• Anonym (Sam Bolag)

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Vad kan ändras i lagen, går det att göra den bättre?

Beträffande bostad för att ta ett exempel.
    Är det en nackdel för båda parter om lagen tog hänsyn till den som faktiskt står på lån eller äger bostaden istället för att det är som idag att man flyttar med in gemensamt.

Bör den som verkligen äger en bostad eller fastighet vara skyddad och inte tvärtom?

Bör den tas bort eller ställer den för höga krav då det skulle innebära att avtal om gemensamt ägande måste skrivas mellan sambos?

• Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-24 16:38:06 följande:

Spelar det någon roll?

Ja, om den ändring som du föreslår ska införas, så behöver det definieras
  • XEmmabus

Sambolagen är till för att skydda den svagaste partern i ett förhållande. Tyvärr tror många att den även gäller vid dödsfall, vilket den inte gör.

Vill man inte att sambolagen ska gälla, tex om man köper en bostad för att bo tillsammans men ena parten betalar, är det bara att skriva papper om att sambolagen INTE ska gälla. Inte svårare än så. Inga lagar behöver skrivas om. Gäller bara att se om sitt hus.

• Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-24 18:58:28 följande:

Ja, om man köper den för gemensamt bruk. 

Fördelarna överväger nackdelarna. Men jag vet, eget ansvar är inte poppis i Sverige. 

Så det är bra att man kan kräva hälften bara för att man flyttade med in, eget ansvar vad syftar du på då?
  • Anonym (Sam Bolag)
    Ms H skrev 2018-05-24 21:52:41 följande:

Ja, om den ändring som du föreslår ska införas, så behöver det definieras

Gemensamt bruk funkar väl som definition.
  • OchEnFisk

Du svarar ju inte ens på vettiga svar, rimliga motargument. Du fortsätter bara hävda ditten och datten om att kräva hälften. Varför startade du ens tråden? Skriv samboavtal om du inte vill att sambolagen ska gälla, vad är problemet?

• Anonym (Sam Bolag)
    OchEnFisk skrev 2018-05-25 15:45:59 följande:

Du svarar ju inte ens på vettiga svar, rimliga motargument. Du fortsätter bara hävda ditten och datten om att kräva hälften. Varför startade du ens tråden? Skriv samboavtal om du inte vill att sambolagen ska gälla, vad är problemet?

Vad är det jag ska svara på?
    Detta enda som skrivs är att man kan skriva bort den och har man inte gjort det så får man skylla sig själv, vilket knappast är rimligt.

Tråden skrevs för att diskutera nackdelar och förändringar av lagen.
    Om man inte vill se några nackdelar med den eller har funderingar på hur den kan förändras till det bättre så förstår jag inte varför man ens skriver  tråden.

Vistt man kan skriva bot den, precis som jag skrev i början men det är inte inte poängen med tråden.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (G Olddigger) skrev 2018-05-22 21:50:38 följande:

Ts, jag gillar din nick. Som svar, sambolagen är bra för vissa och dåligt för vissa så hur man ändrar så kommer den inte att passa alla rakt av. Många bör komplettera med att skriva avtal hur man vill ha det, eller gifta sej. Situationen kan se så olika ut.

Sambolagen gynnar den som vill göra anspråk på någon annan egendom, den är då väldigt gynnsam , man är varken ägare eller finansiär, man har inget ansvar eller förpliktelser alls.

Det räcker att man flyttade bott i tex bostaden, vilket är lite för enkelt.
    Men som sagt en del tycker det är bra att ha sådana förutsättningar.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 17:54:31 följande:

Vad är det jag ska svara på?

Detta enda som skrivs är att man kan skriva bort den och har man inte gjort det så får man skylla sig själv, vilket knappast är rimligt.

Tråden skrevs för att diskutera nackdelar och förändringar av lagen.

Om man inte vill se några nackdelar med den eller har funderingar på hur den kan förändras till det bättre så förstår jag inte varför man ens skriver  tråden.

Vistt man kan skriva bot den, precis som jag skrev i början men det är inte inte poängen med tråden.

Lagen är till för att ge den svaga lite säkerhet ifall man separerar. Dessutom kan man som starkare part backa upp sig om man känner för det. Det är nog ganska få som kan se nackdelar i det.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 18:28:03 följande:

Sambolagen gynnar den som vill göra anspråk på någon annan egendom, den är då väldigt gynnsam , man är varken ägare eller finansiär, man har inget ansvar eller förpliktelser alls.

Det räcker att man flyttade bott i tex bostaden, vilket är lite för enkelt.

Men som sagt en del tycker det är bra att ha sådana förutsättningar.

Nu tänker du väl ändå på äktenskapsbalken? För att man ska kunna få halva bostaden, utan att ha gått in som ägare/medlåntagare behövs bostaden ha köpts för gemensamt bruk. Vilket även gäller precis all egendom, det måste ha köpts för gemensamt bruk. Alla saker man tog med sig in i samboskapet är enskild egendom. Alla fritidsgrejer som golfset, motorcykel osv är också enskild egendom, oavsett när de skaffades.
  • Anonym (Sam Bolag)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-24 18:58:28 följande:
    Ja, om man köper den för gemensamt bruk. 

Fördelarna överväger nackdelarna. Men jag vet, eget ansvar är inte poppis i Sverige. 
    Så om en part köpt bostaden tex lagt kontantinsats och betalat lån så tycker du att den andre ska ha rätt till hälften med motivering att man flyttade med in och bott i bostaden, är det rimligt?
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen