• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • annabellelee
    baklycktan skrev 2018-11-25 10:13:45 följande:

Tycker du att alla svenska traditioner borde tas bort?

Lite som Reinfelt sade. Sverige är till för invandrarna. Det är ju så det börjar se ut.

Värt att notera är att när man flyttar problembarn till Sverige så dyker samma problem upp i Sverige.

Nej, hur fick du fram det ur min text? Jag påpekar att förskolechef en INTE nämner kränkta invandrare, och att jag inte heller upplevt att invandrare blir kränkta av lucia. INVANDRING HAR INTE NÄMNTS I ARTIKELN. INVANDRING HAR INGET MED SAKEN ATT GÖRA. Det är ni rasister som drar upp invandrarna.
  • tobbe01
    annabellelee skrev 2018-11-26 06:50:32 följande:
    Nej, hur fick du fram det ur min text? Jag påpekar att förskolechef en INTE nämner kränkta invandrare, och att jag inte heller upplevt att invandrare blir kränkta av lucia. INVANDRING HAR INTE NÄMNTS I ARTIKELN. INVANDRING HAR INGET MED SAKEN ATT GÖRA. Det är ni rasister som drar upp invandrarna.
    VAD handlar det då om?
  • PH76
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:24:02 följande:

VAD handlar det då om?

Det är säkert olika från tillfälle till tillfälle och denna fång så handlar det om att rektorn inte vill tvinga låginkomstfamiljer att köpa luciakläder varje år.
  • tobbe01
    PH76 skrev 2018-11-26 07:28:46 följande:
    Det är säkert olika från tillfälle till tillfälle och denna fång så handlar det om att rektorn inte vill tvinga låginkomstfamiljer att köpa luciakläder varje år.
    Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?
  • Busarew
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:

Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?

Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.
  • tobbe01
    Busarew skrev 2018-11-26 07:49:38 följande:
    Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.
    Jag röstar på SD och är väl då per automatik en slik "rasist"? MEN jag håller på invandrarna i detta fall för jag tror INTE att det är invandrarfamiljer som kinkat och gnällt -"Buhu buhu Lucia är kränkande" utan det är ställföreträdande "goda"(?) svenskar som väljer att behandla invandrare som mindre vetande och överkänsliga.
  • MsFry

Hahahaha! Resonemanget är helt underbart ologiskt. Ska försöka reda ut: menar du att du tror att svenskar är rädda för att klassas som rasister så de ställer in olika evenemang som ingen någonsin kallat rasistiska (förutom då den paranoida brunhögern) fast man säger att det är pga något annat (ointresse från de tänkta deltagarna, ekonomi etc).

Ja det verkar ju rimligt.

Inte.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:
    Det kanske helt enkelt är så att den osynliga fattigdomen spridit ut sig eller att man är tydligare nu med att skolan ska vara kostnadsfri. Ja, det är ett problem i utsatta områden med friluftsdagar, skridskor och skidor, även i inte utsatta områden, så finns problemen.

Det är jättelätt att slå sig på bröstet och säga "hur kan folk inte ha råd" och än värre "man måste prioritera".
    Det tidigare innebär att man helt enkelt har blundat för att det finns folk som är socialt utsatta, att folk trillat mellan stolarna i vårt skyddsnät, att FK blivit hårdare, att a-kassan inte hängt med.

När det gäller prioritera så är jag rätt säker på att det är exakt vad många med tight ekonomi gör dagligen.

Och glöm inte stoltheten, för en del kan det vara väldigt, väldigt svårt att ta steget och söka hjälp av andra. Föräldrarna skippar middagen för att barnen ska få något utöver det vardagliga.
    Sedan tycker jag personligen att just Luciafirandet på dagis är så onödigt (i varje fall inför föräldrarna). Där har man också en utanförskapsvinkel. Det finns många föräldrar som inte ens har möjligheten att ta ledigt från arbetet för att se detta.

• BossHoss
    Amen till det...
  • BossHoss
    ThomasW skrev 2018-11-24 18:51:18 följande:

Nu börjar det med Lucia. 
    Sedan har vi pepparkakorna, julen, påsken, skolavslutningen, midsommar, sommarlovet ...

Finns det över huvudtaget någon tradition som inte är kränkande ?

corren.se/nyheter/motala/forskolechefen-om-luciabeslutet-om5574308.aspx

Finns inga rasistiska traditioner, bara folk som vill se skit i allt för att va mr PK och skapa rubriker.

Och återigen säger jag det, Att det är de få IDIOTER som skriker högst och är minoritet i tyckande som hörs mest och får mest plats i media.

"Folket rasar mot svenska flaggans dag"

vilket betyder att fem iditer sagt att svenska flaggan är rasistiskt och media nappar och gör det till en stor sak, alla extremister för gehör idag medans 99% av folket skall rätta sig efter dem

sjukt
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande