• Långväntanefterdig

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Som tråden säger : vi som börjat med utredning. Tänkte att vi kan finnas o stötta varandra här och komma med massa gott pepp och dela erfarenheter.

Jag och min sambo ska faktiskt just idag iväg på utredning. Jättenervöst och jag håller på att krypa ur skinnet typ.... Försökt i 1 år så ska samtidigt bli skönt att få hjälp såklart.

• Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning
  • Mortiscia80

Ojojoj. Ja det verkar som att man då kan få rejält ont i efterhand om inte annat. Vilken slags värktabletter behövs isf, är det något särskilt som läkaren skriver ut eller räcker det med receptfria?

• Mikkans
    Mortiscia80 skrev 2020-02-11 21:11:54 följande:

Ojojoj. Ja det verkar som att man då kan få rejält ont i efterhand om inte annat. Vilken slags värktabletter behövs isf, är det något särskilt som läkaren skriver ut eller räcker det med receptfria?

Jag hade önskat starkare. Men åt full dos ipren, alvedon och voltaren :)
  • Mortiscia80
    Mikkans skrev 2020-02-12 13:51:38 följande:
    Jag hade önskat starkare. Men åt full dos ipren, alvedon och voltaren :)
    Ja vad gör man inte för att öka sina chanser x)
  • KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-11 18:41:54 följande:

Tack! Ja, ingen av oss kan vi veta till hundra procent att detta kommer att leda till att vi blir gravida och det stör mig. Man vill liksom veta vad det är man kämpar för? Men du har rätt, för mycket stress är inte bra! Där hjälper det massa för mig att prata med en psykolog hur jag ska hantera min oro, träffade henne igår så det var ganska bra tajming nu hehe. Blev ett gråtkalas men så är det ibland! Kul för dig med spolningen imorgon :) kommer gå toppen! Skönt också att få lite svar, och veta hur allt står till i livmoder och äggstockar. En milstolpe ju! Kanske lite skönt med mycket att göra på jobbet så du slipper oroa dig och fundera över spolningen? Haha :) Jag arbetar på kontor och har mycket att göra i perioder - just nu är det ganska lugnt vilket innebär att jag lägger lite väl mycket tid på att googla och hänga på familjeliv, hehe. Lycka till imorgon, du får skriva när du gjort spolningen hur allt gick!

Vad jobbar du med? Jag jobbar också på kontor liksom och ja, ibland får man lite tid för att googla eller ko?a familjeliv. Spolningen gick bra, fast för mig blev det lite obehaglig och känner obehag också nu fyra timmar efter det. Tog smärtstillande men det verkar inte ha hjälpt? Känner mig jättesugen för ett glas vin men det känns att jag inte får göra det, totalt :D
  • KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-11 18:41:54 följande:

Tack! Ja, ingen av oss kan vi veta till hundra procent att detta kommer att leda till att vi blir gravida och det stör mig. Man vill liksom veta vad det är man kämpar för? Men du har rätt, för mycket stress är inte bra! Där hjälper det massa för mig att prata med en psykolog hur jag ska hantera min oro, träffade henne igår så det var ganska bra tajming nu hehe. Blev ett gråtkalas men så är det ibland! Kul för dig med spolningen imorgon :) kommer gå toppen! Skönt också att få lite svar, och veta hur allt står till i livmoder och äggstockar. En milstolpe ju! Kanske lite skönt med mycket att göra på jobbet så du slipper oroa dig och fundera över spolningen? Haha :) Jag arbetar på kontor och har mycket att göra i perioder - just nu är det ganska lugnt vilket innebär att jag lägger lite väl mycket tid på att googla och hänga på familjeliv, hehe. Lycka till imorgon, du får skriva när du gjort spolningen hur allt gick!

Förresten gick du till psykolog tidigare eller började nyss? Jag var på terapi fr några år sedan och undrar om det inte vore en bra idé nu..
  • Barnvakten1
    KajsaMia skrev 2020-02-12 19:11:28 följande:

Vad jobbar du med? Jag jobbar också på kontor liksom och ja, ibland får man lite tid för att googla eller ko?a familjeliv. Spolningen gick bra, fast för mig blev det lite obehaglig och känner obehag också nu fyra timmar efter det. Tog smärtstillande men det verkar inte ha hjälpt? Känner mig jättesugen för ett glas vin men det känns att jag inte får göra det, totalt :D

Jag jobbar med ekonomi men har en hel del kontakt med kunder, så i perioder är jag iväg en del på möten och så! Men senaste tiden har det varit ganska lugnt och en hel del tid på kontoret vilket lett till extremt mycket familjeliv haha. Du då? :)

Skönt att spolningen gick bra!! Du får vila hela kvällen och hoppas att det känns bra imorgon. Tycker absolut att du ska unna dig ett glas vin!!! Helt rätt ju efter det du gjort idag din kämpe!

Jag började prata med en psykolog i början av januari så bara gjort det 1,5 månad. Blev nästan galen över jul och nyår över barnlösheten. Hade unnat mig lite ledigt så jobbade inte på 2,5 vecka men var helt slö och seg och låg mest och kollade Netflix de flesta dagarna. Försökte komma ut lite men kände att jag kom in i en dålig spiral helt enkelt. Ringde en privat mottagning i min stad så är inte gratis men kände att jag har möjlighet och behövde prata med någon direkt och det har hjälpt massa faktiskt. Rekommenderar det verkligen! Man kan ju söka via vårdcentralen också, men har fått för mig att det tar längre tid där.
  • Majja92
    KajsaMia skrev 2020-02-12 19:11:28 följande:

Skönt att höra flera historier om spolningar som gått relativt smärtfria! Vi får se vad som blir aktuellt för vår del men alltid betryggande att höra positiva historier <3 Och jag tycker ABSOLUT du är värd ett glas vin! :)
  • Majja92

Imorgon ska sambon lämna sperma prov, och jag var så jäkla irriterad då det föll in på min ägglossning! Han får ej ha utlösning 2-3 dagar innan så jag va helt inställd på att det fick bli en månad utan aktivt försök, MEN, jag tror kanske universum var med oss då det verkar som att jag fått min tidigaste ägglossning någonsin, CD 15 istället för 17-18! Tjoho!

Vad säger ni, är inte det näst sista tester positivt? Så dumt att hoppas men det känns helt plötsligt som universum gav oss lite medvind

• KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-12 20:09:05 följande:
    Jag jobbar med ekonomi men har en hel del kontakt med kunder, så i perioder är jag iväg en del på möten och så! Men senaste tiden har det varit ganska lugnt och en hel del tid på kontoret vilket lett till extremt mycket familjeliv haha. Du då? :)

Skönt att spolningen gick bra!! Du får vila hela kvällen och hoppas att det känns bra imorgon. Tycker absolut att du ska unna dig ett glas vin!!! Helt rätt ju efter det du gjort idag din kämpe!

Jag började prata med en psykolog i början av januari så bara gjort det 1,5 månad. Blev nästan galen över jul och nyår över barnlösheten. Hade unnat mig lite ledigt så jobbade inte på 2,5 vecka men var helt slö och seg och låg mest och kollade Netflix de flesta dagarna. Försökte komma ut lite men kände att jag kom in i en dålig spiral helt enkelt. Ringde en privat mottagning i min stad så är inte gratis men kände att jag har möjlighet och behövde prata med någon direkt och det har hjälpt massa faktiskt. Rekommenderar det verkligen! Man kan ju söka via vårdcentralen också, men har fått för mig att det tar längre tid där.
    Har också ett ekonomi-relaterat jobb men först och främst tar jag telmöten med kunder och det gav mig möjlighet att jobba hemifrån lite grann senaste året. Då visste jag inte ens om det händer så mycket på familjeliv! :P 

Jag unnade mig ett glas vin fast alkoholfri :) Senaste dagarna var jag jättesugen på irish coffee dock. Avstår du, och ni alla, föresten, från alkohol helt och hållet? 

Hur ofta träffas du med psykolog? Jag tycker det är en superbra ide, men undrar hur just tillgängligheten av psykologer ser ut, om man inte vill gå privat :) 
  • Mortiscia80
    KajsaMia skrev 2020-02-14 19:43:13 följande:
    Jag unnade mig ett glas vin fast alkoholfri :) Senaste dagarna var jag jättesugen på irish coffee dock. Avstår du, och ni alla, föresten, från alkohol helt och hållet? 
    Ja, jag avstår helt från alkohol, maken också fast han är inte så intresserad av det annars heller och ingen av oss skulle bry sig om han tog en öl någon kväll.

När man är i läget som vi alla i den här tråden befinner oss läser man ju på en massa och det var helt nyligen som jag läste att det inte bara är kvinnans vanor osv som påverkar fertiliteten utan även mannens (t ex det här med alkoholvanor) och om man då verkligen vill ha barn, man kanske har svårigheter eller försökt väldigt länge utan fullbordad graviditet, så tycker jag att det inte finns någon anledning att chansa och göra saker som man vet kan ha en negativ inverkan. Det finns ju rimliga gränser men det är stor skillnad på att kontinuerligt göra saker som kan försämra riskerna gentemot att man någon enstaka gång gör det. Vi måste ju få leva under tiden också :)
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning