Inlägg från: annabellelee |Visa alla inlägg
  • annabellelee

Är alla Svenska traditioner kränkande

Johnnyorange skrev 2018-11-25 02:09:14 följande:

Nej hur vågar vi svenskar tro att vi har rätt till egna traditioner? 

Någon från en annan kultur kan ju ta anstöt och känna sig utanför.

Har du läst artikeln? Förskolechef en nämner inte andra kulturer utan menar att barnen tycker det är jobbigt att framträda för publik och att vissa inte har råd med luciakläder. Invandring har inte något alls med saken att göra.
  • annabellelee
    Busarew skrev 2018-11-25 06:29:55 följande:

barn i alla tider har gått luciatåg utan protest. I samband med den orimligt höga invandringen har många kristna högtider plötsligt börjat kritiserats , i stället för att erkänna hur det ligger till så skyller man på det ena och det andra och kommer med bortförklaringar. Muslimer tolererar inte kristna och deras högtider. Punkt. Jag förstår inte hur man kan vaså dum och naiv att man tror att detta inte har med invandringen att göra.

Luciafirande på dagis är en ganska ny företeelse. Och åtminstone på vår förskola deltar muslimska barn i firandet eftersom den kristna kopplingen är ganska svag nuförtiden.

Dessutom förstår jag inte hur du kan läsa förskolechef ens tankar trots att du antagligen aldrig träffa henne och "veta" att hon egentligen tänker på alla muslimer, när hon ger helt andra förklaringar. Någon måtta får det väl ändå vara, även bland rasister.
  • annabellelee
    baklycktan skrev 2018-11-25 10:13:45 följande:

Tycker du att alla svenska traditioner borde tas bort?

Lite som Reinfelt sade. Sverige är till för invandrarna. Det är ju så det börjar se ut.

Värt att notera är att när man flyttar problembarn till Sverige så dyker samma problem upp i Sverige.

Nej, hur fick du fram det ur min text? Jag påpekar att förskolechef en INTE nämner kränkta invandrare, och att jag inte heller upplevt att invandrare blir kränkta av lucia. INVANDRING HAR INTE NÄMNTS I ARTIKELN. INVANDRING HAR INGET MED SAKEN ATT GÖRA. Det är ni rasister som drar upp invandrarna.
  • annabellelee
    BossHoss skrev 2018-11-26 08:08:23 följande:

Varför skulle Lucia vara en man? Lucia var en kvinna och skall givetvis återspeglas som det.

Sedan är det ju oftast den vackraste tjejen som blir utsedd till Lucia genom röstning, och vilken färg den har spelar nog mindre roll för det är ju folket som får välja.

Sedan har jag jävligt svårt när man skall blanda in politik i traditioner, och medvetet välja tex en svart Lucia för att det skall va PK.

Ja, och enligt traditionen var Lucia djupt troende, stack ut sina ögon och brändes på bål, men detta är inte delar av berättelsen vi valt att upprepa (ingen dagislucia behöver vara troende och ingen dagislucia bränns på bål mig veterligen) så varför måste just att hon var en kvinna bevaras. Det är ett firande som förändrats och fortsätter förändras med samhället.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande