Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen
De här frågorna känns väldigt mycket som sådana en gymnasielärare skulle kunna komma på till sina elever...
De här frågorna känns väldigt mycket som sådana en gymnasielärare skulle kunna komma på till sina elever...
Ungdomarna har vettigare skoluppgifter än att diskutera förändingar eller avskaffning av sambolagen.
Vet att den är känslig för vissa att diskuteras, vi kommer snart se argument om att det går att skriva bort den.
Och?
Vad är det jag ska svara på?
Detta enda som skrivs är att man kan skriva bort den och har man inte gjort det så får man skylla sig själv, vilket knappast är rimligt.
Tråden skrevs för att diskutera nackdelar och förändringar av lagen.
Om man inte vill se några nackdelar med den eller har funderingar på hur den kan förändras till det bättre så förstår jag inte varför man ens skriver tråden.
Vistt man kan skriva bot den, precis som jag skrev i början men det är inte inte poängen med tråden.
Sambolagen gynnar den som vill göra anspråk på någon annan egendom, den är då väldigt gynnsam , man är varken ägare eller finansiär, man har inget ansvar eller förpliktelser alls.
Det räcker att man flyttade bott i tex bostaden, vilket är lite för enkelt.
Men som sagt en del tycker det är bra att ha sådana förutsättningar.
Om vi poängterar att sambolagen inte existerade, så finns det ju fortfarande enkla sätt att skydda den svagare parten om man nu vill utrycka sig så.
Ändå tycker du att man ska ha rätt till halva värdet på en bostad som lånet avser bara för att den brukats gemensamt dessutom på en bostad som man själv inte har köpt?
Jag det är en fördel när man vill åt värde av någon annans egendom.
Du svarade inte på frågan.
Tycker du det är en sunt att ha en lag där man måste skriva bort sin egendom, något som den andre inte äger?
Ska jag utgå ifrån att du gärna ser att vi har sådana lagar?
Nej.
Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?
När man gifter sig så skriver man på likadant när man ansöker om skillsmässa.
Vad skriver man på när man blir sambos menar du?
Fast det är ju inte samboskapet man skriver på så det går ju inte att jämföra.