• Ess

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Anonym (Fd styvmor) skrev 2018-01-19 16:41:40 följande:
    Det är inte konstigt att den nya kvinnan ville bo närmare sin familj när hon själv skulle skapa sin familj.
    Sedan att pappan accepterade det är en annan femma.
    Jag tycker inte heller det är konstigt. 
    Sedan vet vi ju inget alls om deras situation så det kan ha funnits väldigt bra anledningar till flytten.
  • Ess
    Lumina77 skrev 2018-01-24 18:02:46 följande:
    Ja biomammor-kvinnor har jag erfarenhet av att de vill kontrollera sina ex och inte acceptera att de faktiskt vill gå vidare med nya kärlekar i sitt liv.
    Det är min erfarenhet också, att det är kvinnor som ska ha fortsatt kontroll på sitt ex. Sen kan de kalla det "för barnens skull", eller så vill de va "vänner" enbart för att försöka mästra och styra.
  • Ess
    Opetrileina skrev 2018-01-24 19:18:45 följande:
    Ess skrev 2018-01-24 18:14:47 följande:
    Det är min erfarenhet också, att det är kvinnor som ska ha fortsatt kontroll på sitt ex. Sen kan de kalla det "för barnens skull", eller så vill de va "vänner" enbart för att försöka mästra och styra.
    Det DÄR är ett misstag många styvmammor gör... Oftast är det inte kvinnan som har svårt att acceptera - utan snarare mannen. Därför låter han sig ligga pannkaka för henne och tar hellre en strid med er. Tyvärr för er del så är det ju så... Män (och kvinnor) har mycket mycket ofta svårt att släppa sin första kärlek. Och detta går ut över er, men ni väljer ju såklart hellre att tro att det är hans ex som försöker greppa efter grässtrån för att hålla kvar kontakten med sin exman när det egentligen i hela verket är tvärt om. "Om jag bara fått en dollar varje gång jag stötte på sådana scenarior hade jag varit rik idag." 

Nej du har helt fel, maken tog hellre en strid med exet än med mig om det behövdes. Han lade sig platt för barnens skull för att han trodde att hon skulle sluta då, men det gjorde hon inte. 

Jag jobbar på en manlig arbetsplats och jag känner ingen där som har haft svårt att släppa sitt ex. Jag har inte själv heller haft speciellt svårt för det, även när det gällde min första kärlek. 
    De flesta män lever i nuet och går inte och suktar efter något som inte finns längre. Däremot så är det många kvinnliga ex som påstår det du gör här i ditt inlägg. Snarare är det så att de berättar att det är nåt skolgrej på kvällen och att exet inte kommer, vilket de tycker är jäkligt skönt att slippa henne.

Så tyvärr, speciellt rik hade du inte varit.

• Ess
    Anonym (ex) skrev 2018-02-07 11:18:25 följande:
    Varför ska barnen inte få prata om sin mamma? Hon slutar väl inte existera bara för att du kommit in i bilden? Om du ser det som ett hot mot dig behöver du nog skaffa dig lite självkänsla.
    Det handlar inte överhuvudtaget om att barnet inte får prata om mamman, det handlar om att barnet ska skriva inläggsskrivaren på näsan.
     Om barnet sitter och tex kämpar med matten, är det lika ok för inläggsskrivaren att säga -Min dotter hade minsann lätt för matte och behövde aldrig sitta så länge.
    Det måste ju va lika okej för henne att prata om sin dotter, eller?
  • Ess
    sextiotalist skrev 2018-02-07 15:24:16 följande:
    Fast det är inte alls konstigt att barn säger sådant, de har liksom inte lärt sig alla sociala regler och kan också "markera" på olika sätt.
    Det är då man ska vara vuxen, svara på det på ett vuxet sätt och samtidigt då visa att dessa "knäpp på näsan" inte påverkar en.
    Skulle tippa på att barnet får mer respekt för en vuxen som svarar på ett respektfullt sätt än om man sätter på sig offerkoftan.
    Barn kan säga väldigt elaka saker ibland, även till sina föräldrar, men om man inte låter elaka saker få fäste, så brukar det ofta bli bra
    Jag blev irriterad på två som svarat inläggsskrivaren. 
    Anonym (Bull) skrev 2018-02-07 05:22:48 följande:
    Varför avskyr du det? Får barnen inte prata om sin mamma alls sedan du kom in i bilden? Tragiskt!
    Anonym (ex) skrev 2018-02-07 11:18:25 följande:
    Varför ska barnen inte få prata om sin mamma? Hon slutar väl inte existera bara för att du kommit in i bilden? Om du ser det som ett hot mot dig behöver du nog skaffa dig lite självkänsla.
    Jag tyckte det var väldigt korkade svar. Precis som du skriver så är det bara att säga åt ungen att jag gör så här, och det har ingenting med att prata om mamman att göra.

• Ess
    Brumma skrev 2018-02-07 20:08:51 följande:
    VET du att barnet "skriver inläggsskrivaren på näsan" eller är det ngt du läser in? Mina ungar säger "mormor gör si" farfar gör så" .. Det finns inget "skriva på näsan":alls utan de är en del av barnets liv och barnet vill berätta om hur de gör. Ja, ibland kan det vara dör att berätta att "hos morfar får man göra såhär" - svaret är då att ja, men här gör vi såhär iställer. Barnet är inte illvillig för det utan dels vill det berätta,;dels testar det gränser.

Och nej. Ditt exempel är inte ok. Varför? För att barnet är ett barn. Den vuxne en vuxen. Ser du skillnaden? Ser du INTE skillnaden är det faktiskt lite sorgligt.
    Eftersom hon har hängt upp sig på det så är det knappast nån engångs företeelse. Barn kan visst säga saker för att knäppa någon på näsan, inte alls ovanligt. Speciellt inte om de märker en reaktion på det de säger. 
    Sen beror det på vilken ålder det är på barnen också huruvida de gör det för att de inte förstår bättre eller om det är på rent jäkelskap.

Enligt inläggsskribenterna så är det ok att säga så, då måste det även gälla en vuxen. Hon bara berättar hur hennes dotter gjorde.

Jag tycker det är förälderns sak att uppfostra sina barn gällande vad som är ok att säga och inte. Man kan/får inte säga vad som helst till vem som helst. 
    Hade mina barn oavbrutet påpekat att detta gör pappa bättre än dig, så hade jag sagt åt dem att då får ni gå till pappa, och sen hade jag gått och gjort annat.
    Hur hade det uppfattats om jag sagt åt hans tidigare barn att om det inte passade så kunde de ta och sticka hem till sin mamma?
  • Ess
    Brumma skrev 2018-02-08 08:24:34 följande:
    Självklart kan barn säga saker för att knäppa ngn på näsan. Vad jag frågade var om du VISSTE att så var fallet här ? VET du att barnet säger det på ett elakt sätt? VET du att barnet berättar att mamman gör saker bättre? Det är inget som "pluret" skriver utan det är något du helt läser mellan raderna? Varför antar du nästan alltid att barnet har ngt bakomliggande motiv, är elakt osv bara för att det kommer till bonusbarn? Är dina barn lika elaka när de råkar nämna ngn annan de har i sitt liv för dig?

Barn säger om sin föräldrar och andra närstående - sällan för att vara elaka eller "skriva ngn på näsan" utan för att de i en viss situation påminns om det eller för att testa gränser. Jag har fått höra "min mamma säger att" - och så ngt som mamma ska ha sagt. Ofta var det mkt uppenbart att det var saker mamman aldrig skulle ha sagt, men ett barn testar gränser. I andra fall är det saker vi gör annorlunda och faktiskt är det inte så konstigt att barnet påpekar det. Då säger man att jo, men så göt inte jag/vi. Har även fått höra att "mamma använder så mkt hårspray så hon luktar så mycket att det inte går att kramas". Detta när jag stod och blåste håret. INTE för att knäppa vare sig mig eller mamman på näsan utan för att det var ngt hon kom att tänka på. Likadant med "min mamma har inte så fina bh-ar som du".

Jag får höra av sonen att "när mormor borstar håret gör det inte ont".. Såklart han ville påpeka att mormor gjorde det bättre - men inte för att vara elak.. Får höra att morfar gör si och farfar så. Är man på vardaglig basis tillsammans med ngn annan än sina föräldrar (eller om föräldrarna inte lever tillsammans ) är detta fullt NORMALT.

DU läser in och tolkar det som elakt. Det ligger i DITT huvud - för det står inte i inlägget av pluret. ...

Och hur det uppfattats om du sa något sådant? Jo, här är återigen skillnaden "barn/vuxen" det som spelat in. Och återigen är det sorgligt att du inte ser skillnaden. Och det är återigen du som läser in att barnet säger att mamman gör det bättre. Det är - återigen - inte vad pluret skriver.
    Jag läser rakt av att pluret mår dåligt av det och i perioder känner sig värdelös. Tolkar du det som att allt flyter på och att hon mår bra i sin relation till barnet (och pappan)?
    Det spelar ingen roll om barnet menar det elakt eller ej, för en sak som upprepas gång på gång kommer att ta till slut, vilket hon faktiskt skriver att det gör.

Detta är ju precis en sådan sak som är rätt vanlig inom sammansatta familjer, att man inte har den relation till varann där man kan säga ifrån och acceptera allt som sägs, utan det drivs till sin spets ganska omedelbart.
    Även om man lever ihop på vardaglig basis så är det verkligen inte säkert att man verkligen har den relationen som tål vissa sorters kommentarer. Det är ju därför det är känsligt för en partner att gå in och börja uppfostra och säga till barnet, just därför att det tas på fel sätt. Det går exakt likadant åt andra hållet, så då är det viktigt att föräldern verkligen är närvarande och själv tar situationer som kan bli fel. 
    Jag skulle vilja påstå att de flesta relationer mellan tidigare barn och ny partner som skär sig beror på att de förväntas känna sig som en familj och uppföra sig som en sådan, vilket inte går alls när närheten inte finns. 
    Föräldern får aldrig gå undan och tro att wow jag har fått avlastning, för det har han inte. Det är snarare tvärtom, att han behövs ännu mer närvarande för att inte sådana situationer ska uppstå.

Sedan ska jag tillägga att när mina egna barn har sagt att tex mormor är bättre än dig på detta, så inte fan har de menat det på ett snällt upplysande vis utan det har kommit halvsurt.
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.