• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • Busarew
    adina01 skrev 2018-11-25 10:17:31 följande:

Barnen hade valt vilka sånger de ville sjunga och valt bort pepparkakesången och då fanns det inte skäl att vara utklädd till pepparkaka. Följer man traditioner så sjunger tomteklädda tomtesånger, pepparkakegubbar sin sång, stjärngossar staffan-sången, alla går i tåg tillsammans förutom när det gäller i kyrkan där endast enligt den gamla traditionen endast ingår lucia, tärnor och stjärngossar.

Källa på det? Fortfarande
  • Busarew
    adina01 skrev 2018-11-25 10:17:31 följande:

Barnen hade valt vilka sånger de ville sjunga och valt bort pepparkakesången och då fanns det inte skäl att vara utklädd till pepparkaka. Följer man traditioner så sjunger tomteklädda tomtesånger, pepparkakegubbar sin sång, stjärngossar staffan-sången, alla går i tåg tillsammans förutom när det gäller i kyrkan där endast enligt den gamla traditionen endast ingår lucia, tärnor och stjärngossar.

Det ni påstår var en efterhandskonstruktion från läraren när hon blev ifrågasatt.

Start Nyheter Sport Familj Opinion Nöje & Kultur Näringsliv Bostadspuls

Alla avdelningar

Jag förstår

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ? läs mer om cookies

MEST

LÄST

1

Singelolycka på R50 ? bil av vägen och in i lyktstolpe

2

Jonas Gardell om sin okända släkthistoria: ?Örebro var mormorsstaden som vi ofta besökte på våra resor?

3

JUST NU: DIF?spelaren anmäld ? efter armbåge på Palushaj

4

Efter kritiken ? Örebrostjärnan backar Sundblad: ?Ger oss möjligheter att vinna varje match?

5

Här är tavlan som ska hjälpa folk att funka olika: "Jag vill att den ska gå för riktigt mycket"

6

David Lindén: Borde jag därför avsky bokläsande örebroare?LEDARE

7

Här är nya fartgränsen som Trafikverket diskuterar i olyckskorsningen på riksväg 50: ?Det kan gå fort?

8

Jan-Ove nära att mista livet i ombyggda korsningen på riksväg 50: ?Det är en dödsfälla?

9

Gruvkonflikterna visar att det lönar sig att göra motstånd ? men landsbygden osynliggörs fortfarande

10

NATTENS NYHETER: Polis misshandlad av ung man utanför krog ? bråk utanför hamburgerrestaurang

? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

LAXÅ | 8 dec 2012

Pepparkaksgubbar förbjuds i luciatåget

0

delningar

Mio ville vara pepparkaksgubbe i Kanalskolans luciatåg. Men det fick han inte. Orsak: Det kan anses stötande.

ANNONS

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i Luciatåget. Nu får han inte vara det.

Bild: Lennart Lundkvist

Obs: denna artikel är från 9 december 2012. Historien slutade lyckligt: Mio fick vara pepparkaksgubbe.

Läs även: Mio får vara pepparkaksgubbe

10 december 2012: Laxåchefen: Skolverket gör lärare osäkra

Mio, tio år, vill vara pepparkaksgubbe när Kanalskolans årskurs fyra på torsdag går luciatåg för hela skolan.Men det får han inte. Barnen får inte heller sjunga ?Vi komma, vi komma från Pepparkakeland ...? ? och det kommer inte bjudas på några pepparkakor i samband med luciatåget.

? Man markerar skillnader i stället för likheter, säger mamman Jenny Simic upprört.Jenny berättar hur det gick till när hon fick beskedet:

? Mio kom hem från skolan och sa: ?Vet du vad? Vi får inte vara pepparkaksgubbar. Och vi får inte sjunga pepparkakssången heller.? Han har sagt att han vill vara pepparkaksgubbe, för han brukar alltid vara det. Och jag sa: Vad säger du? Varför då? ?För att det var någon som kunde ta illa upp?, svarade han.

Lucia ständigt i debattens centrum

Ringde läraren

I stället ska två barn vara tomtar, och förutom en lucia ska resten vara stjärngossar eller tärnor.

? Då gick jag i taket och ringde till läraren och frågade om det var sant. Jo, de hade tagit bort det. För att det inte skulle stöta någon, säger Jenny, och fortsätter:

? Jag sa att då kommer min son inte vara med. Han ska inte stödja något Ku Klux Klan-tåg ? för det är vad det är när de kommer in med vita strutar på huvudet och vita klänningar.

? Det är ändå barn vi pratar om. Om alla vill vara lucior kan väl alla få vara lucior, eller tomtar eller vad de vill vara. Då frågade jag henne: "Pepparkakor då? Ska vi inte äta pepparkakor heller?" Nej, det hade de också tagit bort.

Rösta: Här är bilden på fingret som vilseledde allmänheten, polisen och sjukhuset - hade du blivit lurad?

Kontraproduktivt förbud

Jenny tycker att förbudet blir kontraproduktivt.

? Ska man ta bort såna här saker för att inte stöta, från en tradition. Då kan man nästan vända på det: Varför tar vi bort det? Är inte bruna lika oss, eller? Får inte bruna vara med?

Häromdagen skickade Jenny ett sms till läraren och frågade om beslutet kvarstod. Hon fick följande svar:

"Jag vet vad du tycker och vad du skriver. Vi har tyvärr inga pepparkaksgubbar och sånger i vårt tåg! Vi kan inte bjuda på pepparkakor på grund av elevers allergi.?

Något som Jenny tror var en efterhandskonstruktion.

? Det här med pepparkakorna, då hade hon väl tänkt till på det, och då sa hon att det hade med allergi att göra. Men de som är allergiska äter väl inte pepparkakor? Går det att servera lussekatter då? Det finns väl de som inte kan äta det på grund av allergi.

?Känns inte bra?

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

? Det känns inte bra, säger han.

Vad har dina vänner sagt?

? De frågade om jag skulle vara med. Då sa jag att jag inte vet. De flesta andra ville också vara pepparkaksgubbar.

Mio tycker det hela är konstigt.

? Då borde vi inte få ha bruna kläder i skolan heller, säger han.
  • Busarew

Kontraproduktivt förbud

Jenny tycker att förbudet blir kontraproduktivt.

? Ska man ta bort såna här saker för att inte stöta, från en tradition. Då kan man nästan vända på det: Varför tar vi bort det? Är inte bruna lika oss, eller? Får inte bruna vara med?

Häromdagen skickade Jenny ett sms till läraren och frågade om beslutet kvarstod. Hon fick följande svar:

"Jag vet vad du tycker och vad du skriver. Vi har tyvärr inga pepparkaksgubbar och sånger i vårt tåg! Vi kan inte bjuda på pepparkakor på grund av elevers allergi.?

Något som Jenny tror var en efterhandskonstruktion.

? Det här med pepparkakorna, då hade hon väl tänkt till på det, och då sa hon att det hade med allergi att göra. Men de som är allergiska äter väl inte pepparkakor? Går det att servera lussekatter då? Det finns väl de som inte kan äta det på grund av allergi.

?Känns inte bra?

Mio hade sett fram emot att vara pepparkaksgubbe i luciatåget.

? Det känns inte bra, säger han.

Vad har dina vänner sagt?

? De frågade om jag skulle vara med. Då sa jag att jag inte vet. De flesta andra ville också vara pepparkaksgubbar.

Mio tycker det hela är konstigt.

? Då borde vi inte få ha bruna kläder i skolan heller, säger han.

• ThomasW
    Tr0llmamman skrev 2018-11-25 03:25:28 följande:

Ehm kan du vara snäll och nämna en "svensk" tradition först är du snäll?

Lucia uppstod under KarlXII:s tid. När han ändrade kallendern 12 dagar så började folk även fira 12 dagar före jul. Är det svenskt nog ?
  • modsey
    ThomasW skrev 2018-11-25 10:28:48 följande:

Lucia uppstod under KarlXII:s tid. När han ändrade kallendern 12 dagar så började folk även fira 12 dagar före jul. Är det svenskt nog ?

Det är förvisso en tradition från många olika traditioner som slagits i hop till att bli det vi kallar traditionellt Lucia. Luciatåg på förskolan är för övrigt en väldigt ung tradition i sammanhanget.
  • sextiotalist
    ThomasW skrev 2018-11-25 10:28:48 följande:

Nja, inte riktigt sant.

Lucia firades på ett sätt som påminner idag i de högre klasserna under 1800-talet. Först under 1900-talet började luciafirandet börja bli mer i var mans hem.
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 10:20:28 följande:
    Källa på det? Fortfarande
    Står i en uppsjö av artiklar att barnen röstat om vilka sånger de skulle sjunga, sången  som pepparkakegubbarna  valdes bort och därför skulle det inte vara några utklädda till pepparkakor. 
  • Busarew
    adina01 skrev 2018-11-25 10:38:37 följande:

Står i en uppsjö av artiklar att barnen röstat om vilka sånger de skulle sjunga, sången  som pepparkakegubbarna  valdes bort och därför skulle det inte vara några utklädda till pepparkakor. 

Du får länka en källa som sagt
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande