• Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande
  • Busarew
    annabellelee skrev 2018-11-25 09:36:32 följande:

Luciafirande på dagis är en ganska ny företeelse. Och åtminstone på vår förskola deltar muslimska barn i firandet eftersom den kristna kopplingen är ganska svag nuförtiden.

Dessutom förstår jag inte hur du kan läsa förskolechef ens tankar trots att du antagligen aldrig träffa henne och "veta" att hon egentligen tänker på alla muslimer, när hon ger helt andra förklaringar. Någon måtta får det väl ändå vara, även bland rasister.

Jasså? När jag va liten hade vi luciafirande på dagis även i alla tidigare generationer. Luciafirande har liksom firats i alla århundraden. Muslimer firar inte kristna högtider om dom vet om att dom är just kristna.
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 09:41:58 följande:

Nä för att dra helt vansinniga paranoida slutsatser räcker det med IQ under genomsnittet.

Läste du inte artikeln jag skickade? Faktaresistent? Svårt med läsförståelsen?
  • modsey
    Busarew skrev 2018-11-25 09:39:35 följande:

Fast i dom här fallen som kommit till media så handlar det ju om att barn velat gå luciatåg men att lärare förbjudit. Jag har svårt att tro att ett etniskt svenskt barn med blont hår och blåa ögon skulle känna sig kränkt av pepparkaksgubbar.. på vilket sätt liksom? I dessa fall har jag väldigt svårt att tänka mig att det inte beror på invandring. Man behöver inte va Einstein eller ha speciellt högt IQ för att kunna räkna ut detta.

Nu pratar jag om artikeln i det här fallet. Det var andra som blandade i invandring här i detta fall...vilket bara blir pinsamt.
    Busarew skrev 2018-11-25 09:42:25 följande:

Jasså? När jag va liten hade vi luciafirande på dagis även i alla tidigare generationer. Luciafirande har liksom firats i alla århundraden. Muslimer firar inte kristna högtider om dom vet om att dom är just kristna.

En tradition som just när ni lyfter in dagisfirander handlar om att den traditionen är ca 50 år gammal. Max.inte särskilt lång alltså
  • sextiotalist

Luciatraditionen är ungefär 100 år gammal. Eftersom dagis inte var vanligt när jag växte upp, så är det inte heller någon lång tradition.

Dagis blev vanligt under 70-talet.
  • MsFry

ALLA tidigare generationer? Dagis som företeelse har funnits sen vad, sextiotalet? Din släkt har inte levt så länge i Sverige?

?Alla år hundraden? det var minsann inte en lätt överdrift.

Du känner inga muslimer på riktigt va?
  • MsFry
    Busarew skrev 2018-11-25 09:43:17 följande:

Läste du inte artikeln jag skickade? Faktaresistent? Svårt med läsförståelsen?

Jo jag har läst, mina kommentarer kvarstår.
  • MsFry
    MsFry skrev 2018-11-25 09:48:28 följande:

Jo jag har läst, mina kommentarer kvarstår.

Tillägg: läraren uttalade sig senare i en annan tidining, där framgick det att mamman missförstått läraren, alternativt inte tagit till sig det hon sa. Så denna 6 år gamla skröna är det dags att arkivera under ?tidningsankor?.
  • Busarew
    MsFry skrev 2018-11-25 09:51:41 följande:

Tillägg: läraren uttalade sig senare i en annan tidining, där framgick det att mamman missförstått läraren, alternativt inte tagit till sig det hon sa. Så denna 6 år gamla skröna är det dags att arkivera under ?tidningsankor?.

Källa på det? I flera andra artiklar står det likadant men att sonen till slut fick vara pepparkaksgubbe efter många om och men och protester
  • baklycktan
    annabellelee skrev 2018-11-25 09:36:32 följande:
    Luciafirande på dagis är en ganska ny företeelse. Och åtminstone på vår förskola deltar muslimska barn i firandet eftersom den kristna kopplingen är ganska svag nuförtiden.

Dessutom förstår jag inte hur du kan läsa förskolechef ens tankar trots att du antagligen aldrig träffa henne och "veta" att hon egentligen tänker på alla muslimer, när hon ger helt andra förklaringar. Någon måtta får det väl ändå vara, även bland rasister.
    Tycker du att alla svenska traditioner borde tas bort?
    Lite som Reinfelt sade. Sverige är till för invandrarna. Det är ju så det börjar se ut.

Värt att notera är att när man flyttar problembarn till Sverige så dyker samma problem upp i Sverige.
  • adina01
    Busarew skrev 2018-11-25 09:59:56 följande:
    Källa på det? I flera andra artiklar står det likadant men att sonen till slut fick vara pepparkaksgubbe efter många om och men och protester
    Barnen hade valt vilka sånger de ville sjunga och valt bort pepparkakesången och då fanns det inte skäl att vara utklädd till pepparkaka. Följer man traditioner så sjunger tomteklädda tomtesånger, pepparkakegubbar sin sång, stjärngossar staffan-sången, alla går i tåg tillsammans förutom när det gäller i kyrkan där endast enligt den gamla traditionen endast ingår lucia, tärnor och stjärngossar.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande