• Anonym (dåligt samvete)

Sög av hans vän, berätta för min fästman?

För ett tag sedan när jag var ute på nattklubb träffade jag en kompis till min fästman där. Han är väldigt stilig och charmig. Vi dansade, drack drinkar och det blev lite flirtigt. Vi gick iväg ihop, kysstes litegrann. Vi hittade en avskild plats och sedan sög jag av honom. Inget mer hände, skall jag vara ärlig så hade jag kunnat gå längre vid det tillfället men vi hann inte mer eftersom han kom nästan direkt. Vi kom överens om att det var ett misstag och ingen skulle berätta något.

Jag har enormt dåligt samvete, och när jag träffar min fästmans kompis så blir det jobbig stämning. Han brukar flirta med mig i smyg dessutom. Så fort min fästman går på toaletten eller liknande, och sedan låtsas som ingenting. Jag är livrädd för att min fästman skall få reda på något.

Jag vill inte vara otrogen igen eller svika den jag älskar men den andre killen fortsätter att flirta...han ger sig inte. Jag har lockats till en snabb kyss några gånger efter detta men inget mer än det har hänt. Samvetet äter upp mig och jag försöker undvika honom men det är svårt för han och min fästman är nära vänner. 

Berätta för min fästman? Stryka ett streck över detta och sluta låta mig bli lockad av den andre?

• Svar på tråden Sög av hans vän, berätta för min fästman?
  • Anonym (same old story)
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 17:40:56 följande:

Rätt eller fel, bra eller dåligt, är ju upp till var och en att bedöma.
    Notera gärna att jag har aldrig påstått att otrohet skulle vara rätt eller bra.

Men alldeles oavsett om ni finner sanningen obekväm eller inte så gäller den oomtvistliga sanningen alltjämt:
    Det man inte vet mår man inte dåligt av.

Min egen personliga uppfattning kvarstår; om min fru är tillfälligt otrogen och om hon kan sköta det på sådant sätt att jag inte ens behöver fatta misstanke, så vill jag inte veta.
    Ni har bara att acceptera min uppfattning, så som jag har att acceptera er.

Det finns många seriösa undersökningar och även forskning som visar att otrohet är relativt vanligt förekommande. 
    Sett över tid är det många långvariga förhållanden som någon gång utsätts för otrohet. 
    Att förhållanden överlever en otrohet är följaktligen också relativt vanligt förekommande.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara enkelt för någon att komma över en otrohet.
    Men det finns trots allt en hel del goda exempel dokumenterade där man gått vidare livslångt med ett stärkt förhållande och med djupare kärlek till varandra.
    Om du/ni kan öppna era sinnen så finns mycket forskning och undersökningar att läsa och studera i detta ämne.
    Jag har mig närstående personer som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor. De har tagit del av massor av exempel och erfarenheter. Dessutom deltar de i många utbildningar, konferenser och de får ta del av mängder av forskning. Utöver mina egna erfarenheter har jag även med mig all deras info när jag bildar mig min egen uppfattning och när jag skriver i detta ämne.

Men fortfarande har andra självfallet rätt att ha en annan uppfattning, så som jag också anser mig ha rätt till min egen uppfattning.

Alltså, dina argument blir mer och mer urvattnade...

1) Rätt eller fel avgörs inte enbart av var och en, det finns även en generell rätt och fel. Att svika och ljuga blir inte rätt bara för att man själv tycker det. Andra kommer fortfarande tycka att du gjort fel och kritisera dig för det oavsett vad du själv tycker om det.

2) Den enda som argumenterar för att sanningen är obekväm är du eftersom du argumenterar för att den inte ska få komma fram. Andra säger tvärtom att sanningen bör komma fram oavsett hur obekväm den är.

3) Det finns många undersökningar som visar att misshandel i förhållandet är vanligt förekommande men det betyder inte att det ska accepteras. Så att otrohet är vanligt är inget bra argument.

4) Det finns väldokumenterade exempel på folk som överlevt cancer med, det är heller ingen som påstått att ett förhållande inte KAN överleva otrohet, det är mer en fråga om hur många, till vilket pris och om det är värt det?

5) Jo det finns säkert massor med utbildningar kring relationer. Men få människor som jobbar med såna frågor är så partiska som du verkar vara utan förhåller sig mer neutralt till det och försöker inte normalisera otrohet med argument som "det är väldigt vanligt" eller "det man inte vet...." utan är noga med att vara tydliga med att det ett jävligt pissigt beteende. Så det verkar som att du lyssnat på dina bekanta med ett väldigt selektivt filter som enbart släppt igenom sånt som sammanfaller med de du vill tro och som passar just dina erfarenheter.

Självklart har du rätt till din egen uppfattning, helt rätt.
  • Anonym (felix)

Jag har svårt att se någon oomtvistlig sanning i denna klyscha. Det är bara en dålig ursäkt. Otrohet är destruktivt för alla normala förhållanden, oavsett om den bedragne ´vet´ om det eller ej. Med mindre den otrogne är fullblodspsykopat så kan vederbörande inte dölja sina modstridande känslor helt. Den bedragne kommer alltid att ´veta´ att något är fel i partnerens beteende. Och må illa av det. Det finns massor av andra trådar som beskriver detta fenomen. 

Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 17:40:56 följande:

Men alldeles oavsett om ni finner sanningen obekväm eller inte så gäller den oomtvistliga sanningen alltjämt:
    Det man inte vet mår man inte dåligt av.

• Anonym (Ka)

Det tråkiga med inlägg som (Erfaren man) och en del andra gör, bidrar till att otrohet på något sätt normaliseras, och att det är vanligt, och inte alls så farligt.
    T.o.m bra för ett svajande förhållande...

Otrohet har alltid funnits och kommer alltid att finnas, men på något sätt känns det som det blivit vanligare och mer accepterat under senare år. Kanske beror det på forum som detta. Vill inte tro att det bara blir mer och mer narcissister och psykopater, även om jag då talar mot vad jag ser runt omkring mig varje dag.

Tyvärr verkar det som ts tagit den svekfulla vägen, att lämna sin fästman i okunskap av vad det är för fästmö och kompis han har, uppmuntrad av en del likasinnade här på FL.
    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

#87  Anonym (J) skrev 2018-09-16 07:27:19 följande:

Säg inget. Och om kompisen säger nåt så blånekar du.

Tack. Jo det är så jag får göra.
    /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Och efter detta har hon varit tyst ??
    Jag tror och hoppas faktiskt att kompisen inte kan hålla tyst, och mycket tyder ju på att han inte kan det, och då blir det förmodligen kaos.

Men jag kan inte bli annat än besviken på ts när hennes fråga i ts tydde på att hon ville göra rätt.
  • Anonym (karl 2)
    Anonym (Ka) skrev 2018-09-18 23:40:30 följande:

Det tråkiga med inlägg som (Erfaren man) och en del andra gör, bidrar till att otrohet på något sätt normaliseras, och att det är vanligt, och inte alls så farligt.
    T.o.m bra för ett svajande förhållande...

Otrohet har alltid funnits och kommer alltid att finnas, men på något sätt känns det som det blivit vanligare och mer accepterat under senare år. Kanske beror det på forum som detta. Vill inte tro att det bara blir mer och mer narcissister och psykopater, även om jag då talar mot vad jag ser runt omkring mig varje dag.

Tyvärr verkar det som ts tagit den svekfulla vägen, att lämna sin fästman i okunskap av vad det är för fästmö och kompis han har, uppmuntrad av en del likasinnade här på FL.
    ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

#87  Anonym (J) skrev 2018-09-16 07:27:19 följande:

Tack. Jo det är så jag får göra.
    /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Och efter detta har hon varit tyst ??
    Jag tror och hoppas faktiskt att kompisen inte kan hålla tyst, och mycket tyder ju på att han inte kan det, och då blir det förmodligen kaos.

Men jag kan inte bli annat än besviken på ts när hennes fråga i ts tydde på att hon ville göra rätt.
    Men lugna dig lite. Det är 2018 och otrohet är ingen ovanlig företeelse. Ibland blir det fel. Ibland blir det hoppsan. Ett snedsteg måste inte förstöra flera människors liv. Chilla.
  • Anonym (Hänt mig)
    nymedlem skrev 2018-09-18 17:13:17 följande:

Självklart har jag sagt saker jag ångrar, men jag har ALDRIG NÅGONSIN varit otrogen och ts fortsätter din otrohet så hur f`n kan du inte kalla det ett aktivt val.

När det gäller våldtäkt så förstår jag inte vad det har med otrohet att göra? Har du våldtagit någon eller blivit våldtagen och tyckt att det var skönt???

Jag blev våldtagen av min farbror och det var inte ett aktivt val men jag blev tvingad till göra saker men ändå var det skönt.

Samma jämför jag med killar som får mig på fall att jag egentligen inte vill men gör det ändå å efteråt ska då jag har pojkvänner vid det tillfället. Varför händer nåt man egentligen inte vill.?
  • Anonym (Hänt mig)
    Anonym (Hänt mig) skrev 2018-09-19 00:22:10 följande:

Jag blev våldtagen av min farbror och det var inte ett aktivt val men jag blev tvingad till göra saker men ändå var det skönt.

Samma jämför jag med killar som får mig på fall att jag egentligen inte vill men gör det ändå å efteråt mår dåligt. Och jag har pojkvänner vid det tillfället. Varför händer nåt man egentligen inte vill.?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-18 12:31:44 följande:

En absolut sanning är inte en klyscha!

Jag har nu för tiden ett förhållande som är byggt på absolut och ömsesidig ärlighet.

Om hon skulle vara mig otrogen och om hon kan sköta det på ett sådant sätt att jag inte får reda på det, eller ens fattar misstankar, så föredrar jag utan minsta tvekan att hon inte berättar.

Det jag inte vet mår jag inte dåligt av. Det är en oomtvistad sanning.

Jag har gjort upp med mig själv och jag har beslutat att svartsjuka är ingenting som får hindra eller påverka min och vår lycka. En liten tillfällig otrohet är för mig ingen livsavgörande sak.
    Om ömsesidig djup kärlek råder mellan oss så låter jag inte en tillfällig händelse eller ens en tillfällig svacka ödelägga vårt förhållande eller förstöra mitt eget lyckliga liv.

Men om min fru skulle vara mig otrogen och hon själv har ett behov att prata om det, om hon behöver stöd och hjälp av mig att komma över sin otrohet och eventuella känslor, så finns jag självfallet där för henne.
    Jag känner inte att jag nödvändigtvis måste förlåta henne men om hon ärligt ångrar sig och hon vill gå vidare tillsammans med mig, är jag rätt övertygad att jag har möjlighet förstå, acceptera att det har hänt och besluta mig för att gå vidare. Ganska många kvinnor, kanske t ex i samband med 40 års-kris eller liknande, verkar ha stort behov av att få bekräftelse från en annan man, många verkar öppna för nya känslor, typ en (tillfällig?) förälskelse. Det kan jag förstå.

Jag har tidigare i livet, i tidigare förhållanden, själv varit otrogen. Jag har skött det på sådant sätt att jag aldrig blev påkommen och jag kunde hantera mina egna känslor och allt annat på sådant sätt att ingen behövde fatta misstanke. I mitt nuvarande äktenskap har jag dock valt att vara trogen.

Klart att ett as inte har rätt att döma ett annat as.

Visst funkar din retorik när du själv är smutsig. Men om partnern aldrig har gjort något liknande i sitt liv så är det inte jämförbart.

Och jo, det skadar dagen när sanningen kommer fram. Då man inser att man har levt i en lögn om att man var älskad mest av alla och å-trodd utav sin partner.

Det är ju bara en falsk bild då. Partnern har helt enkelt valt att stanna för att det var bekvämast så. Och inte för kärlek till sin partner.

• Anonym (Erfaren man)

Det jag inte vet mår jag inte dåligt av.
    Detta är en 100% sanning och denna sanning går inte att argumentera bort.

I denna sanning förutsätts självfallet att jag inte vet, inte misstänker något, inte nu och inte i framtiden. I detta konstaterande har jag inte diskuterat sannolikheter eller några andra hypoteser. 

Jag är starkt emot otrohet och jag försöker absolut inte att normalisera otrohet.
    Men fakta är att otrohet förekommer och det är inte särskilt ovanligt.
    Sett över tid, i långvariga förhållanden, så är det relativt vanligt att otrohet inträffar någon gång. Det finns mängder av seriösa undersökningar och forskning i ämnet, så jag tror inte att någon behöver tveka om dessa fakta.
    Fakta är också att många förhållanden överlever en tillfällig otrohet.
    Min åsikt är att en otrohet inte alltid måste innebära en livsavgörande katastrof för alla inblandade. Uppenbarligen delas min åsikt av många som yrkesmässigt arbetar med sådana frågor och delas också av alla dem som har sett till att deras förhållanden har överlevt en otrohet.
    Otrohet är alltså relativt vanligt, men därmed påstår jag absolut inte att jag tar lätt på det eller att jag anser det vara normalt. Det är ju helt olika saker!

Jag är helt övertygad att rådet som många ger, att man alltid ska berätta, absolut inte måste vara det enda rätta i varje situation.
    Möjligen kan det kanske ibland eller oftast vara det bästa sättet. Om det gör jag ingen bedömning. Men jag motsätter mig att det alldeles självfallet skulle vara det enda alternativet i alla olika situationer.

Fler verkar känna sig provocerade när jag berättar att jag tidigare i livet har gjort ett eget val att vara otrogen och att jag valt att inte berätta. Flera verkar välja att känna sig extra provocerande att jag lyckades så bra med detta, jag blev aldrig avslöjad, min fru misstänkte aldrig, vårt förhållande och vår familj fungerade bra, faktiskt i mitt exempel bättre än innan jag valde att ha en älskarinna. Orsaken till vår skilsmässa var inte min otrohet. Min exfru och jag är fortfarande goda vänner, vi har gemensamma barn och vi får allt att fungera på ett bra sätt, och fortfarande vet hon inte.
    Det hon inte vet mår hon inte dåligt av.

I mitt nuvarande äktenskap har jag valt att vara trogen. De anledningar som fanns för mig att tidigare vara otrogen finns inte nu.
    Och fortfarande vidhåller jag att om min nuvarande fru skulle vara mig otrogen, och hon kan sköta det på sådant sätt att jag inte behöver få reda på något, så vill jag inte veta. 
    Det jag inte vet mår jag inte dåligt av!

Ni är fria att ha vilka åsikter ni vill om detta. Ni måste också acceptera att jag är fri att ha mina egna åsikter.

• Anonym (same old story)
    Anonym (Erfaren man) skrev 2018-09-19 11:43:44 följande:

Det jag inte vet mår jag inte dåligt av.
    Detta är en 100% sanning och denna sanning går inte att argumentera bort.

I denna sanning förutsätts självfallet att jag inte vet, inte misstänker något, inte nu och inte i framtiden. I detta konstaterande har jag inte diskuterat sannolikheter eller några andra hypoteser. 

Jag är starkt emot otrohet och jag försöker absolut inte att normalisera otrohet.
    Men fakta är att otrohet förekommer och det är inte särskilt ovanligt.
    Sett över tid, i långvariga förhållanden, så är det relativt vanligt att otrohet inträffar någon gång. Det finns mängder av seriösa undersökningar och forskning i ämnet, så jag tror inte att någon behöver tveka om dessa fakta.
    Fakta är också att många förhållanden överlever en tillfällig otrohet.
    Min åsikt är att en otrohet inte alltid måste innebära en livsavgörande katastrof för alla inblandade. Uppenbarligen delas min åsikt av många som yrkesmässigt arbetar med sådana frågor och delas också av alla dem som har sett till att deras förhållanden har överlevt en otrohet.
    Otrohet är alltså relativt vanligt, men därmed påstår jag absolut inte att jag tar lätt på det eller att jag anser det vara normalt. Det är ju helt olika saker!

Jag är helt övertygad att rådet som många ger, att man alltid ska berätta, absolut inte måste vara det enda rätta i varje situation.
    Möjligen kan det kanske ibland eller oftast vara det bästa sättet. Om det gör jag ingen bedömning. Men jag motsätter mig att det alldeles självfallet skulle vara det enda alternativet i alla olika situationer.

Fler verkar känna sig provocerade när jag berättar att jag tidigare i livet har gjort ett eget val att vara otrogen och att jag valt att inte berätta. Flera verkar välja att känna sig extra provocerande att jag lyckades så bra med detta, jag blev aldrig avslöjad, min fru misstänkte aldrig, vårt förhållande och vår familj fungerade bra, faktiskt i mitt exempel bättre än innan jag valde att ha en älskarinna. Orsaken till vår skilsmässa var inte min otrohet. Min exfru och jag är fortfarande goda vänner, vi har gemensamma barn och vi får allt att fungera på ett bra sätt, och fortfarande vet hon inte.
    Det hon inte vet mår hon inte dåligt av.

I mitt nuvarande äktenskap har jag valt att vara trogen. De anledningar som fanns för mig att tidigare vara otrogen finns inte nu.
    Och fortfarande vidhåller jag att om min nuvarande fru skulle vara mig otrogen, och hon kan sköta det på sådant sätt att jag inte behöver få reda på något, så vill jag inte veta. 
    Det jag inte vet mår jag inte dåligt av!

Ni är fria att ha vilka åsikter ni vill om detta. Ni måste också acceptera att jag är fri att ha mina egna åsikter.

Så om du får cancer så är det bäst att inget veta förrän du dör för då slipper du lida av vetskapen. Ja så kan man ju också resonera men jag tror faktiskt att de flesta vill veta för att kunna göra något åt det.

Den här frågan veta eller inte veta har diskuterats många ggr och varenda gång ser man samma mönster. Så gott som alla som inte varit otrogna eller blivit bedragna röstar för att berätta och så gott som alla som varit otrogna tycker inte man ska berätta.

Det finns en undersökning från yougov som visar att otrogna människor generellt sett har mindre tolerans mot otrohet än de som inte är otrogna.

Slår man ihop båda dessa så träder en ganska klar bild fram. Människor som är otrogna verkar absolut inte vilja bli utsatta för samma svek som de utsätter sin partner för (dina argument om att acceptans för otrohet skulle ge någon slags bättre förståelse och mer öppet sinne faller alltså ganska platt)  och verkar absolut inte vilja att deras eller andras svek ska komma fram, men när det gäller dem själva så vill de givetvis veta. Kort sagt egoism och dubbelmoral.

Så din sk absoluta sanning är en totalt intetsägande klyscha som och inget annat än ett rätt fjantigt försök att rättfärdiga otrohet genom att försöka ge sken av att det gör inte så mycket så länge personen inte vet nåt. Samma argument används för övrig av i stort sett alla människor som gör saker mot andra som de vet inte är ok

Rådet att alltid berätta är inte alltid rätt eftersom det finns folk som vill veta, dock är de väldigt få, den absolut största majoriteten inklusive de som själva varit  otrogna vill veta. Mao att förespråka att berätta år så gott som alltid rätt (utom ett fåtal undantag) och rådet du ger (att inte berätta) är så gott som alltid fel eftersom det är väldigt få som inte vill veta.

Du är trogen nu för att du vill det, du var otrogen tidigare för att du ville det. Att skylla det på anledningar är bara löjligt. Ingen är otrogen mot sin vilja oavsett anledningar. Eventuella omständigheter skapar som mest ett missnöje, hur du sen valde att hantera ditt missnöje har ingenting med omständigheterna att göra utan bara med dina värderingar och personlighet att göra.
  • Mr K69

Lite ot men sitter och funderar på otrogenhet. Har det funnits sedan vi kröp ut ur grottan eller är det något vi kommit på under resans gång? kyrkan?

Svar på tråden Sög av hans vän, berätta för min fästman?