• Anonym (Sam Bolag)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Vad kan ändras i lagen, går det att göra den bättre?

Beträffande bostad för att ta ett exempel.
    Är det en nackdel för båda parter om lagen tog hänsyn till den som faktiskt står på lån eller äger bostaden istället för att det är som idag att man flyttar med in gemensamt.

Bör den som verkligen äger en bostad eller fastighet vara skyddad och inte tvärtom?

Bör den tas bort eller ställer den för höga krav då det skulle innebära att avtal om gemensamt ägande måste skrivas mellan sambos?

• Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:34:51 följande:
    Problemet är att det krävs att man måste skriva bort den.
    Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?
    Ja, eftersom fördelarna överväger nackdelarna. Tror du på allvar att det är jättemycket jobb med att skriva bort sambolagen?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:28:50 följande:

Bara för att se hur ni tänker.

Tag ett ungt par bara för att ta ett exempel.

Sambo1  köper en bostad för att båda ska bo där, skriver på köpekontrakt, lägger kontantinsats och står för lånet.

Sambo1 betalar Lån ränta och amortering, månadsavgiften delar man på.
    Lika så övriga driftkostnader, el försäkring, m.m.

Paret separerar efter 5 år.

Ska sambo2 ta det som är sitt efter att man delat upp bohag, som möbler och annat och gå vidare i livet.

Eller ska Sambo2 begära bodelning  och kvittera ut så mycket pengar det går på bostaden bara för att denne har möjlighet att göra det enligt sambolagen, trots att sambo2 inte betalat för bostaden?

Eftersom du skriver att många inte vet om att lagen finns, så är det ju inte säkert att sambo2 kräver något. Annars får ju sambo1 stå sitt kast.

I din värld verkar det vara så att det alltid är sambo1 som är ovetande, medan sambo2 är fullt medveten och väldigt girig. 
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 13:39:06 följande:
    Ja, eftersom fördelarna överväger nackdelarna. Tror du på allvar att det är jättemycket jobb med att skriva bort sambolagen?
    Jag det är en fördel när man vill åt värde av någon annans egendom.

Du svarade inte på frågan.
    Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?

Ska jag utgå ifrån att du gärna ser att vi har sådana lagar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:44:48 följande:

Jag har redan svarat. Ja, jag tycker sambolagen är bra. Den skyddar de svaga, och den går att skriva bort.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 13:44:48 följande:

Sambolagen kom till när det blev vanligt att bo tillsammans i ett förhållande utan att vara gift. Som ett komplement till äktenskapsbalken. Tycker du att den lagen också ska tas bort?
  • Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 12:45:43 följande:
    Jag har svarat på ditt inlägg, hur ni lägger upp ägande och ekonomi är upp till er.
    Så du står inte som ägare på er bostad?
    Ok, du svarade på inlägget, men inte på innehållet. Gör det är du snäll, visa att du kan föra ett resonemang och svara på direkta frågor.

Nej, jag står inte som ägare på vår bostad. Det gör hyresbolaget.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 13:41:11 följande:
    Eftersom du skriver att många inte vet om att lagen finns, så är det ju inte säkert att sambo2 kräver något. Annars får ju sambo1 stå sitt kast.

I din värld verkar det vara så att det alltid är sambo1 som är ovetande, medan sambo2 är fullt medveten och väldigt girig. 
    Om Sambo2 känner till den.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-26 14:05:38 följande:
    Jag har redan svarat. Ja, jag tycker sambolagen är bra. Den skyddar de svaga, och den går att skriva bort.
    så varför skriver du i tråden om du varken vill förändra den eller ha bort den?
    Är du här för att påtala att det går att skriva bort i varje inlägg du gör?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-26 14:09:01 följande:
    Sambolagen kom till när det blev vanligt att bo tillsammans i ett förhållande utan att vara gift. Som ett komplement till äktenskapsbalken. Tycker du att den lagen också ska tas bort?
    Nej.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Aniiee skrev 2018-05-26 14:09:21 följande:
    Ok, du svarade på inlägget, men inte på innehållet. Gör det är du snäll, visa att du kan föra ett resonemang och svara på direkta frågor.

Nej, jag står inte som ägare på vår bostad. Det gör hyresbolaget.
    Men då har ingen av er köpt en bostad då in bor i hyresrätt.
    Jag tog upp ett exempel där den ene köper en bostad och går in med pengar.

I en hyresrätt finns inget värde som måste betalas ut.
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen