Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

Är alla Svenska traditioner kränkande

Busarew skrev 2018-11-26 07:49:38 följande:
    Det beror ju på att lucia är "rasistisk" men ingen svensk vågar erkänna detta och skyller ifrån sig på annat precis som det är med allt annat "rasistiskt". Jag tror att prdet rasist och rasistiskt är sveriges mest använda och missbrukade ord.
    Amen till det...
  • BossHoss
    ThomasW skrev 2018-11-24 18:51:18 följande:

Nu börjar det med Lucia. 
    Sedan har vi pepparkakorna, julen, påsken, skolavslutningen, midsommar, sommarlovet ...

Finns det över huvudtaget någon tradition som inte är kränkande ?

corren.se/nyheter/motala/forskolechefen-om-luciabeslutet-om5574308.aspx

Finns inga rasistiska traditioner, bara folk som vill se skit i allt för att va mr PK och skapa rubriker.

Och återigen säger jag det, Att det är de få IDIOTER som skriker högst och är minoritet i tyckande som hörs mest och får mest plats i media.

"Folket rasar mot svenska flaggans dag"

vilket betyder att fem iditer sagt att svenska flaggan är rasistiskt och media nappar och gör det till en stor sak, alla extremister för gehör idag medans 99% av folket skall rätta sig efter dem

sjukt
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:02:59 följande:
    De enda som dragit rasistkortet i denna tråd är de som, som jag tolkar det, har redan en, mer eller mindre, främlingsfientlig syn.

Skulle tippa på att det är samma personer som skulle gå i taket om en Lucia var en svart kvinna eller än värre en man (att sedan första Lucian i Sverige var en man tycks många glömma av).
    Det är inte helt omöjligt att man även tog hänsyn till de barnen som kom från en annan kultur där varken Lucialinne, tomtedräkt eller stjärna finns på deras agenda och än mindre vara medveten om föräldrarnas medverkan för att se sina telningar sjunga falskt och gråta.
    Varför skulle Lucia vara en man? Lucia var en kvinna och skall givetvis återspeglas som det.
    Sedan är det ju oftast den vackraste tjejen som blir utsedd till Lucia genom röstning, och vilken färg den har spelar nog mindre roll för det är ju folket som får välja.

Sedan har jag jävligt svårt när man skall blanda in politik i traditioner, och medvetet välja tex en svart Lucia för att det skall va PK.
  • BossHoss
    annabellelee skrev 2018-11-26 08:28:43 följande:
    Ja, och enligt traditionen var Lucia djupt troende, stack ut sina ögon och brändes på bål, men detta är inte delar av berättelsen vi valt att upprepa (ingen dagislucia behöver vara troende och ingen dagislucia bränns på bål mig veterligen) så varför måste just att hon var en kvinna bevaras. Det är ett firande som förändrats och fortsätter förändras med samhället.
    Ja om samhället tycker så, så varför inte, men då är det givetvis majoriteten och inte vissa individer som skall tycka så, man får väl fira Lucia på egen hand precis som man vill, men kommer det till allmänna sammanhang så skall man ju följa det som majoriteten vill.

Och när det kommer till annorlunda Luciatåg så har jag nog fan vart med om min beskära del av det, men på den nivån där det passar
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:28:51 följande:
    Den första Lucian var en man och det var män som började med det som sedan blev vårt Luciafirande
    Ja och förr hade inte kvinnor talan alls, de fick inte träna eller tävla, rösta osv osv, Vet inte om den tiden är att återminnas som en "bra tid" men visst vill du ha tillbaka det som det va förr så varför inte..
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:43:54 följande:
    Det vet jag, men det var mest att påpeka att det från början var män (eftersom många skriver "Lucia har alltid varit en kvinna".
    Jag har inte skrivit att det varit en bra tid, jag påpekade endast hur ur vilka traditioner den Lucia vi har i dag, vuxit fram. Dvs det har inte alltid varit en kvinna som varit Lucia
    Nä det må så vara, men att lucia förr var män när män även spelade kvinnor på teatrar mm för att kvinnor mer eller mindre inte fick vistas i sociala sammanhang, är ju direkt inget att hänvisa till, tycker jag. 
    Lite som att hänvisa till Nazismen som något positivt för det var ju inte bara dåligt för tyska folket, i början.

Men vist stämmer det som du säger.
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:43:54 följande:
    Det vet jag, men det var mest att påpeka att det från början var män (eftersom många skriver "Lucia har alltid varit en kvinna".
    Jag har inte skrivit att det varit en bra tid, jag påpekade endast hur ur vilka traditioner den Lucia vi har i dag, vuxit fram. Dvs det har inte alltid varit en kvinna som varit Lucia
    Och dessutom har Lucia alltid varit en kvinna... Men hon kanske har gestaltats av män Flört
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 08:54:54 följande:
    Det stämmer och det är inget fel att kvinnor gestaltats av män eller män gestaltats av kvinnor.
    Varför skall en man gestalta en kvinna, om det finns kvinnor som vill göra det?
    D är ju bara dumt
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 09:15:39 följande:
    Tja, tradition, kul sak, testa gränser, bara för att.
    Just när det gäller show och uppträdande så finns det många olika anledningar. Själv gestaltade jag en man i en show (brist på män fanns det verkligen inte, då det var på en teknisk högskola) vi hade.

Jag ser Lucia som en show, inte som en allvarlig företeelse som måste punkt och pricka följa ett visst mönster.

Personligen uppskattar jag en traditionellt Luciatåg, men jag accepterar att det är min uppfattning och att den inte är en regel.
    Varför är det kul att testa gränser, rent generellt?
    För att man får uppmärksamhet, för att man upprör folk? Eller varför?
    Skulle jag testa gränser när jag var tex vakt så hade jag vart en idiot, testa gärna gränser med mig själv och min förmåga men varför göra det gentemot andra.

Självklart att om det är kris så får man rycka in och spela det som showen kräver, det förstår nog alla.

Jag har sett luciatåg som är show, och "riktiga" lucia tåg som är tradition. Tycker det är viss skillnad,

Jag vill ha mitt traditionella Luciatåg på Luciamorgon. Sedan som show har jag vart med om och sett det mesta, men det är skillnad i min värld
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2018-11-26 09:25:16 följande:
    Du behöver inte fundera på varför, folk är olika och det bästa är väl att acceptera att det är så.
    Jag gillar också traditionella luciafirande, men utan falsksjungande struliga barn, ogillar dagisluciatåg rejält, var så lättad när man slapp detta elände.
    Men jag går inte i taket om det inte blir som jag önskar.

Sedan blir det inte alla som blir upprörda, jag blir inte det minsta upprörd om saker avviker från vad jag gillar, även om jag inte tycker om det. För det mesta rycker jag på axlarna och helt enkelt undviker detta om jag kan.
    Tänker direkt på "Fan ta lucia" låten

Jag blir bara upprörd om det är för att göra något för att uppröra eller göra det av politiska skäl som inte hör hemma i traditioner. 

I övrigt är jag väääldigt öppensinnad för väldigt mycket, men ge fan i traditionerna och gör showen av dem där det passar
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande