• Långväntanefterdig

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Som tråden säger : vi som börjat med utredning. Tänkte att vi kan finnas o stötta varandra här och komma med massa gott pepp och dela erfarenheter.

Jag och min sambo ska faktiskt just idag iväg på utredning. Jättenervöst och jag håller på att krypa ur skinnet typ.... Försökt i 1 år så ska samtidigt bli skönt att få hjälp såklart.

• Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning
  • Mima93
    smulis85 skrev 2020-02-08 15:26:45 följande:

Hej! Hoppar gärna in här dock inte börjat var utredning än skickade in hälsodeklarationen för någon vecka sedan.

För att göra en lång historia kort är jag och min man 34 samt 35år och försökt 4år.

Ett tidigt missfall i v5-6 efter 19 försök och i september förra året fick jag operera bort ena äggledaren pga ett utomkvedshavandeskap :( 

Hur lång tid fick ni vänta med utredning efter att ni skickat in hälsopapperna?

Är både upprymd och livrädd. Känns skönt att vi tagit första steget till utredning!

kramar alla härinne som kämpar <3 

Välkommen! Vi skickade inte heller in några hälsopapper utan ringde och fick en tid ca en månad framåt. När vi kom dit fick vi lämna lite hälsouppgifter muntligt som läkaren skrev ned. Sedan en gynundersökning. Jag fick lämna blodprov veckan efter och veckan efter det spolning.

Hur kommer det sig att ni väntat så länge med att söka hjälp? Jag hade nog inte klarat mycket längre än ett års försök, höll på att bli tokig!
  • smulis85
    Mima93 skrev 2020-02-09 08:04:04 följande:

Välkommen! Vi skickade inte heller in några hälsopapper utan ringde och fick en tid ca en månad framåt. När vi kom dit fick vi lämna lite hälsouppgifter muntligt som läkaren skrev ned. Sedan en gynundersökning. Jag fick lämna blodprov veckan efter och veckan efter det spolning.

Hur kommer det sig att ni väntat så länge med att söka hjälp? Jag hade nog inte klarat mycket längre än ett års försök, höll på att bli tokig!

Tack! :) okej ser väll olika ut i kommunerna antar jag. Varje gång vi tänkt tanken har vi blivit gravida =/ efter missfallet blev jag väldigt deppad och orkade inte riktigt ta tag i det då sedan flöt de liksom på man sköt upp det. Nu i somras sa vi att vi tar de efter sommaren och vips var vi gravida igen men slutade ju inte så bra. Har nu läkt först i 3 månader och började försöka igen i december så sa vi om de inte tar sig nu i december så skickar vi in papperna. Så nu har vi gjort de.

Vet flera som försökt flera år och till slut blivit gravida på egen hand så har väll tänkt de händer säkert oss också hoppas verkligen inte jag får ångra att vi väntat så länge :(
  • smulis85
    Mikkans skrev 2020-02-08 20:44:33 följande:

Välkommen in! Vi skickade inte in någon hälsodeklaration utan tog med den dit på första besöket. Läkaren kikade igenom den och sedan ett VUL+ spolning av äggledare. Nästa steg är spermaprov och återbesök och sumering.

Tack! :) okej hur lång tid tog de från telefonsamtalet till de att ni fick ett möte?
  • Mortiscia80

Helt ny i tråden och kommer under våren kontakta gyn för en utredning. Jag fyller snart 40 och vi har ett barn sedan tidigare. Jag vill fråga er som har erfarenhet kring detta om vad man kan förvänta sig, vilka tester gör man, vad kan man få för slags hjälp osv? 

Eftersom vi har barn får vi så klart inte IVF men jag vet inte hur det är med inseminering. Vad kan man annars få hjälp med, en spolning t ex, stimulerande hormoner..? Jag vet inte alls vilka hjälpmedel som finns för infertila annars!

• Barnvakten1
    Mima93 skrev 2020-02-08 08:53:00 följande:

Så smart, så har jag också tänkt :) Försöka se alla fördelar och "njuta" av att vara barnfri ett tag till, kunna lägga allt mitt fokus på tävlingshundarna oså!

Eller hur!! Jag har verkligen varit duktig på att vara positiv och än så länge och försöka fokusera på att njuta av tiden här och nu, men vissa dagar är det extra svårt och idag var verkligen en sådan dag :(
  • Barnvakten1

Hej alla fantastiska kvinnor som kämpar!

Så glad att detta forum finns, så skönt det är att läsa om andra i samma eller liknande situation. Idag har jag en riktig skitdag och kan bara inte sluta gråta över detta dock. Har verkligen försökt att vara positiv och gjort allt som man läser att man -ska- göra som ofrivilligt barnlös, bokat resor, tränat, testat nya fritidsintressen, dragit ner på kaffe och alkohol, arbetat med mig själv genom samtal med psykolog, tagit alla vitaminer som rekommenderas, umgåtts med vänner, och så vidare i all oändlighet. I början av sommaren har det gått två år sedan vi började försöka och det är så jäkla lång tid?! Jag var 28 när vi bestämde oss för att försöka bli gravida och nu är jag 30 och inte ett skit har hänt. Känns som tiden bara rinner iväg och kompisar och alla släktingar får barn och vi står och stampar på samma ställe. Droppen var när jag på självaste julafton fick mens, efter att ha fått flera frågor om när det är dags för oss, och tips som att vi inte ska vänta för länge, och såklart var omgiven av barn, bebisar och gravidmagar. Började gråta så fort vi kom hem och kändes som att tårarna aldrig slutade rinna.

Förlåt för ett riktigt sorgligt och icke pepp inlägg men vissa dagar är helt enkelt bara skitdagar och behövde skriva av mig lite. Hoppas att ni andra mår bättre än mig, och att ni får en fin söndag!

• KajsaMia
    Mikkans skrev 2020-02-07 19:36:13 följande:
    Vågar inte uttala mig, min gyn sa hellre för mkt än för lite men sen inom vilka gränser vågar jag inte svara på..:) tror att övre gräns för normalt är drygt 6.
    Jag tror du har ingen grund att vara orolig för ditt amh värde :) Det är nog bra och tyder på att du har gott om ägg, helt enkelt. Min gyn svartmålade allt detta för mig när hon fick veta mina resultat. Vet inte varför läkare brukar vara så småordiga ibland och försöker inte lugna ner patienter även om de faktiskt kan. :p 
  • KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-07 20:38:37 följande:
    Det låter som en fantastisk målsättning! Man måste ju få drömma :) Just nu försöker jag tänka vad som är positivt med att ännu inte ha barn för att må lite bättre. Har kommit fram till följande!

Sova bra under nätterna och kunna ha sovmorgon när man är ledig

Mycket tid till relationen och vänner

Kunna utöva fritidsintressen när och hur jag vill

Spara pengar till framtiden

Passa på att resa mycket

Sen hoppas jag såklart att jag i framtiden kommer vakna 5:20 av en skrikande bebis, men innan dess gäller det att kämpa på och inte tappa hoppet!
    Visst, det är saker som är bra för dem som inte har barn och inte vill ha dem. Jag har inte tänkt så mycket på att resa på sistone och inte heller hade så bra relationer med omgivning pga min inre frustration :D Men om man inte är så känslig så går det faktiskt att njuta under tiden när man försöker bli gravid. 
  • KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-09 12:48:57 följande:

Hej alla fantastiska kvinnor som kämpar!

Så glad att detta forum finns, så skönt det är att läsa om andra i samma eller liknande situation. Idag har jag en riktig skitdag och kan bara inte sluta gråta över detta dock. Har verkligen försökt att vara positiv och gjort allt som man läser att man -ska- göra som ofrivilligt barnlös, bokat resor, tränat, testat nya fritidsintressen, dragit ner på kaffe och alkohol, arbetat med mig själv genom samtal med psykolog, tagit alla vitaminer som rekommenderas, umgåtts med vänner, och så vidare i all oändlighet. I början av sommaren har det gått två år sedan vi började försöka och det är så jäkla lång tid?! Jag var 28 när vi bestämde oss för att försöka bli gravida och nu är jag 30 och inte ett skit har hänt. Känns som tiden bara rinner iväg och kompisar och alla släktingar får barn och vi står och stampar på samma ställe. Droppen var när jag på självaste julafton fick mens, efter att ha fått flera frågor om när det är dags för oss, och tips som att vi inte ska vänta för länge, och såklart var omgiven av barn, bebisar och gravidmagar. Började gråta så fort vi kom hem och kändes som att tårarna aldrig slutade rinna.

Förlåt för ett riktigt sorgligt och icke pepp inlägg men vissa dagar är helt enkelt bara skitdagar och behövde skriva av mig lite. Hoppas att ni andra mår bättre än mig, och att ni får en fin söndag!

Men du, ingenting att be om ursäkt för! Jag förstår helt och hållet. Att man blir skitledsen och även arg när man vet att man gjorde nästan allt för att DUGA till att bli förälder (och vem eller vad som bestämmer vem som ska duga till detta och värför är det så orättvist???!). Det känns så förnedrande!! Att man har gjort så mycket och trots allt detta så kan man fortfarande inte bli gravid. Jag hade så många sådana dagar när jag ville bara sluta med allt, ge upp det här. Bara blundas, så hårt att det gör ont och vakna upp i en annan värld. 
    Men tänk att vi kan! Finns så många olika vägar att få barn. 
    Och allt har sin tid. 

Hoppas det blir bättre dag imorgon!
  • Mima93
    smulis85 skrev 2020-02-09 11:51:20 följande:

Tack! :) okej ser väll olika ut i kommunerna antar jag. Varje gång vi tänkt tanken har vi blivit gravida =/ efter missfallet blev jag väldigt deppad och orkade inte riktigt ta tag i det då sedan flöt de liksom på man sköt upp det. Nu i somras sa vi att vi tar de efter sommaren och vips var vi gravida igen men slutade ju inte så bra. Har nu läkt först i 3 månader och började försöka igen i december så sa vi om de inte tar sig nu i december så skickar vi in papperna. Så nu har vi gjort de.

Vet flera som försökt flera år och till slut blivit gravida på egen hand så har väll tänkt de händer säkert oss också hoppas verkligen inte jag får ångra att vi väntat så länge :(

Okej då förstår jag att det blivit så :) Ni är ju inte så gamla så det kan jag inte tänka mig att ni väntat för länge. Vår tid kommer!
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning