flygrl skrev 2018-11-25 15:10:09 följande:
Jaha, då va det dags för årets tråd (en jultradition!) om att pepparkaksgubbarna ska ha förbjudits av hänsyn till svarta barn. Jag kan berätta att jag som svart aldrig känt mig kränkt av pepparkaksgubbarna och aldrig hört nån i min familj eller vänner heller uttrycka nåt sånt. När jag gick på dagis på 00-talet hade vi pepparkaksgubbar med i Luciatåget och faktum e att jag aldrig ens tänkte tanken att dom skulle ha liknat mig. Jag gillade Luciafirandet då och jag gör det nu pepparkaksgubbar inräknade.
åSå oavsett om alltihop bygger på ett missförstånd (som det ju verkar va!) eller e ett påhitt av en über ängslig lärare vill jag säga att det inte finns nåt omfattande missnöje bland afrosvenskar som skulle ligga till grund för det hela.
Årets lucia-kränkhet gäller att några förskolor väljer bort luciatåg för föräldrar precis som det gjorts på enskilda förskolor genom decennier när det visats sig att ingen varken föräldrar, 2-3-åringar eller personal tyckt att det varit mödan värt att försöka få små barn att delta.
Luciatåg kan vara roligt för barn i skolålder inte för 2-4 -åringar hur söta de som inte krånglar än är när de står i sina linnen med glitter i håret.