• Anonym (Sam Bolag)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Vad kan ändras i lagen, går det att göra den bättre?

Beträffande bostad för att ta ett exempel.
    Är det en nackdel för båda parter om lagen tog hänsyn till den som faktiskt står på lån eller äger bostaden istället för att det är som idag att man flyttar med in gemensamt.

Bör den som verkligen äger en bostad eller fastighet vara skyddad och inte tvärtom?

Bör den tas bort eller ställer den för höga krav då det skulle innebära att avtal om gemensamt ägande måste skrivas mellan sambos?

• Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
  • Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 14:25:06 följande:
    Men då har ingen av er köpt en bostad då in bor i hyresrätt.
    Jag tog upp ett exempel där den ene köper en bostad och går in med pengar.

I en hyresrätt finns inget värde som måste betalas ut.
    Ja, och? Du svarade fortfarande inte på innehållet i mitt inlägg #48. Gör det nu istället för att slingra dig. Du visar bara upp att du står oförstående inför komplexiteten av samboskap.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 14:22:21 följande:

Nej.

Varför inte?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 14:55:11 följande:
    Varför inte?
    Ser ingen nackdel att ha det så om man nu väljer att ingå äktenskap dvs  gifta sig.
    Tror också dom flesta vet om vad som gäller när man gifter sig, något man dessutom skriver på, det gör man inte sambos.

Dock ser jag det som en nackdel att någon ska kunna ta egendom från någon annan ens utan att ha skrivit på något, lagen säger att det räcker med att dom brukat din bostad.

Jag hade kunnat köpa sambolagen om det var krav på att registrera samboskap.
    Fast det kanske är för svårt, säkert lika svårt som att skriva bort den.

Som sagt lite mer motprestation än bara brukande av egendomen.
    Varför ska det vara lätt att ta något från någon annan?
  • Anonym (Sam Bolag)

Det är ju jättebra att alternativet finns att man kan gifta sig om nu väljer att göra det.

Båda vet ju vad som gäller när man skriver på.

• Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 15:36:48 följande:

Det är ju jättebra att alternativet finns att man kan gifta sig om nu väljer att göra det.

Båda vet ju vad som gäller när man skriver på.

Varför förutsätta att två som gifter sig vet vad som gäller, när du argumentetar mot sambolagen med att båda kanske inte vet vad som gäller?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-26 14:30:40 följande:

Ja, och? Du svarade fortfarande inte på innehållet i mitt inlägg #48. Gör det nu istället för att slingra dig. Du visar bara upp att du står oförstående inför komplexiteten av samboskap.

Ska jag svara på vad en tidning eller netflix prenumeration kostar, skämtar du med mig?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-26 16:58:58 följande:

Varför förutsätta att två som gifter sig vet vad som gäller, när du argumentetar mot sambolagen med att båda kanske inte vet vad som gäller?

Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?
  • Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:20:10 följande:
    Ska jag svara på vad en tidning eller netflix prenumeration kostar, skämtar du med mig?
    Nej, jag skämtar inte. Jag vill att du funderar över vad det kostar att ha en familj, med allt det innebär i kostnader utöver boendet.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:21:30 följande:

Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?

Man skriver inte under någonting vid ingående av äktenskap.

I sådana fall skriver man på mycket mer när man blir sambos.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 17:34:44 följande:

Man skriver inte under någonting vid ingående av äktenskap.

I sådana fall skriver man på mycket mer när man blir sambos.

När man gifter sig så skriver man på likadant när man ansöker om skillsmässa.

Vad skriver man på när man blir sambos menar du?
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen