• Aniiee

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Anonym (Qwerty) skrev 2018-05-22 20:59:58 följande:

De här frågorna känns väldigt mycket som sådana en gymnasielärare skulle kunna komma på till sina elever...

Ja, det känns mycket mer som en skoluppgift än som en trådstart.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

TS, det är ju vanligt att den ena står för bostaden och den andra för de löpande utgifterna (orsaken till att sambolagen kom till från början) 

Vet du vad det kostar att hålla en familj i mat, kläder, hygien, enkla nöjen som tidningar och böcker, netflix, "räkningar" osv om året i snitt?

Vi säger att du betalar ränta, amortering och driftkostnaderna, jag betalar allt det där löpande. Vem tror du har betalat mest för en familj med två vuxna och två barn när året är slut? Tror du att jag någonsin kommer betala lika mycket för familjens utgifter? För det låter väl rättvist, du har ju betalat huset, då måste ju jag stå för resten, eller hur?

• Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 23:28:57 följande:
    Om man är överens om det upplägget så ser jag inga problem, jag personligen kan ser ingen mening med att inte dela övriga kostnader utöver bostaden.

Varför ska du betala resten?
    Den som köpt bostaden ska förstås betala för sin bostad texr lån och ränta och vara med och dela på hushållets andra kostnader och självklart få behålla  sin bostad vid en separation.

Skulle aldrig falla mig in att begära hälften bara för att jag betalat lite räkningar å andra utgifter.
    Du undviker att svara på inlägget. Gör det istället, så vi kan ha en faktiskt, givande diskussion.
  • Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 12:45:43 följande:
    Jag har svarat på ditt inlägg, hur ni lägger upp ägande och ekonomi är upp till er.
    Så du står inte som ägare på er bostad?
    Ok, du svarade på inlägget, men inte på innehållet. Gör det är du snäll, visa att du kan föra ett resonemang och svara på direkta frågor.

Nej, jag står inte som ägare på vår bostad. Det gör hyresbolaget.
  • Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 14:25:06 följande:
    Men då har ingen av er köpt en bostad då in bor i hyresrätt.
    Jag tog upp ett exempel där den ene köper en bostad och går in med pengar.

I en hyresrätt finns inget värde som måste betalas ut.
    Ja, och? Du svarade fortfarande inte på innehållet i mitt inlägg #48. Gör det nu istället för att slingra dig. Du visar bara upp att du står oförstående inför komplexiteten av samboskap.
  • Aniiee
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:20:10 följande:
    Ska jag svara på vad en tidning eller netflix prenumeration kostar, skämtar du med mig?
    Nej, jag skämtar inte. Jag vill att du funderar över vad det kostar att ha en familj, med allt det innebär i kostnader utöver boendet.
  • Aniiee
    Ms H skrev 2018-05-26 18:48:08 följande:
    Och vad?

Kan du inte svara på min fråga istället?
    Den kanske är för svår? Du får nog fråga med småa ord.
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen