• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:29:55 följande:
    Så då kommer ju uppenbart gymnastiken på tal. Obligatoriskt ämne men borde egentligen vara valfritt för de som inte vill?

De som inte vill ha rast?
    De som inte vill gå till matsalen?
    De som inte vill tala högt inför klassen?
    osv
    Jag sa att alla ska KUNNA delta i alla valen, inte att man ska tvinga alla att delta i alla val och när det gäller att följa läroplanen ska anpassningar göras så alla kan nå kunskapskraven.

Den som inte vill tala högt inför klassen ska kunna göra det i mindre grupp.
    osv
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:39:34 följande:
    Så så länge det står i läroplanen så skall man tvinga barnen men när det kommer till nöjen skall de skrotas helt.

Ingår inte friluftsdagar i läroplanen?
    Nej, friluftsdagar ingår inte i lärplanen. Inte Lucia heller.
  • nihka
    nihka skrev 2018-11-26 14:48:18 följande:
    *läroplanen*
  • sextiotalist
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:06:33 följande:
    Självklart finns det människor som har det tight som inte är idioter mer eller mindre. Tyvärr har jag enbart mött dem som är idioter både i privatliv och krogen (sjukskrivna, Förtidspensionärer osv osv och det gnälls en jävla massa om hur de inte har pengar, inte ens till sina barn medans de beställer ännu en öl för 50:- )

De personerna som har det så tight att de inte kan köpa ett lucia linne, eller göra ett av en stor T-shirt eller lakan. Är nog väldigt väldigt få i Sverige idag, och jag tror inte att det är dem man hör klaga på nätet. De som gnäller (enligt erfarenhet) är de som gör kassa val i sitt liv och enbart vill ha mer.

De jag har träffat har slitit häcken av sig för att fixa det så bra som möjligt, men hade ändå inte kunnat hosta fram 200 kronor från ingenstans. Inga festare, inga suputer.

Jag hade tur, jag har ett nätverk omkring mig, så vi kunde lösa det. Hade jag inte haft nätverket, då hade det inte fungerat

• BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 14:48:18 följande:
    Så allt som inte ingår i läroplanen skall med andra ord förbjudas i skolan
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 14:56:57 följande:

De jag har träffat har slitit häcken av sig för att fixa det så bra som möjligt, men hade ändå inte kunnat hosta fram 200 kronor från ingenstans. Inga festare, inga suputer.

Jag hade tur, jag har ett nätverk omkring mig, så vi kunde lösa det. Hade jag inte haft nätverket, då hade det inte fungerat

som sagt klart det finns dessa människor med, men tror de är i minoritet när det kommer till gnällande, tror dessa hellre hade skrapat fram en frukt till barnen än förbjudit fruktstund i skolan
  • nihka
    BossHoss skrev 2018-11-26 15:00:51 följande:
    Så allt som inte ingår i läroplanen skall med andra ord förbjudas i skolan
    Det är ju lite tolkningsbart vad som ryms inom det som står i läroplanen. En del friluftsliv ingår i Idrott och hälsa.

Alla ska iaf ha möjlighet att delta i det man anordnar.
  • PH76
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:39:34 följande:
    Så så länge det står i läroplanen så skall man tvinga barnen men när det kommer till nöjen skall de skrotas helt.

Ingår inte friluftsdagar i läroplanen?

Nu börjar du komma till klarhet, och nej friluftsdagar står inte med i läroplanen. Sen är jag inte emot dem, så länge alla kan delta.

Nu pratar jag inte i egen del, vi har två små barn i ett väldigt kapitalstarkt hem, våra barn kommer aldrig att behöva oroa sig för att pengar ska sätta käppar i hjulen för dem. Men så var det inte för mig själv när jag växte upp, jag vet hur jobbigt det kan vara.

• BossHoss
    nihka skrev 2018-11-26 15:07:28 följande:
    Det är ju lite tolkningsbart vad som ryms inom det som står i läroplanen. En del friluftsliv ingår i Idrott och hälsa.

Alla ska iaf ha möjlighet att delta i det man anordnar.
    nihka skrev 2018-11-26 14:09:44 följande:
    "Valde". Intressant ordval. "Valde" att promenera med lärarna runt sjön. Jag kommer fortfarande ihåg hur plågsamt det var att komma från en osportig familj och vara intressserad av sport och friluftsliv.

Jag "valde" inte att gå runt sjön med lärarna utan det var det som stod till buds för den som varken hade utrustning eller möjlighet att få lära sig utanför skolan. Det man håller på med i skolan ska väl vara det man får lära sig i skolan och då ska alla ha möjlighet att vara med.

nihka skrev 2018-11-26 14:25:13 följande:
    Alla ska kunna delta i alla valen ja, det tycker jag.
    Så med andra ord finns det egentligen inga val som alla kan delta i.
    Förutom gå runt sjön ( i det exemplet)... eller klart är det snö så har inte alla riktiga kängor och bör inte tvingas gå runt sjön... eller de som sitter i rullstol.

Så en promenad på asfalt blir det då?
    Eller hur menar du med att alla skall kunna delta på friluftsliv aktiviteter annars. Det blir alltså bara promenader, på asfalt, så länge de är plogade?

• BossHoss
    PH76 skrev 2018-11-26 15:08:28 följande:

Nu börjar du komma till klarhet, och nej friluftsdagar står inte med i läroplanen. Sen är jag inte emot dem, så länge alla kan delta.

Nu pratar jag inte i egen del, vi har två små barn i ett väldigt kapitalstarkt hem, våra barn kommer aldrig att behöva oroa sig för att pengar ska sätta käppar i hjulen för dem. Men så var det inte för mig själv när jag växte upp, jag vet hur jobbigt det kan vara.

Vet också hur jobbigt det kan vara, men vi rättade oss efter aktivitet, inte mer än så.

Kom precis på att vi är off topic också..

sorry
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande