Inlägg från: Kusinen |Visa alla inlägg
  • Kusinen

Är alla Svenska traditioner kränkande

Busarew skrev 2018-11-25 06:29:55 följande:

barn i alla tider har gått luciatåg utan protest. I samband med den orimligt höga invandringen har många kristna högtider plötsligt börjat kritiserats , i stället för att erkänna hur det ligger till så skyller man på det ena och det andra och kommer med bortförklaringar. Muslimer tolererar inte kristna och deras högtider. Punkt. Jag förstår inte hur man kan vaså dum och naiv att man tror att detta inte har med invandringen att göra.

Alla tider och alla tider, förskolor har inte funnits så länge. Och under den tiden som de har funnits har det definitivt funnits förskolor som valt bort större luciafiranden. Med fler och fler förskolor, finns det förstås ocmså fler förskolor som kan välja bort detta. Dessutom är detta med kostnadsfri skola något som både är tydligare reglerat i dag och mer nörvarande i den allmänna diskussionen. Det verkar ju dessutom vara väldigt sällsynt att avstå luciafirande på förskolor idag, men av någon anledning får dessa få förskolor mycket uppmärksamher och stort medieintresse. Så det nya verkar snarare vara att det finns grupper som anser att hur en enskild förskola gör med sitt luciafirande är av stort allmänintresse och upprörande på nationell nivå.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 07:32:32 följande:

Jag har två döttrar och den äldsta är 31 år. HELA deras dagis och skoltid har man firat Lucia. T om på "min tid" på 60-70-talet firade man lucia i skolan. Men PLÖTSLIGT 2018 så är folk så fattiga så de inte har råd att köpa lucialinnen? Hur gör man med friluftsdagar och barnen ska åka skidor/skridskor?

På de flesta förskolor firas fortfarande lucia, så i praktiken är det knappt nån skillnad från förr. Det fanns förskolor som valde bort luciafirande även då.

I grundskolan på min tid gick man bara luciatåg i 3an, 6an och 9an. I nian var det frivilligt. DEn stora skillnaden från 80talet är väl att poulariteten att bli framröstad till ortens lucia minskat bland de unga så att man fått lägga ned den traditionen i vissa orter, på grund av ointresse från unga. Större protester mot skönhetstävlinsaspekten av högstadiets firande finns nog också bland dagens unga

Men ja det stämmer att medvetenheten om att alla inte har föräldrar som har tid och råd stärkts under senare år både lagstifningsmässigt och i det allmänna medvetandet. Det kan väl inte gått dig förbi?
  • Kusinen
    K Kalle skrev 2018-11-26 11:33:49 följande:

Går enkelt att lösa med att skolan lånar ut luciadräkter till alla i luciatåget!

Det är klart att det går att lösa. Men poängen är att folk läser in orsaker som inte står i artikeln. Vill man diskutera bästa sättet att inkludera alla oavsett inkomst och engagerade föräldrar är väl artikeln en ok avstamp för det. Genusperspektiv, barn som blir rädda i stora folksamlingar och läroplanen tas också upp i artikeln och skulle därför kunna vara ämnen för diskussion utifrån den. Men artikeln funkar inte som underlag för att påstå att folk blir kränkta av alla svenska traditioner. Det finns ingentingni artikeln om att svenska traditioner är kränkande. Och i synnerhet inte utifrån etnicitet/kultur som ör det som ts verkar leda det till. Möjligen att man skulle kunna få det till att fattigare barn kan känna sig kränkta av att hamna utanför. Mennsom sagt, det har ju inget med svenska traditioner som sådana att göra utan denna specifika aktivitet som chefen anser vara för kostsam. Det srår ingenting om ifall barnen firar lucia och får lära sig om denna tradition på annat sätt.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:27:22 följande:

Apropå stackars! föräldrar som inte "har råd" med lussekläder till sina barn. Har sett åtskilliga av dem i "Lyxfällan" snyftandes och gråtandes över att man inte har råd att fira barnens födelsedag ......................MEDAN man plöjer ner multum i cigaretter, skräpmat, energidryck och inköp av dataspel etc etc

Fast barnen blir ju lika utsatta oavsett orsak till att föräldarna inte köper lussekläder. Så den aspekten förstår jag, även om man som npn skrev förstps kan ha kläder till låns om man tycker att det är viktigt att alla barn som vill ska få ha lussekläder på sig.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:34:33 följande:

Men liksom var ska nivån ligga? Liksom LÄGST? Ska den elev i klassen som har föräldrar som tar sms-lån varje månad sätta ribban för hur idrottsdagar och annat ska utformas? Om Nisses slarviga morsa inte kan köpa skidor så ska INGEN åka skidor?

Ja så är det bestämt i lag. Skolan ska vara kostnadsfri och för alla barn oavsett vad de har föräldrar.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:40:40 följande:

På mina barns skola fanns ALLTID skidor och skridskor att låna. Inget barn behövde skämmas. SAMMA SAK borde enkelt kunna göras med lusselinne, pepparkaksdressar och tomte- dito. I en normal skolklass finns det MASSOR med föräldrar som gärna delar med sig.

Det är väl ingen omöjlighet för en skola att välja att göra så. De flesta skolor väljer att barnen (eller vissa klasser) ska gå luciatåg. Just den här specifika förskolan valde en annan lösning. Svårt att veta om det var ett bra beslut eller inte utan att veta omständigheterna på just den förskolan. Men det känns som en sak som en förskolechef bör kunna ta beslut om själv utifrån personalläge och övriga faktorer som spelar in. Däremot kanske förskolechefer som tar sådana här beslut behöver bli bättre på att förklara varför de har tagit ett visst beslut för att slippa så mycket kritik eftersom det tydligen är något som upprör många utan nån som helst koppling till den specifika förskolan.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:45:48 följande:

När vi hade barn i skolan (inte SÅ himla länge sedan) så hade de friluftsdag i slalombacken. ALLA barn var med och hade matsäck! Vissa åkte slalom, andra i sin tur åkte löparskidor, vissa satt på isen och pimplade OCH många barn valde att promenera med lärarna runt sjön. Odramatiskt.

Det finns ingen lag mot att göra så, men de barn som då vill prova skidåkning ska också få göra det. På min tid fick barnen som inte hade egen utrustning stanna hemma. Det ärinte förbjudet att ordna luciafirandet i förskolan, med kläder från hemmet! En specifik förskolechef upplevde dock att det bästa på hennes förskola var att avstå från att barnen skulle gå lucia bland annat på grund av att alla barn inte hade luciakläder. Naturligtvis har förskolechefen rätt att samla in lussekläder till alla barn om hon tyckte att det var viktigt eller göra luciafirandet till en fribillig aktivitet på kvällstid för de som vill. Hon ansåg dock inte att det var det bäst för den förskola hon ansvarar för. Inte superkonstigt att olika arbrtsledare tar olika beslut?
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:52:24 följande:

Det man kunnat läsa är att föräldrarna på sagda förskola är missnöjda! Kanske en tidningsanka?

Att föräldrarna ör missnöjda är ju en sak och inte konstigt alls, men att folk utan koppling till förskolan blir upprörda tycker jag är märkligt samt att dra slutsatser som att svenska traditioner skulle vara kränkande.
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-11-26 12:57:12 följande:

Huvudsaken att föräldrarna är nöjda för de betalar ju trots allt för sin barnomsorg! Jag uppfattade det som att de INTE var tillfreds men det vet ju ingen av oss.

Vissa kanske var missnöjda och andra jättenöjda. I vilkt fall känns det som en intern fråga fö en specifik förskola. Förskolechefen kanske behöver ha dialog med de specifika föräldrarna till nösta år och kanske väljer de en annan lösning då. Men att alla föräldrar ska vara nöjda i alla frågpr där en förskolechef tar beslut är nog en utopi. Även om de betalar lite grann.

Men som sagt jag kan inte ha åsikte på vad som skulle varit böst i det fallet, det jag har synpunkt på är ts påstånde med denna höndesle som bas. Samt så ifrågasätter jag att en förskolechefs beslut i en sådan här fråga är av nationellt allmänintressse.
  • Kusinen
    BossHoss skrev 2018-11-26 14:12:42 följande:

Så allt som görs i skolan måste ALLA gilla och ALLA vara med på att man skall göra annars skall man inte göra det alls?

Alla måste ha möjlighet att vara med. Alla elever ska gåha möjlighet att ta del av det skolan lär ut oavsett hur engagerade eller välbemedlade föräldrar man har.

Men som nån var inne på finns inte en absolut gränsdragning utan delvis handlar det om en tolkningsfråga. Kläder efter väder, vanliga idrottskläder (tshirt mjuka byxor, strumpor och gympaskor) och baddräkt till simundervisningen anses vara inom den gräns som föräldrar ska se till att barnen har. Slalomskidor, stormkök och tält ligger utanför den gränsen även om det kan innefattas i lärplanen att använda dessa saker. Där får skolan stå för kostnaden istället. Man kan ju diskutera var denna gräns ligger och det har också de som bestämmer gjort.

Har inte barnen kläder som är anpassade efter vädret tex, finns väl till och med risk för orosanmälan vilket inte finns om man saknar slalomutrustning (inte av den orsakenni alla fall). Så supersvårt tror jag inte att det är att göra en grönsdragning egentligen.
Svar på tråden Är alla Svenska traditioner kränkande