• Lilla Lina

Vi med BIM oktober 2018

Hej!!

Känner att jag har äran att starta en tråd för alla oss med BIM oktober i år! :) Här välkomnar vi nya till tråden och samlar upp er från september-tråden som tyvärr får kämpa på en månad till. Här tar vi nya tag och satsar för fullt mot massa fina sommarbebisar 2019. :)

Kort om mig då: andra riktiga försöket med sambon, vi är båda 29 år och har inga barn. Bor i södra Sverige och håller på att leta hus för fullt samtidigt som vi planerar barn. Har alltid sagt att jag vill ha barn innan jag fyller 30, vilket jag gör i maj så det sket sig idag när jag fick mensen. Men försöker se positivt, sommarbarn- hur romantiskt låter inte det? :)

Har bim 6 oktober och äl runt 23 september. Har långa cykler vilket är frustrerande med all denna väntan!

Som sagt, välkomna hit alla som vill så ska vi heja och stötta varandra bäst vi kan! :)

BIM-listan oktober

6/10 Lilla Lina

• Svar på tråden Vi med BIM oktober 2018
  • LillaElementet

Bim i morgon 1/10. Mensen brukar vara som en klocka och ge spottings dagen innan men inga spottings idag. Har haft en tung känsla i äggstockarna/livmodern idag likt ägglossningssmärtor vilket inte tillhör vanligheterna för mig innan mens. Har dock testat negativt i fredags men håller tummarna. Annars är nästa BIM i slutet av månaden.

• MissKelli
    JenniferBeckman skrev 2018-09-30 20:53:00 följande:

Det här med att tempa, hur fungerar det? När ska man börja tempa? Och hur ser man skillnad? Har nämligen en NC temp men i get abonnemang längre.

Börja helst på mensens första dag så att du får nog med underlag för att se vilken tempnivå du ligger på innan ÄL. Dagen efter ÄL höjs tempen med ungefär 0,2 grader eller mer och håller sig hög ända till BIM. Om mensen är på G sjunker tempen till nivån du har innan ÄL och om du är gravid stannar den på en hög nivå hela graviditeten. Jag skulle vilja tipsa om fertility friend om du vill använda en gratisapp som är bra på att räkna ut ÄL. 

På deras hemsida (och även på NCs hemsida) finns guider om hur du tempar på bästa sätt. 
  • JenniferBeckman
    MissKelli skrev 2018-09-30 21:04:14 följande:

Börja helst på mensens första dag så att du får nog med underlag för att se vilken tempnivå du ligger på innan ÄL. Dagen efter ÄL höjs tempen med ungefär 0,2 grader eller mer och håller sig hög ända till BIM. Om mensen är på G sjunker tempen till nivån du har innan ÄL och om du är gravid stannar den på en hög nivå hela graviditeten. Jag skulle vilja tipsa om fertility friend om du vill använda en gratisapp som är bra på att räkna ut ÄL. 

På deras hemsida (och även på NCs hemsida) finns guider om hur du tempar på bästa sätt. 

Tack ska prova detta! Kanske är försent denna månad då jag är på 3dje mensdagen idag!?
  • Noanda

Lever ni som vanligt medan ni väntar?

Jag älskar kaffe men vågar knappt dricka det nu OM jag skulle vara gravid eftersom det ökar risken för missfall. Känns ju jättelöjligt.

Läste dessutom nånstans att det är främst efter v 20 kaffe ökar risken men jag vågar ändå inte.

• MissKelli
    JenniferBeckman skrev 2018-09-30 21:10:25 följande:
    Tack ska prova detta! Kanske är försent denna månad då jag är på 3dje mensdagen idag!?
    Nä, kör på tycker jag! Börjar du imorgon kommer du hinna samla minst 10 dagars temperaturvärden innan ÄL och det kommer absolut att räcka för att hitta ägglossningen. :) 

Det viktiga är att du tempar innan du ens satt dig upp och samma tid varje morgon. För att det ska bli så jämnt som möjligt brukar jag sätta den under tungan på samma ställe varje gång och slå på termometern när den redan är i munnen. 

Om du är sjuk, har druckit alkohol eller varit uppe och gått inom 4 timmar från att du ska stiga upp kan tempen bli hög. Såna dagar är det lika bra att skippa att tempa :) 

Allt låter lite bökigt men blir rutin väldigt fort! 
  • mangon
    Johannamari skrev 2018-09-30 20:48:15 följande:

Jag testade mig 5 dagar i rad med Clear Blue's ÄL-test, och på femte dagen gav det utslag om ÄL. Enligt FLO-appten skulle det som sagt varit dagen innan. 

Gjorde även en chansning imorse och även då gav det utslag på en glad gubbe. 

Han med ett snabbmys vid 05.30 imorse, hoppas på att vi hinner orkar en snabbis inatt också. Haft känningar som mensliknande smärta nu på kvällen. Hoppas att det är lossning på G och man har tur med sig. 

Ni som plussat, efter hur många försök har det gått för er? 

Får fortsätta testa men har bara 2 digitala kvar. Resten stickor.

Mes dottern tog jag ut spiralen, fick en mens och plussa sedan efter det. Så försök nr 2. Återstår att se denna gång. Lite läskigt att det kan ta flera flera måader.....
  • JenniferBeckman
    MissKelli skrev 2018-09-30 21:23:32 följande:

Nä, kör på tycker jag! Börjar du imorgon kommer du hinna samla minst 10 dagars temperaturvärden innan ÄL och det kommer absolut att räcka för att hitta ägglossningen. :) 

Det viktiga är att du tempar innan du ens satt dig upp och samma tid varje morgon. För att det ska bli så jämnt som möjligt brukar jag sätta den under tungan på samma ställe varje gång och slå på termometern när den redan är i munnen. 

Om du är sjuk, har druckit alkohol eller varit uppe och gått inom 4 timmar från att du ska stiga upp kan tempen bli hög. Såna dagar är det lika bra att skippa att tempa :) 

Allt låter lite bökigt men blir rutin väldigt fort! 

Tack :)
  • Babbiss
    Noanda skrev 2018-09-30 21:11:40 följande:

Jag älskar kaffe men vågar knappt dricka det nu OM jag skulle vara gravid eftersom det ökar risken för missfall. Känns ju jättelöjligt.

Läste dessutom nånstans att det är främst efter v 20 kaffe ökar risken men jag vågar ändå inte.

Lever faktiskt helt som vanligt.. Man vet ju inte hur lång tid det kommer ta så vill inte börja ändra/dra ner på tex kaffe eller nåt glas vin till maten. Sen så tar det ju en stund innan man börjar föra över näring osv till bebis så om man bara testar runt BIM tänker jag att man är safe :)
  • mangon

Ja det gör jag. Tränar rätt hårt dricker kaffe och nocco m.m förösker att fokusera på annat än att bli gravid. Det man nu ta en halv evigheeeeet. Men oooh så svårt att inte längta ihjäl sig....
  • Miccim

Jag lever på som vanligt halva månaden fram till äl, efter det följer jag rekommendationer för gravida. Kanske lite knäppt då det blivit många sånna månader men det är inget som jag tycker är jobbigt eller tänker så mycket på ändå. :)
Svar på tråden Vi med BIM oktober 2018