Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Är alla Svenska traditioner kränkande

Busarew skrev 2018-11-25 06:29:55 följande:

barn i alla tider har gått luciatåg utan protest. I samband med den orimligt höga invandringen har många kristna högtider plötsligt börjat kritiserats , i stället för att erkänna hur det ligger till så skyller man på det ena och det andra och kommer med bortförklaringar. Muslimer tolererar inte kristna och deras högtider. Punkt. Jag förstår inte hur man kan vaså dum och naiv att man tror att detta inte har med invandringen att göra.

Men Gud. Måste alla förändringar göras till att det beror på invandring.

Mina barn, i synnerhet äldsta dottern avskydde att uppträda i luciatåg på dagis och sen i skolan. På dagis var det inte helt ovanligt att barn sprang i från och började gråta. Luciatåg på dagis hörs för föräldrarnas skull. Punkt
  • modsey
    Busarew skrev 2018-11-25 09:39:35 följande:

Fast i dom här fallen som kommit till media så handlar det ju om att barn velat gå luciatåg men att lärare förbjudit. Jag har svårt att tro att ett etniskt svenskt barn med blont hår och blåa ögon skulle känna sig kränkt av pepparkaksgubbar.. på vilket sätt liksom? I dessa fall har jag väldigt svårt att tänka mig att det inte beror på invandring. Man behöver inte va Einstein eller ha speciellt högt IQ för att kunna räkna ut detta.

Nu pratar jag om artikeln i det här fallet. Det var andra som blandade i invandring här i detta fall...vilket bara blir pinsamt.
    Busarew skrev 2018-11-25 09:42:25 följande:

Jasså? När jag va liten hade vi luciafirande på dagis även i alla tidigare generationer. Luciafirande har liksom firats i alla århundraden. Muslimer firar inte kristna högtider om dom vet om att dom är just kristna.

En tradition som just när ni lyfter in dagisfirander handlar om att den traditionen är ca 50 år gammal. Max.inte särskilt lång alltså
  • modsey
    ThomasW skrev 2018-11-25 10:28:48 följande:

Lucia uppstod under KarlXII:s tid. När han ändrade kallendern 12 dagar så började folk även fira 12 dagar före jul. Är det svenskt nog ?

Det är förvisso en tradition från många olika traditioner som slagits i hop till att bli det vi kallar traditionellt Lucia. Luciatåg på förskolan är för övrigt en väldigt ung tradition i sammanhanget.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande