• PH76

Är alla Svenska traditioner kränkande

Följer

• PH76
    Busarew skrev 2018-11-25 16:41:29 följande:

Vad tycker du om islam och moskéer då? Och halalkött?

Jag tyckte att han värt tydlig med att skippa all religion.
  • PH76
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:24:02 följande:

VAD handlar det då om?

Det är säkert olika från tillfälle till tillfälle och denna fång så handlar det om att rektorn inte vill tvinga låginkomstfamiljer att köpa luciakläder varje år.
  • PH76
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:

Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?

Varför stället du fen frågan till mig? Hur ska jag kunna veta det? Jag svarade bara på frågan i tråden, till alla de som är för lata eller dåliga på svenska för att kunna ta in tidningsartikeln.
  • PH76
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:29:55 följande:
    Så då kommer ju uppenbart gymnastiken på tal. Obligatoriskt ämne men borde egentligen vara valfritt för de som inte vill?

De som inte vill ha rast?
    De som inte vill gå till matsalen?
    De som inte vill tala högt inför klassen?
    osv
    Precis som i artikeln så kommer väl läroplanen väl till pass här. Finns det med i läroplanen, ja då ska det göras.

Finns det inte med så är det upp till varje skola att själva göra den bedömningen, eller så kan de ju göra det enkelt och säga att allt som inte står i läroplanen ska bort och så får man ansöka på nationell nivå om något nytt skall in i läroplanen.
  • PH76
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:39:34 följande:
    Så så länge det står i läroplanen så skall man tvinga barnen men när det kommer till nöjen skall de skrotas helt.

Ingår inte friluftsdagar i läroplanen?

Nu börjar du komma till klarhet, och nej friluftsdagar står inte med i läroplanen. Sen är jag inte emot dem, så länge alla kan delta.

Nu pratar jag inte i egen del, vi har två små barn i ett väldigt kapitalstarkt hem, våra barn kommer aldrig att behöva oroa sig för att pengar ska sätta käppar i hjulen för dem. Men så var det inte för mig själv när jag växte upp, jag vet hur jobbigt det kan vara.

Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande