• Anonym (Sam Bolag)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Vad kan ändras i lagen, går det att göra den bättre?

Beträffande bostad för att ta ett exempel.
    Är det en nackdel för båda parter om lagen tog hänsyn till den som faktiskt står på lån eller äger bostaden istället för att det är som idag att man flyttar med in gemensamt.

Bör den som verkligen äger en bostad eller fastighet vara skyddad och inte tvärtom?

Bör den tas bort eller ställer den för höga krav då det skulle innebära att avtal om gemensamt ägande måste skrivas mellan sambos?

• Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:39:02 följande:

När man gifter sig så skriver man på likadant när man ansöker om skillsmässa.

Vad skriver man på när man blir sambos menar du?

Nope, det gör man inte. Man skickar in en hindersprövning som man måste skriva under och det är allt.

För att man ska bli sambos så måste någon flytta, eller hur? Då är det ev hyresrätt som ska sägas upp (alt. Bostad som ska säljas), elavtal ska avslutas, fast telefoni, bredband, tv ska avslutas, ev parkeringsplats ska sägas upp, tidningsabonnemang ska ändras, flyttändring till skatteverket ska göras, adressändring till posten måste göras osv osv.

Det är sjukt mycket som ska skrivas under om man blir sambos. Speciellt om man ska sälja en bostad.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 17:47:18 följande:

Nope, det gör man inte. Man skickar in en hindersprövning som man måste skriva under och det är allt.

För att man ska bli sambos så måste någon flytta, eller hur? Då är det ev hyresrätt som ska sägas upp (alt. Bostad som ska säljas), elavtal ska avslutas, fast telefoni, bredband, tv ska avslutas, ev parkeringsplats ska sägas upp, tidningsabonnemang ska ändras, flyttändring till skatteverket ska göras, adressändring till posten måste göras osv osv.

Det är sjukt mycket som ska skrivas under om man blir sambos. Speciellt om man ska sälja en bostad.

Fast det är ju inte samboskapet man skriver på så det går ju inte att jämföra.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 18:03:51 följande:

Fast det är ju inte samboskapet man skriver på så det går ju inte att jämföra.

Jo det gör det visst. Vi jämför vad man behöver skriva under när man ingår äktenskap vs. Vad man behöver skriva under när man blir sambos.

När man gifter sig är det inte heller äktenskapet man skriver under.

Egentligen är det en mycket större grej att flytta ihop med någon än att gifta sig. Så varför tycker du att man inte behöver hålla koll på sina rättigheter/skyldigheter när man väljer att börja leva tillsammans. Men när man ingår äktenskap ska man plötsligt ha stenkoll?
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:21:30 följande:

Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?

Jag tar reda på vad jag skriver under. Jag tar också reda på vad som gäller om jag skriver på ett köpekontrakt för bostad där jag ska flytta in med någon annan.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 18:34:27 följande:

Jag tar reda på vad jag skriver under. Jag tar också reda på vad som gäller om jag skriver på ett köpekontrakt för bostad där jag ska flytta in med någon annan.

Och?
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 18:40:19 följande:

Och?

Och vad?

Kan du inte svara på min fråga istället?
  • Aniiee
    Ms H skrev 2018-05-26 18:48:08 följande:
    Och vad?

Den kanske är för svår? Du får nog fråga med småa ord.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 18:48:08 följande:

Och vad?

Men du ställde ingen fråga utan talar endast om att du minsann tar reda på vad som gäller.

Du svara ju inte på mina, utan skriver bara upprepande att man kan skriva bort sambolagen vilken jag redan nämnde i början av tråden.
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 18:55:51 följande:

Men du ställde ingen fråga utan talar endast om att du minsann tar reda på vad som gäller.

Du svara ju inte på mina, utan skriver bara upprepande att man kan skriva bort sambolagen vilken jag redan nämnde i början av tråden.

Eh.. i vilka inlägg har jag skrivit att man kan avtala bort sambolagen?

Här är min fråga igen:
    Ms H skrev 2018-05-26 16:58:58 följande:

Varför förutsätta att två som gifter sig vet vad som gäller, när du argumentetar mot sambolagen med att båda kanske inte vet vad som gäller?

• Ms H
    Aniiee skrev 2018-05-26 18:54:27 följande:

Den kanske är för svår? Du får nog fråga med småa ord.

Kanske. Fast egentligen borde jag nog sluta att skriva/läsa...
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen