• Långväntanefterdig

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Som tråden säger : vi som börjat med utredning. Tänkte att vi kan finnas o stötta varandra här och komma med massa gott pepp och dela erfarenheter.

Jag och min sambo ska faktiskt just idag iväg på utredning. Jättenervöst och jag håller på att krypa ur skinnet typ.... Försökt i 1 år så ska samtidigt bli skönt att få hjälp såklart.

• Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning
  • Emlan29
    Barnvakten1 skrev 2020-01-13 09:09:02 följande:

Jag pratar faktiskt inte med någon, förutom min man. Skäms lite helt ärligt för att det inte fungerar. Men har tagit kontakt med en psykolog själv och varit på ett samtal och det var väldigt skönt! Vad bra ändå att du har några vänner du kan prata med, även om de inte förstår din situation helt såklart. Anledningen till att jag misstänker PCOS är att jag fick extremt mycket finnar sedan jag slutade med p-piller! Har dessutom fått flera svarta småhår på magen.. kanske lite långsökt hehe, men när man söker runt massa och undrar varför man inte blir gravid är det lätt att man överanalyserar ju. Men som sagt är mensen regelbunden så är förhoppningsvis inte det :) kommer du ihåg hur många äggblåsor du hade på din undersökning? Hur gamla är du och din man/sambo? Jag börjar bli stressad av ålder, vi är båda 30 och jag blir arg att vi inte börjat tidigare, hade jag vetat att det tog såhär lång tid hade man ju tänkt annorlunda..

Jag förstår verkligen din känsla av att vara rädd att det ska märkas på jobbet. Det var jag med men tyckte nästan att det blev som vanligt så fort jag kom till jobbet, som att man tog på sig en mask och bara körde på! Drömde inatt att jag var gravid och blev såå glad. Så sorgligt när jag vaknade och insåg att det bara var en dröm. Vad bra att du ringde! Då gäller säkert det oss med mitten av februari hehe eftersom vi ligger lika i fas, typ en månad kvar ju.

Jag förstår dig ändå helt, väldigt svårt ämne att prata om och pressen ökar ju också när man berättat för andra att man försöker.. Starkt av dig att söka psykologhjälp, det har jag också funderat på att göra om det här drar ut mer på tiden..

De symptomen låter lite som pco/pcos ändå men sen kan det vara omställningen för kroppen också såklart. Håller tummarna för att det inte är något som strular för dig! Har de inte nämt det när ni varit inne och gjort ultraljud/tagit prover så borde det ju dock inte vara något? Men ja, visst analyserar man mycket!! Googlar allt man kan. Jag minns inte hur många äggblåsor de så att de såg men runt 20 stycken tror jag!

Jag känner också stressen kring ålder! Vi är båda också 30. Egentligen är det väl ingen hög ålder eftersom man får göra IVF ända till 40 men jag vill ju inte vänta hur länge som helst.. längtan och barnlösheten tär mer än jag nånsin trott.

Ja gäller att vänta in tiden med läkaren nu och försöka på egen hand så länge. Drömmen hade ju varit att bli gravida på egen hand!
  • KajsaMia

På tal om ålder, så finns det överhuvudtaget någon övre åldersgräns för att påbörja utredningen? Man måste fylla 25, men när är man för gammal liksom?

• UndrandeSökare
    KajsaMia skrev 2020-01-17 10:38:36 följande:

På tal om ålder, så finns det överhuvudtaget någon övre åldersgräns för att påbörja utredningen? Man måste fylla 25, men när är man för gammal liksom?

Det kan variera lite från olika Landsting, men nånstans när kvinnan är 40-43år. (Mannens åldersgräns är jag osäker på).

Sen kanske vissa privata gyn kan göra utredningar även senare, men man får inte göra ivf i Sverige med egna ägg sen i såna fall om kvinnan över 43år.

Så om du är under 30år, så behöver du inte oroa dig över den övre gränsen på ett tag.
  • KajsaMia
    UndrandeSökare skrev 2020-01-17 16:52:55 följande:
    Det kan variera lite från olika Landsting, men nånstans när kvinnan är 40-43år. (Mannens åldersgräns är jag osäker på).

Sen kanske vissa privata gyn kan göra utredningar även senare, men man får inte göra ivf i Sverige med egna ägg sen i såna fall om kvinnan över 43år.

Så om du är under 30år, så behöver du inte oroa dig över den övre gränsen på ett tag.
    Nej nej, det är inte så att jag är orolig, utan bara nyfiken. Undrade bara om det finns någon gräns, eftersom det verkar vara just så att många kvinnor 40+ är tvungna att åka någonstans utomlands för att exvis göra IVF. Tack! 
  • Barnvakten1
    Emlan29 skrev 2020-01-16 22:14:41 följande:

Jag förstår dig ändå helt, väldigt svårt ämne att prata om och pressen ökar ju också när man berättat för andra att man försöker.. Starkt av dig att söka psykologhjälp, det har jag också funderat på att göra om det här drar ut mer på tiden..

De symptomen låter lite som pco/pcos ändå men sen kan det vara omställningen för kroppen också såklart. Håller tummarna för att det inte är något som strular för dig! Har de inte nämt det när ni varit inne och gjort ultraljud/tagit prover så borde det ju dock inte vara något? Men ja, visst analyserar man mycket!! Googlar allt man kan. Jag minns inte hur många äggblåsor de så att de såg men runt 20 stycken tror jag!

Jag känner också stressen kring ålder! Vi är båda också 30. Egentligen är det väl ingen hög ålder eftersom man får göra IVF ända till 40 men jag vill ju inte vänta hur länge som helst.. längtan och barnlösheten tär mer än jag nånsin trott.

Ja gäller att vänta in tiden med läkaren nu och försöka på egen hand så länge. Drömmen hade ju varit att bli gravida på egen hand!

Verkligen! Är mycket pga press och stress jag inte velat berätta för någon. Min man har berättat för några kompisar och sina syskon också, men jag antar och hoppas att de håller det för sig själva eftersom jag inte är riktigt redo att berätta eller prata om det med andra. Är väldigt skönt att prata med en professionell, kan rekommendera det om du har möjlighet. Känner mig alltid lättare efter ett besök där! Sedan är det ju såklart mycket som kommer upp till ytan. Min psykolog har sagt att jag måste våga möta tanken att jag kanske aldrig kommer bli gravid och det känns vidrigt ska jag erkänna.

Hoppas såklart inte att det är PCOS men man letar ju efter alla förklaringar i det här läget. Tänker samma som dig där att eftersom de inte sa något borde det vara lugnt, men man vet ju aldrig. Har för mig att jag också hade väldigt många äggblåsor på ultraljudet men minns inte exakt. Ska försöka släppa den tanken och vänta på mötet helt enkelt :)

Kul att vi och våra respektive är lite gamla! Vi började försöka när vi var 28,5 och tänkte ju att man borde haft ett barn vid det här laget.. hjälper ju inte heller att nästan alla mina vänner har barn eller är gravida just nu. Och tre stycken gravida på jobbet! Just nu misstänker jag att en vän som fick sitt första barn ungefär när vi började försöka snart ska bli gravid igen med sitt andra. Hon blev såklart gravid direkt på första försöket och hon hintade att de skulle försöka med tvåan i början av detta år så räknar med ett till gravidbesked där snart.

Drömmen är ju absolut att helt plötsligt bli gravid, vore ett mirakel just nu!! Håller både tummar och tår för dig och mig!
  • KajsaMia

Hej tjejer, hur går det för er? Hur tålar ni vardag? Jag har blivit jättestressad för min utredning börjar nästa vecka och jag minns nu hur det var när vi började försöka, hur bekymmersfria kände vi oss. Nu verkar det som det kommer det tuffa, början på en riktig kamp :D
    Att bli gravid helt plötsligt vore bäst, för att slippa allt det!
    Men man måste vara stark...

• Mima93

Hej! Vad roligt att hitta fler i samma situation! Min sambo och jag har försökt bli gravida i över ett år utan resultat. Innan jul bestämde vi oss för att det var dags att söka hjälp. Vi går via landstinget men det är en privat gynklinik som utreder i vårat län. Vi ringde innan jul och fick en tid knappt en månad framåt. Nu har vi varit på första mötet och då såg allt bra ut. Jag lämnade blodprov i måndags och ska göra äggledarspolning nästa måndag, sambon ska även lämna spermaprov.

För mig känns det jätteskönt att vara igång med utredningen. Under 2019 kände jag en sån otrolig press och var mycket ledsen av alla uteblivna graviditeter... Nu känner jag en enorm lättnad och tro på framtiden. Även en viss oro för vad som kommer hända och särskilt nervös över IVF med alla injektioner osv. Hur känner ni?

• KajsaMia
    Mima93 skrev 2020-01-22 13:22:15 följande:

Hej! Vad roligt att hitta fler i samma situation! Min sambo och jag har försökt bli gravida i över ett år utan resultat. Innan jul bestämde vi oss för att det var dags att söka hjälp. Vi går via landstinget men det är en privat gynklinik som utreder i vårat län. Vi ringde innan jul och fick en tid knappt en månad framåt. Nu har vi varit på första mötet och då såg allt bra ut. Jag lämnade blodprov i måndags och ska göra äggledarspolning nästa måndag, sambon ska även lämna spermaprov.

För mig känns det jätteskönt att vara igång med utredningen. Under 2019 kände jag en sån otrolig press och var mycket ledsen av alla uteblivna graviditeter... Nu känner jag en enorm lättnad och tro på framtiden. Även en viss oro för vad som kommer hända och särskilt nervös över IVF med alla injektioner osv. Hur känner ni?

Hejsan! Jag är steget efter dig och börjar utredningen nästa vecka. Kan inte vänta och samtidigt är jättestressad över va som ska komma med tiden! Nu var det den 15:e månaden innan vi började försöka få barn och det var lite bergochdalbana för oss förra året. Nu tar vi utredningen privat och jag väntar på första mötet! Är jätterädd för IVF också och letar som galen efter information även om äggdonation eftersom jag har dålig äggreserv. Lycka till! Hur gamla är ni?:)
  • Mima93
    KajsaMia skrev 2020-01-22 18:58:28 följande:

Hejsan! Jag är steget efter dig och börjar utredningen nästa vecka. Kan inte vänta och samtidigt är jättestressad över va som ska komma med tiden! Nu var det den 15:e månaden innan vi började försöka få barn och det var lite bergochdalbana för oss förra året. Nu tar vi utredningen privat och jag väntar på första mötet! Är jätterädd för IVF också och letar som galen efter information även om äggdonation eftersom jag har dålig äggreserv. Lycka till! Hur gamla är ni?:)

Lycka till! Det är en lättnad när man väl varit där och kommit igång. Åtminstone vi fick ett superbra bemötande! Kanske en dum fråga men hur vet du att du har dålig äggreserv om ni inte börjat utredningen ännu? Jag fyller 27 och han 30 i vår. Hur gamla är ni?
  • KajsaMia
    Mima93 skrev 2020-01-22 22:53:10 följande:
    Lycka till! Det är en lättnad när man väl varit där och kommit igång. Åtminstone vi fick ett superbra bemötande! Kanske en dum fråga men hur vet du att du har dålig äggreserv om ni inte börjat utredningen ännu? Jag fyller 27 och han 30 i vår. Hur gamla är ni?
    I slutet av sista året så gick jag och tog lite prov själv, testade just amh och sköldkörtelshormoner. Men jag valde att testa det ännu än gång för att dubbelkolla (och dels för mina resultat var sådär och vill kontrollera det innan jag börjar bli riktigt ledsen :p). Det var tid då min sambo tvekade att påbörja utredningen en stund. Jag är snart 29, han är 45, därför hoppas jag att spermiekvalitet inte är anledningen samt kanske måste vi skynda oss lite grann!
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning