• Ms H

Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen

Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-23 18:34:35 följande:

Som lagen är nu så skulle en förändring kunna vara att den andre partern även är skyldig att betala om den andre partern inte kan oavsett vem som står på lån eller ägare.

Och eventuella fodringar delas 50/50.

Hur ska det avgöras om man kan eller inte kan betala?
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-24 16:38:06 följande:

Spelar det någon roll?

Ja, om den ändring som du föreslår ska införas, så behöver det definieras
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-24 23:55:22 följande:

Gemensamt bruk funkar väl som definition.

Nu hänger jag inte riktigt med. Du skrev ?Som lagen är nu så skulle en förändring kunna vara att den andre partern även är skyldig att betala om den andre partern inte kan oavsett vem som står på lån eller ägar?. Om man ska vara ?skyldig att betala om den andre partnern inte kan? så behöver ?inte kan? definieras, hur tänkte du att ?gemensamt bruk? hänger ihop med detta?
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 21:56:32 följande:

Om ena partnern ska kunna göra anspråk på halva boendet är det inte rimligt att man även automatisk betalningsskyldig, varför under göra så att  "Gemensamt bruk" går åt båda hållen?

I dagsläget gynnar ju det bara den som vill göra anspråk på någon annans egendom.

Jag har inte uttalat mig alls i frågan om vad som är rimligt eller inte.
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 22:14:01 följande:

Nej men det var en fråga till dig.

Nej, jag tycker inte att det är rimligt att man ska vara betalningsskyldig för ett lån man inte själv valt att ta.
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 23:23:27 följande:

Ändå tycker du att man ska ha rätt till halva värdet på en bostad som lånet avser  bara för att den brukats gemensamt dessutom på en bostad som man själv inte har  köpt?

Det har jag inte heller uttalat mig om.
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-25 23:45:37 följande:

Om man cashar eller lånar en del till finansiering är ovensäntligt.

Varför skulle man skriva ett skuldebred på något man köpt och finansierat själv det är ju sjukt att det ens ska behövas, det behövs inte om sambolagen inte gick in och styrde över folks ägande.

Vill du att det ska vara lätt att ta något från någon annan?

Nej, det är inte alls oväsentligt om det finns bostadslån eller inte. Lån minskar summan som ska delas.
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 15:36:48 följande:

Det är ju jättebra att alternativet finns att man kan gifta sig om nu väljer att göra det.

Båda vet ju vad som gäller när man skriver på.

Varför förutsätta att två som gifter sig vet vad som gäller, när du argumentetar mot sambolagen med att båda kanske inte vet vad som gäller?
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 17:21:30 följande:

Brukar du inte ta reda på vad det är du skriver på eller skriver du bara under?

Jag tar reda på vad jag skriver under. Jag tar också reda på vad som gäller om jag skriver på ett köpekontrakt för bostad där jag ska flytta in med någon annan.
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 18:40:19 följande:

Och?

Och vad?

Kan du inte svara på min fråga istället?
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 18:55:51 följande:

Men du ställde ingen fråga utan talar endast om att du minsann tar reda på vad som gäller.

Du svara ju inte på mina, utan skriver bara upprepande att man kan skriva bort sambolagen vilken jag redan nämnde i början av tråden.

Eh.. i vilka inlägg har jag skrivit att man kan avtala bort sambolagen?

Här är min fråga igen:
    Ms H skrev 2018-05-26 16:58:58 följande:

Varför förutsätta att två som gifter sig vet vad som gäller, när du argumentetar mot sambolagen med att båda kanske inte vet vad som gäller?

• Ms H
    Aniiee skrev 2018-05-26 18:54:27 följande:

Den kanske är för svår? Du får nog fråga med småa ord.

Kanske. Fast egentligen borde jag nog sluta att skriva/läsa...
  • Ms H
    Anonym (Sam Bolag) skrev 2018-05-26 19:29:29 följande:

Det är väl lika bra eftersom tråden handlar om förändringar av sambolagen och du kan eller vill inte se en enda nackdel med den, så jag förstår inte varför du ens svarar i tråden.

Har förstått att du vill att man ska begär bodelning i allt till varje pris och den som köpt tex bostaden inte ska få behålla den om man inte skrev bort lagen bara för att den existerar.

Du får tycka så helt ok för mig.

Seriöst, var har jag skrivit något om att jag tycker att man ska begära bodelning? Jag har inte uttryckt att jag är varken för eller emot sambolagen.
Svar på tråden Tråden för oss som vill ha bort eller förändra sambolagen