• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:40:40 följande:

På mina barns skola fanns ALLTID skidor och skridskor att låna. Inget barn behövde skämmas. SAMMA SAK borde enkelt kunna göras med lusselinne, pepparkaksdressar och tomte- dito. I en normal skolklass finns det MASSOR med föräldrar som gärna delar med sig.

Det är väl ingen omöjlighet för en skola att välja att göra så. De flesta skolor väljer att barnen (eller vissa klasser) ska gå luciatåg. Just den här specifika förskolan valde en annan lösning. Svårt att veta om det var ett bra beslut eller inte utan att veta omständigheterna på just den förskolan. Men det känns som en sak som en förskolechef bör kunna ta beslut om själv utifrån personalläge och övriga faktorer som spelar in. Däremot kanske förskolechefer som tar sådana här beslut behöver bli bättre på att förklara varför de har tagit ett visst beslut för att slippa så mycket kritik eftersom det tydligen är något som upprör många utan nån som helst koppling till den specifika förskolan.
  • tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 12:47:57 följande:
    Det är väl ingen omöjlighet för en skola att välja att göra så. De flesta skolor väljer att barnen (eller vissa klasser) ska gå luciatåg. Just den här specifika förskolan valde en annan lösning. Svårt att veta om det var ett bra beslut eller inte utan att veta omständigheterna på just den förskolan. Men det känns som en sak som en förskolechef bör kunna ta beslut om själv utifrån personalläge och övriga faktorer som spelar in. Däremot kanske förskolechefer som tar sådana här beslut behöver bli bättre på att förklara varför de har tagit ett visst beslut för att slippa så mycket kritik eftersom det tydligen är något som upprör många utan nån som helst koppling till den specifika förskolan.
    Det man kunnat läsa är att föräldrarna på sagda förskola är missnöjda! Kanske en tidningsanka?
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:45:48 följande:

När vi hade barn i skolan (inte SÅ himla länge sedan) så hade de friluftsdag i slalombacken. ALLA barn var med och hade matsäck! Vissa åkte slalom, andra i sin tur åkte löparskidor, vissa satt på isen och pimplade OCH många barn valde att promenera med lärarna runt sjön. Odramatiskt.

Det finns ingen lag mot att göra så, men de barn som då vill prova skidåkning ska också få göra det. På min tid fick barnen som inte hade egen utrustning stanna hemma. Det ärinte förbjudet att ordna luciafirandet i förskolan, med kläder från hemmet! En specifik förskolechef upplevde dock att det bästa på hennes förskola var att avstå från att barnen skulle gå lucia bland annat på grund av att alla barn inte hade luciakläder. Naturligtvis har förskolechefen rätt att samla in lussekläder till alla barn om hon tyckte att det var viktigt eller göra luciafirandet till en fribillig aktivitet på kvällstid för de som vill. Hon ansåg dock inte att det var det bäst för den förskola hon ansvarar för. Inte superkonstigt att olika arbrtsledare tar olika beslut?
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:52:24 följande:

Det man kunnat läsa är att föräldrarna på sagda förskola är missnöjda! Kanske en tidningsanka?

Att föräldrarna ör missnöjda är ju en sak och inte konstigt alls, men att folk utan koppling till förskolan blir upprörda tycker jag är märkligt samt att dra slutsatser som att svenska traditioner skulle vara kränkande.
  • tobbe01
    Kusinen skrev 2018-11-26 12:53:31 följande:
    Det finns ingen lag mot att göra så, men de barn som då vill prova skidåkning ska också få göra det. På min tid fick barnen som inte hade egen utrustning stanna hemma. Det ärinte förbjudet att ordna luciafirandet i förskolan, med kläder från hemmet! En specifik förskolechef upplevde dock att det bästa på hennes förskola var att avstå från att barnen skulle gå lucia bland annat på grund av att alla barn inte hade luciakläder. Naturligtvis har förskolechefen rätt att samla in lussekläder till alla barn om hon tyckte att det var viktigt eller göra luciafirandet till en fribillig aktivitet på kvällstid för de som vill. Hon ansåg dock inte att det var det bäst för den förskola hon ansvarar för. Inte superkonstigt att olika arbrtsledare tar olika beslut?
    Huvudsaken att föräldrarna är nöjda för de betalar ju trots allt för sin barnomsorg! Jag uppfattade det som att de INTE var tillfreds men det vet ju ingen av oss.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:57:12 följande:

Huvudsaken att föräldrarna är nöjda för de betalar ju trots allt för sin barnomsorg! Jag uppfattade det som att de INTE var tillfreds men det vet ju ingen av oss.

Vissa kanske var missnöjda och andra jättenöjda. I vilkt fall känns det som en intern fråga fö en specifik förskola. Förskolechefen kanske behöver ha dialog med de specifika föräldrarna till nösta år och kanske väljer de en annan lösning då. Men att alla föräldrar ska vara nöjda i alla frågpr där en förskolechef tar beslut är nog en utopi. Även om de betalar lite grann.

Men som sagt jag kan inte ha åsikte på vad som skulle varit böst i det fallet, det jag har synpunkt på är ts påstånde med denna höndesle som bas. Samt så ifrågasätter jag att en förskolechefs beslut i en sådan här fråga är av nationellt allmänintressse.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:57:12 följande:
    De betalar för sin barnsomsorg, det innebär att de har rätt att känna sig trygga att barnen tas om hand under dagen på så bra sätt som möjligt, att förskolan följer läroplanen.
    De betalar inte för att bli roade av sina små telningar under organiserade föreställningar under dagtid.
    Det betalar inte för att personalen ska stanna kvar efter arbetstid för att föräldrarna ska bli roade av sina små telningar. Har de sådana krav så för de söka sig till en förskola som har det som en del av sin profil.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 12:37:15 följande:
    Ja, det är där ribban ska läggas, har inte skolan möjlighet att ha t.ex skidor/skridskor för utlåning, då får man se till att t,ex idrottsdagar innehåller aktiviteter där man inte behöver köpa t.ex skridskor.
    Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri, så ribban ska läggas så att alla elever, oavsett ekonomisk bakgrund ska kunna vara med.

Eller ska barnet med mamman som tar smslån behandlas annorlunda än den långtidsjuskrivna mamman?
    Så egentligen borde all form av idrott på skolan förbjudas?
    För det innebär ha med sig handduk och skor och ombyte osv?

Hur är det med skolan rent generellt, skall man tvinga ett barn att behöva gå till skolan med samma kläder flera gånger i veckan och med slitna skor när de andra inte har det.

Vore väl mer rätt att ha fattigmansskolor så ingen av dessa barnen känner sig annorlunda, eller fattigare.

ALLA har nog fan råd med att köpa saker till sina barn i sverige idag det finns fallnät för sådant (med vissa undanfall), men som någon annan sa det handlar om prioriteringar. Jag han tjäna 100 000 efter skatt i månaden och ändå försumma mina barn.

Så hur skall man göra med alla orättvisor och föräldrar som prioriterar olika i sina liv
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 13:25:39 följande:
    Så egentligen borde all form av idrott på skolan förbjudas?
    För det innebär ha med sig handduk och skor och ombyte osv?

Hur är det med skolan rent generellt, skall man tvinga ett barn att behöva gå till skolan med samma kläder flera gånger i veckan och med slitna skor när de andra inte har det.

Vore väl mer rätt att ha fattigmansskolor så ingen av dessa barnen känner sig annorlunda, eller fattigare.

ALLA har nog fan råd med att köpa saker till sina barn i sverige idag det finns fallnät för sådant (med vissa undanfall), men som någon annan sa det handlar om prioriteringar. Jag han tjäna 100 000 efter skatt i månaden och ändå försumma mina barn.

Så hur skall man göra med alla orättvisor och föräldrar som prioriterar olika i sina liv
    Idrotten är ett obligatoriskt ämne, så nej.
    Varför ska man alltid ta det till sina ytterligheter.
    Nej, nej och åter nej, alla har inte råd, det är ett problem som blir allt större. Att man väljer att blunda för det är en sak, men fakta är att det är många som har det tight och lever på marginalen och har praktiska möjligheter att ändra på t.ex boendekostnader (det ska ju fungera med ett arbete också), lever på sjukersättning, försörjningsstöd och a-kassa.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 13:37:24 följande:
    Idrotten är ett obligatoriskt ämne, så nej.
    Varför ska man alltid ta det till sina ytterligheter.
    Nej, nej och åter nej, alla har inte råd, det är ett problem som blir allt större. Att man väljer att blunda för det är en sak, men fakta är att det är många som har det tight och lever på marginalen och har praktiska möjligheter att ändra på t.ex boendekostnader (det ska ju fungera med ett arbete också), lever på sjukersättning, försörjningsstöd och a-kassa.
    Det är egentligen inte ytterligheter utan faktiskt hur det är idag.
    Hur långt skall man gå för att det skall va lika för alla.
    Fruktstunder i skolan har ju redan förbjudits på en del håll.
    Och då får man väl ta bort idrotten, för att alla skall va jämställda. Eller varför kan man inte göra ändringar där men överallt annat

Folk skiter mer och mer i sina barn, med tid, engagemang och pengar, JAG.et har blivit så enormt stort, varför skall dessa personer få bestämma hur mina barn skall ha det. Självklart har vissa som är sjukskrivna mindre resurser, men ändå så lyckas de spendera pengar på sig själva som lika gärna kunde gå till barnen. Men så är det inte.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande