• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 13:45:44 följande:
    Ja det är klart läraren gör det när hon/han blev konfronterad i media smile1.gif
    Mamman till killen som fick vara pepparkaka trots att de inte skulle sjunga den sången borde berättat för sin son att klädseln är till för att illustrera sången precis som tomtedräkten är till för att illustrera de sånger som handlar om tomtar
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 13:45:44 följande:

Ja det är klart läraren gör det när hon/han blev konfronterad i media

Så hon är inte trovärdig för att hon svarade media, eller hur menar du?

Du VILL ju verkligen att det ska vara så som mamman tror/påstår. Läraren kan ju inte vinna, du köper ju uppenbarligen mammans och sonens historia rakt av.
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 13:44:29 följande:

Tycker du inte det? Eller förstår du inte?

Det är du som säger att sanningen svider. Jag har inga problem med sanningen.
  • flygrl

Jaha, då va det dags för årets tråd (en jultradition!) om att pepparkaksgubbarna ska ha förbjudits av hänsyn till svarta barn. Jag kan berätta att jag som svart aldrig känt mig kränkt av pepparkaksgubbarna och aldrig hört nån i min familj eller vänner heller uttrycka nåt sånt. När jag gick på dagis på 00-talet hade vi pepparkaksgubbar med i Luciatåget och faktum e att jag aldrig ens tänkte tanken att dom skulle ha liknat mig. Jag gillade Luciafirandet då och jag gör det nu pepparkaksgubbar inräknade.

Så oavsett om alltihop bygger på ett missförstånd (som det ju verkar va!) eller e ett påhitt av en über ängslig lärare vill jag säga att det inte finns nåt omfattande missnöje bland afrosvenskar som skulle ligga till grund för det hela.

• adina01
    flygrl skrev 2018-11-25 15:10:09 följande:
    Jaha, då va det dags för årets tråd (en jultradition!) om att pepparkaksgubbarna ska ha förbjudits av hänsyn till svarta barn. Jag kan berätta att jag som svart aldrig känt mig kränkt av pepparkaksgubbarna och aldrig hört nån i min familj eller vänner heller uttrycka nåt sånt. När jag gick på dagis på 00-talet hade vi pepparkaksgubbar med i Luciatåget och faktum e att jag aldrig ens tänkte tanken att dom skulle ha liknat mig. Jag gillade Luciafirandet då och jag gör det nu pepparkaksgubbar inräknade. smile1.gif

åSå oavsett om alltihop bygger på ett missförstånd (som det ju verkar va!) eller e ett påhitt av en über ängslig lärare vill jag säga att det inte finns nåt omfattande missnöje bland afrosvenskar som skulle ligga till grund för det hela.
    Årets lucia-kränkhet gäller att några förskolor väljer bort luciatåg för föräldrar precis som det gjorts på enskilda förskolor genom decennier när det visats sig att ingen varken föräldrar, 2-3-åringar eller personal tyckt att det varit mödan värt att försöka få små barn att delta. 
    Luciatåg kan vara roligt för barn i skolålder inte för 2-4 -åringar hur söta de som inte krånglar än är när de står i sina linnen med glitter i håret.
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 14:04:48 följande:

Det är du som säger att sanningen svider. Jag har inga problem med sanningen.

Varför ifrågasätter du sanningen då?
  • Busarew
    flygrl skrev 2018-11-25 15:10:09 följande:

Jaha, då va det dags för årets tråd (en jultradition!) om att pepparkaksgubbarna ska ha förbjudits av hänsyn till svarta barn. Jag kan berätta att jag som svart aldrig känt mig kränkt av pepparkaksgubbarna och aldrig hört nån i min familj eller vänner heller uttrycka nåt sånt. När jag gick på dagis på 00-talet hade vi pepparkaksgubbar med i Luciatåget och faktum e att jag aldrig ens tänkte tanken att dom skulle ha liknat mig. Jag gillade Luciafirandet då och jag gör det nu pepparkaksgubbar inräknade.

Så oavsett om alltihop bygger på ett missförstånd (som det ju verkar va!) eller e ett påhitt av en über ängslig lärare vill jag säga att det inte finns nåt omfattande missnöje bland afrosvenskar som skulle ligga till grund för det hela.

Jag tror snarare att det är en svensk som kommit på idén att svarta kan bli kränkta av pepparkakor. Allt för att leta fel på saker. På senare år har det blivit extremt vanligt bland svenskar att leta fel, t.ex tjejer får inte ha rosa klänningar längre för någon kan ju känna sig kränkt, man får inte vara stolt kvinna eller man för någon kan ju känna sig kränkt av kön osv osv.
  • flygrl
    adina01 skrev 2018-11-25 15:18:26 följande:

Årets lucia-kränkhet gäller att några förskolor väljer bort luciatåg för föräldrar precis som det gjorts på enskilda förskolor genom decennier när det visats sig att ingen varken föräldrar, 2-3-åringar eller personal tyckt att det varit mödan värt att försöka få små barn att delta. 

Luciatåg kan vara roligt för barn i skolålder inte för 2-4 -åringar hur söta de som inte krånglar än är när de står i sina linnen med glitter i håret.

Jag förstår och tycker det låter rimligt. Men jag skrev mitt inlägg utifrån att jag uppfattar det som att somliga lite vagt antyder att svarta skulle känna sig kränkta och därför krävt att pepparkaksgubbarna ska plockas bort. Att man målar upp en bild där kränkta svarta förstör en trevlig svensk tradition. :/
  • flygrl
    Busarew skrev 2018-11-25 15:33:55 följande:

Jag tror snarare att det är en svensk som kommit på idén att svarta kan bli kränkta av pepparkakor. Allt för att leta fel på saker. På senare år har det blivit extremt vanligt bland svenskar att leta fel, t.ex tjejer får inte ha rosa klänningar längre för någon kan ju känna sig kränkt, man får inte vara stolt kvinna eller man för någon kan ju känna sig kränkt av kön osv osv.

Ok, jag e med. Såna über ängsliga människor som du beskriver finns absolut och jag tycker mest dom e patetiska. Men i just den här historien tycks det ju va så att det uppstått ett missförstånd kring varför pepparkaksgubbarna tagits bort. Det kan ju finnas andra skäl att villa ändra i en tradition än (överdriven) antirasism, tror du inte?!
  • Busarew
    flygrl skrev 2018-11-25 15:44:42 följande:

Ok, jag e med. Såna über ängsliga människor som du beskriver finns absolut och jag tycker mest dom e patetiska. Men i just den här historien tycks det ju va så att det uppstått ett missförstånd kring varför pepparkaksgubbarna tagits bort. Det kan ju finnas andra skäl att villa ändra i en tradition än (överdriven) antirasism, tror du inte?!

Självklart är det inget missförstånd utan en efterhandskonstruktion efter att läraren blev ifrågasatt i media. Det är Mycket vanligt att ljuga och skydda sitt eget rykte om man blir ifrågasatt om något som folk blir upprörda över. Ja det är superlöjligt att påstå att allt är kränkande.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande