T
Johnnyorange skrev 2018-11-25 22:34:41 följande:
Nej det är oftast vänsterliberala personer som hävdar att personer från andra kulturer skulle känna sig kränkta. Jag skrev iofs ett inlägg tidigare i tråden att invandrare skulle känna sig kränkta men det var skrivet med ironi.
De flesta invandrare ser nog inga konstigheter i synsättet att man får anpassa sig till den kulturen man kommer till. Detta är en tänkvärd video.
Kränkthet by proxy förekommer nog och e som sagt oftast bara patetiskt. ;)
Jag e född av invandrade föräldrar och i våran familj har det alltid vart självklart man måste anpassa sig till det svenska samhället. Nåt annat finns inte på kartan även om vi också e stolta över vårat ursprung och det arv vi bär med oss. :)
tobbe01 skrev 2018-11-26 05:14:02 följande:
Jag tror inte att ngn invandrare blir kränkt av Luciafirande utan det är ställföreträdande kränkta svenskar som går in och gör sig till tolkar. Precis som med den lilla oskyldiga kakan "ne..erboll" (man vågar inte ens skriva ut det). Jag tror svarta har humor och förståelse!? SNACKA om att göra ner andra människor. Man gör sig till tolk över andras känslor för de vet ju inte sitt eget bästa......?
Jag håller med dig om kränkthet by proxy (iaf när det går till överdrift). Va gäller N-ordet föredrar jag och många andra svarta att man säger ?svart? och ?chokladboll?. Jag vet att det en gång i tiden va korrekt svenska att säga n***r och jag kan absolut ha överseende med att dom som lärde sig det så råkar säga så även idag MEN samtidigt vädjar jag till alla att ist använda begreppet ?svart?.
Det jobbiga med det ordet e enligt mig att det används för avhumanisera svarta, man blir ?den där n****n? istf en individ. Obs! Jag använder inte heller ord om vita som jag vet kan uppfattas som nedsättande, tex. ?svenne?.
Busarew skrev 2018-11-26 06:39:45 följande:
Kanake inte. Men dom vill inte anpassa sig till svenska traditioner iallafall, det är ett som är säkert.
Tyvärr finns det en hel del invandrare som vägrar anpassa sig MEN för många av oss e det faktiskt en självklarhet och hederssak. Så jag tycker du ska modifiera ditt ?dom?. ;)
tobbe01 skrev 2018-11-26 07:53:13 följande:
Jag röstar på SD och är väl då per automatik en slik "rasist"? MEN jag håller på invandrarna i detta fall för jag tror INTE att det är invandrarfamiljer som kinkat och gnällt -"Buhu buhu Lucia är kränkande" utan det är ställföreträdande "goda"(?) svenskar som väljer att behandla invandrare som mindre vetande och överkänsliga.
Som du också påpekar finns det va jag vet ingen stor opinion mot Luciafirandet bland afrosvenskar.
tobbe01 skrev 2018-11-26 08:15:24 följande:
Ett och annat ögonbryn höjdes rejält häromåret när Svt valde att ha en ung liten oskyldig KOLSVART Lucia på Luciamorgon. Varför? Så cyniskt och elakt mot lill-jäntan. ALLA visste i förväg att det inte skulle tas väl emot. Den gamla dam som bryggt kaffe och satte sig framför teven med lussebullen satte båda i halsen. Dessutom valde man att ha några rappande förorts-.......vad det nu var som grädde på moset! Gudskelov har det sedan dess varit traditionellt firande. Har nästan lite ont i magen inför detta år......nu när Svt är skattefinansierat så kan de ju ta ut svängarna rejält...........! Gruvar mig.......
Ja, det som den lilla Lucian utsattes för va fan inte snyggt. Störs så många verkligen av en svart (eller om hon va av indiskt ursprung) Lucia idag 2018?
Jag kan bättre förstå man stördes av rapparna som va med. Jag gillar själv rap/hiphop skarpt & e en förortsbrud men tycker faktiskt inte det passar in alls och att det sabbade stämningen.
Själv uppskattar jag just ett traditionellt Luciafirande även om jag inte tycker Lucia måste va vit.