt nog var det mååånga barn som började gå längre /fler dagar då den infördes...... Jag vet att 99% av alla förskolärare /barnskötare här i landet gör allt de kan för att se till att barnen de har i sin omsorg ska ha en så trygg och bra dag som möjligt samtidigt som de försöker uppfylla läroplanen, trots vikariebrist och stora barngrupper där allt fler barn går heltid, Det är prio ett... Luciatåg/vårfester/dropp in fika etc är sådant som vi prioriterar minst!

• nihka
    ThomasW skrev 2018-11-24 18:51:18 följande:

Nu börjar det med Lucia. 
    Sedan har vi pepparkakorna, julen, påsken, skolavslutningen, midsommar, sommarlovet ...

Finns det över huvudtaget någon tradition som inte är kränkande ?

corren.se/nyheter/motala/forskolechefen-om-luciabeslutet-om5574308.aspx

Men det här handlar ju inte om invandrare utan om att man ska följa läroplanen och att alla ska kunna vara med.
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:12:42 följande:
    Så allt som görs i skolan måste ALLA gilla och ALLA vara med på att man skall göra annars skall man inte göra det alls?
    Alla ska kunna delta i alla valen ja, det tycker jag.
  • BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 14:25:13 följande:
    Alla ska kunna delta i alla valen ja, det tycker jag.
    Så då kommer ju uppenbart gymnastiken på tal. Obligatoriskt ämne men borde egentligen vara valfritt för de som inte vill?

De som inte vill ha rast?
    De som inte vill gå till matsalen?
    De som inte vill tala högt inför klassen?
    osv
  • PH76
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:29:55 följande:
    Så då kommer ju uppenbart gymnastiken på tal. Obligatoriskt ämne men borde egentligen vara valfritt för de som inte vill?

De som inte vill ha rast?
    De som inte vill gå till matsalen?
    De som inte vill tala högt inför klassen?
    osv
    Precis som i artikeln så kommer väl läroplanen väl till pass här. Finns det med i läroplanen, ja då ska det göras.

Finns det inte med så är det upp till varje skola att själva göra den bedömningen, eller så kan de ju göra det enkelt och säga att allt som inte står i läroplanen ska bort och så får man ansöka på nationell nivå om något nytt skall in i läroplanen.
  • BossHoss
    PH76 skrev 2018-11-26 14:37:41 följande:
    Precis som i artikeln så kommer väl läroplanen väl till pass här. Finns det med i läroplanen, ja då ska det göras.

Finns det inte med så är det upp till varje skola att själva göra den bedömningen, eller så kan de ju göra det enkelt och säga att allt som inte står i läroplanen ska bort och så får man ansöka på nationell nivå om något nytt skall in i läroplanen.
    Så så länge det står i läroplanen så skall man tvinga barnen men när det kommer till nöjen skall de skrotas helt.

Ingår inte friluftsdagar i läroplanen?
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande