• Anonym (Kursetta)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

• Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.
  • Brumma
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 06:05:30 följande:

Varför gör man såhär från början, hur börjar det?

Även här är det ju som tur är ovanligt att det går så långt. Att vi får läsa "ofta" om det här på FL beror ju på att man i sådana fall behöver skriva av sig. När det fungerar finns inte samma behov. Sedan har jag intrycket av att det är samma människor som startar trådar om detta och skriver inlägg som vittnar om "crazy biomammor" - dvs om tio inlägg berättar om sånt här är förmodligen flera av dem skrivna av samma person.

En del människor har helt enkelt ett extremt kontrollbehov och är totalt snedvridna. Oturligt blir det när vissa av dessa människorna råkar vara föräldrar efter en skilsmässa ELLER den nya bonusföräldern. Jag tror knappast det beror på att man är "bio" eller "bonus" utan att man som människa är - tja, helt egocentrerad och snedvriden helt enkelt..
  • Ess
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2018-01-19 16:41:40 följande:
    Det är inte konstigt att den nya kvinnan ville bo närmare sin familj när hon själv skulle skapa sin familj.
    Sedan att pappan accepterade det är en annan femma.
    Jag tycker inte heller det är konstigt. 
    Sedan vet vi ju inget alls om deras situation så det kan ha funnits väldigt bra anledningar till flytten.
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-20 08:27:45 följande:

Jag upplever dock inte att dessa krav finns irl, utan hos en liten klick här på FL. Liksom det finns en liten klick styvmamma som önskar att sina parners tidigare barn var ute ut bilden. Båda fenomen finns men är lyckligtvis inte vanliga utanför denna lilla klick.

Om du verkligen vill diskutera runt detta i en kurs så var medveten om att ni inte får en verklig bild. Det låter helt ärligt inte som ett seriöst ämne eftersom det baseras på några få anonyma tyckares högljudda åsikter istället för åsikter som representerar vad folk anser om bonusmammor irl.

Okej. Men den här kursen och utredningen riktar sig just till fl-attityder.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 15:28:55 följande:

Vilken högskola/ universitet ger en kurs som riktar sig till just fl-attityder?

Du behöver inte länka till högskolan eftersom du ju inte kan/vill länka.

Men kan du inte berätta vid vilket lärosäte kursen ges har du därigenom bevisat att allt i trådstarten bara är påhittat.
  • Brumma
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-15 19:23:35 följande:

Ja men precis där har du det! Kvinnan ska ut. Dessa attityder jag pratar om. Vad är definition på illa, vem avgör? I vilka mått? Går man på allt barnen säger? Biologiska mammor har visst större påverkan på maken pga de första barnen osv.

Nej jag länkar aldrig, med hänsyn till varandra.

Om det verkligen är en seriös utredning och kurs borde du veta att påståenden bör/ska understödjas med länkar/hänvisningar till det man påstår. Tex länkar till de trådar du syftar på. Att vägra detta ger en mycket oseriös framtoning och ingen seriös kurs/arbetsgrupp kastar ur sig påståenden utan att hänvisa till källan.

Jag HAR läst många sådana trådar men det ändrar inte faktum att din tråd inte ger intryck av det du påstår. Att du vill ha en seriös diskussion tillsammans med kurskamrater (var är de?)..

Hänvisningar, diskussionsämnen som du opartiskt leder diskussionen runt är det minsta som skolan isåfall bör begära för att ni ska få godkänt.

Ledsen - ämnet är absolut intressant - här på FL - men om du på riktigt går en kurs och vill göra en seriös utredning gällande orsaker och anledningar for du nog fundera över ditt tillvägagångssätt.
  • Anonym (Varför bråkar ni så jävligt?)

Varför bråkar ni kvinnor så förjävligt med varandra om detta? Det finns en jäkla massa män UTAN egna barn, som tycker det är ok att bli styvfar till era barn, varför väljer ni då män som redan har barn?

• Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-20 16:48:31 följande:

Om det verkligen är en seriös utredning och kurs borde du veta att påståenden bör/ska understödjas med länkar/hänvisningar till det man påstår. Tex länkar till de trådar du syftar på. Att vägra detta ger en mycket oseriös framtoning och ingen seriös kurs/arbetsgrupp kastar ur sig påståenden utan att hänvisa till källan.

Jag HAR läst många sådana trådar men det ändrar inte faktum att din tråd inte ger intryck av det du påstår. Att du vill ha en seriös diskussion tillsammans med kurskamrater (var är de?)..

Hänvisningar, diskussionsämnen som du opartiskt leder diskussionen runt är det minsta som skolan isåfall bör begära för att ni ska få godkänt.

Ledsen - ämnet är absolut intressant - här på FL - men om du på riktigt går en kurs och vill göra en seriös utredning gällande orsaker och anledningar for du nog fundera över ditt tillvägagångssätt.

Men du, var har jag sagt nånstans att skolan är inblandade i detta? Ursäkta men länka själv. Jag och mina kurskamrater (var nämner jag skolan, vilket arbete, vilken kurs det gäller?) gör det här helt och hållet på eget initiativ, vi har många läsgrupper och studiegrupper här, både på skolans bibliotek och stadsbiblioteket. Min skola har ingenting med detta att göra, så tagga ner.

Jag kommer inte länka till nånting eftersom detta handlar om fl (vet inte hur mer tydlig vi kan bli?), och mina kursare är med via mig mitt nick, givetvis, så vad är ärendet du vill få fram?

Sen när får inte studiegrupper vara engagerade i samhället för egen diskussions skull? Eller är vi brännmärkta till skolan
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 17:24:51 följande:

Men du, var har jag sagt nånstans att skolan är inblandade i detta? Ursäkta men länka själv. Jag och mina kurskamrater (var nämner jag skolan, vilket arbete, vilken kurs det gäller?) gör det här helt och hållet på eget initiativ, vi har många läsgrupper och studiegrupper här, både på skolans bibliotek och stadsbiblioteket. Min skola har ingenting med detta att göra, så tagga ner.

Jag kommer inte länka till nånting eftersom detta handlar om fl (vet inte hur mer tydlig vi kan bli?), och mina kursare är med via mig mitt nick, givetvis, så vad är ärendet du vill få fram?

Sen när får inte studiegrupper vara engagerade i samhället för egen diskussions skull? Eller är vi brännmärkta till skolan

Hahahahahaha! Så skolan har inget med detta att göra men du går en kurs som riktar sig till fl-attityder.

Om dina kursare funnits så skulle de naturligtvis ha skaffat egna konton på FL och själva formulerat inlägg och diskuterat. Däremot är det ju frågan om vilken nytta ni skulle ha haft av samtalet i den här tråden för studierna i fl-attityder på hittepåhögskolan.

Nej, men allvarligt, tycker du inte att du gjort dig tillräckligt löjlig och borde lägga ner tråden nu, alternativt be att få den förflyttad till sandlådan?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-20 17:52:33 följande:

Hahahahahaha! Så skolan har inget med detta att göra men du går en kurs som riktar sig till fl-attityder.

Om dina kursare funnits så skulle de naturligtvis ha skaffat egna konton på FL och själva formulerat inlägg och diskuterat. Däremot är det ju frågan om vilken nytta ni skulle ha haft av samtalet i den här tråden för studierna i fl-attityder på hittepåhögskolan.

Nej, men allvarligt, tycker du inte att du gjort dig tillräckligt löjlig och borde lägga ner tråden nu, alternativt be att få den förflyttad till sandlådan?

Läskunnig? Var gick vi nån kurs? Hjälp blir mörkrädd.

Varför skrollar du inte vidare till nåt som passar Tom och Jerry? Valfritt att vara i denna tråd, men tydligen har du inget liv. Tragiskt.
  • Anonym (Anonym signatur)

Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 18:13:13 följande:

Läskunnig? Var gick vi nån kurs? Hjälp blir mörkrädd.

Varför skrollar du inte vidare till nåt som passar Tom och Jerry? Valfritt att vara i denna tråd, men tydligen har du inget liv. Tragiskt.

*läskunnig!*
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.