• Anonym (Kursetta)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

• Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.
  • Brumma
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 16:46:38 följande:

Äsch då, jag som trodde att en av de utlovade kursarna äntligen hade anslutit sig till tråden!

Nej, jag lever inte i en sagovärld, men om det är sådan verklighetsflykt du själv sysselsätter dig med så önskar jag dig ett lyckligt slut på din saga.

Själv tycker jag att det är märkligt att så många väljer att inleda förhållanden med partners med barn och sedan blir förvånade och upprörda över att det påverkar deras liv då partnern inte bara kan klippa och klistra om i boken för att det vore mer bekvämt om hens historia sett annorlunda ut.

Eller så blir de förvånade av att en människa kan anse sig ha rätten att bestämma allt i ens liv bara för att man flyttat ihop med människans ex.. Förvånade över att människor kan vara så egocentriska och bittra.. Att en människa anser sig ha rätt att bestämma över ens tid, vad man äter i familjen, vart och hur man reser, vem som skall läsa kvällssagan, hämta på förskolan. Att en människa kan starta bråk bara för att hon anser sig "veta bäst" ... att någon pratar illa om barnets andra föräldwr och oaetner för att få barnet att "välja"... Osv osv..

Det är inte direkt något man i sin vildaste fantasi kan föreställa sig.

De flesta vet nog att barnen kommer påverka ens liv och tar med det i bedömningen. Men att sedan VETA hur det kommer bli och hur allt omkring kommer påverka ens liv - det är faktiskt lika omöjligt att veta som att veta hur eni liv kommer te sig om tio/tjugo år .
  • Anonym (Tom)
    Anonym (p) skrev 2018-01-19 16:51:34 följande:

Och det vet du för att...?

Om du utvecklar din fråga så att det blir tydligt vad du syftar på så blir det enklare för dig att få ett svar.
  • Anonym (Tom)
    Brumma skrev 2018-01-19 17:22:24 följande:

Eller så blir de förvånade av att en människa kan anse sig ha rätten att bestämma allt i ens liv bara för att man flyttat ihop med människans ex.. Förvånade över att människor kan vara så egocentriska och bittra.. Att en människa anser sig ha rätt att bestämma över ens tid, vad man äter i familjen, vart och hur man reser, vem som skall läsa kvällssagan, hämta på förskolan. Att en människa kan starta bråk bara för att hon anser sig "veta bäst" ... att någon pratar illa om barnets andra föräldwr och oaetner för att få barnet att "välja"... Osv osv..

De flesta vet nog att barnen kommer påverka ens liv och tar med det i bedömningen. Men att sedan VETA hur det kommer bli och hur allt omkring kommer påverka ens liv - det är faktiskt lika omöjligt att veta som att veta hur eni liv kommer te sig om tio/tjugo år .

Fast de bitarna är det väl ändå läge att ta med sin partner istället för att skylla på partnerns ex? Så länge exet inte delar samma hushåll går det utmärkt att läsa godnattsagor eller att koka sina snabbmakaroner fast exet förordar fullkornsdito bara den som tidigare hade en relation till exet står upp för beslutet. Problemet är väl att personer som har svårt att stå upp för sig själva ofta dras till personer som har lätt att ta över beslutsfattandet och har en då gått från en styrande till en annan är det lätt att hamna i kläm mellan de olika viljorna.
  • Brumma
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 17:44:23 följande:

Fast de bitarna är det väl ändå läge att ta med sin partner istället för att skylla på partnerns ex? Så länge exet inte delar samma hushåll går det utmärkt att läsa godnattsagor eller att koka sina snabbmakaroner fast exet förordar fullkornsdito bara den som tidigare hade en relation till exet står upp för beslutet. Problemet är väl att personer som har svårt att stå upp för sig själva ofta dras till personer som har lätt att ta över beslutsfattandet och har en då gått från en styrande till en annan är det lätt att hamna i kläm mellan de olika viljorna.

Naturligtvis tar man det med sin partner. Men det är klart det påverkar en om man om o om igen om exet ställer till bråk och gapar. Pratar illa om en inför barnen. Skriver skit på facebook. Rusar in i huset o in i barnets rum och skäller ut bonusmamman om hon sitter o läser kvällssagan. Tar barnens nycklar och går in i huset. Hämtar barnen på förskolan så att de inte ska hämtas av bonusföräldern. Ställer till scener på barnens uppvisning. Ringer flera gånger om dagen. Startar stämningar efter stämningar. Osv..

Då hjälper det inte att man pratar med sin partner eftersom partnern inte kan göra något åt saken.
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 15:34:09 följande:

Åh, blev det för jobbigt att bli genomskådad?

Vad vill du att vi ska säga som svar på din tråd då? Jaa, stackars dig och dina kurskamrater som blivit ihop med partners med bagage. Stackars, stackars er för att era partners inte vill ge upp kontakten med sina barn så att du och dina kurskamrater får känna att ni är nummer ett i era partners liv och att deras skyldigheter mot sina tidigare barn (och de överenskommelser de för den skull gjort med sina ex) inte inkräktar på era rättigheter att alltid komma först.

Styjkekjam, TS, låter som om du behöver det!

Men vad håller du på med?!? Var får du allt ifrån? Herrejösses, att du reagerar så starkt. Du har du fina vägar att tolka eller vad du nu kallar det för tolka nåt som inte finns. Blir du så upprörd över ämnet? Varför?

Eller är det bara omognad? Är det så får jag vara tydligare: HEJDÅ. Hur tolkar du det ordet? För vi är inte intresserad av häxjakt endast tankar och funderingar kring detta. Känns som du reagerar på det för att du har egen erfarenhet? Dela med dig eller skrolla vidare.
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-19 19:00:14 följande:

Naturligtvis tar man det med sin partner. Men det är klart det påverkar en om man om o om igen om exet ställer till bråk och gapar. Pratar illa om en inför barnen. Skriver skit på facebook. Rusar in i huset o in i barnets rum och skäller ut bonusmamman om hon sitter o läser kvällssagan. Tar barnens nycklar och går in i huset. Hämtar barnen på förskolan så att de inte ska hämtas av bonusföräldern. Ställer till scener på barnens uppvisning. Ringer flera gånger om dagen. Startar stämningar efter stämningar. Osv..

Då hjälper det inte att man pratar med sin partner eftersom partnern inte kan göra något åt saken.

Varför gör man såhär från början, hur börjar det?
  • Anonym (Kursetta)
    Brumma skrev 2018-01-19 17:22:24 följande:

Precis lite detta vi menar; varför helt plötsligt SKA du veta hur livet som styvmor ser ut om tio fem år, bara för att du blir styvmor!? Du vet ju inte ens hur livet som mor ser ut. Varför ändras kraven? Varför är det striktare? Varför följa bestämd linje och strunta i sina egna? Eller måste de också bli skilsmässobarn för att man ska få bry sig med godkänt offentligt tycke?
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (p) skrev 2018-01-19 16:00:08 följande:

Ja, för som kvinna strävar man efter situationer där man får konkurrera ut någon annan, gärna ett ex eller nummer ett på topplistan: hans eget barn!

Att han ger upp kontakten med sina barn gör verkligen att jag känner mig som nummer ett i hans liv! För nåt eget liv har jag ju inte, enbart mannen är viktig i mitt liv och i hans liv ska jag komma först!

Vad mycket dynga! Hur många styvmodersklychor kan man få in i ett och samma inlägg på fl?

Ja varför är attityder dylika? Var kommer alla klyschor ifrån?!
  • Brumma
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 06:09:37 följande:

Precis lite detta vi menar; varför helt plötsligt SKA du veta hur livet som styvmor ser ut om tio fem år, bara för att du blir styvmor!? Du vet ju inte ens hur livet som mor ser ut. Varför ändras kraven? Varför är det striktare? Varför följa bestämd linje och strunta i sina egna? Eller måste de också bli skilsmässobarn för att man ska få bry sig med godkänt offentligt tycke?

Jag upplever dock inte att dessa krav finns irl, utan hos en liten klick här på FL. Liksom det finns en liten klick styvmamma som önskar att sina parners tidigare barn var ute ut bilden. Båda fenomen finns men är lyckligtvis inte vanliga utanför denna lilla klick.

Om du verkligen vill diskutera runt detta i en kurs så var medveten om att ni inte får en verklig bild. Det låter helt ärligt inte som ett seriöst ämne eftersom det baseras på några få anonyma tyckares högljudda åsikter istället för åsikter som representerar vad folk anser om bonusmammor irl.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 06:04:36 följande:

Men vad håller du på med?!? Var får du allt ifrån? Herrejösses, att du reagerar så starkt. Du har du fina vägar att tolka eller vad du nu kallar det för tolka nåt som inte finns. Blir du så upprörd över ämnet? Varför?

Eller är det bara omognad? Är det så får jag vara tydligare: HEJDÅ. Hur tolkar du det ordet? För vi är inte intresserad av häxjakt endast tankar och funderingar kring detta. Känns som du reagerar på det för att du har egen erfarenhet? Dela med dig eller skrolla vidare.

Ingen människa lever i ett vakuum. Om någon träffar en person med barn så kan en normalbegåvad person inse att det kommer att påverka relationen. Det är tex inte (om nu inte planen är att sabba relationen förälder-barn) OK att kräva att få flytta närmre sina föräldrar när en väntar barn, som exempel ovan berättat om. Inte om det betyder att partnern måste överge sina andra barn (och bli vh eller lovförälder) och också markant förändra förutsättningarna för de barnens andra förälder.

Dessutom, på samma sätt som en får inse att vissa av ens partners olater kommer jag bara att få acceptera likväl som partnern får acceptera saker jag gör som hen inte tycker är världsbäst så är det korkat att tro att inte även barnen är individer som har sina egenheter som en måste fundera över om en står ut med. I motsats till inför ens partner kan intresset för det vara lågt eftersom en ?inte valt barnet utan dess förälder?. Barnet har heller inte den drivkraft som de vuxna som går in i förhållandet har, att anpassa sig för en person de förälskat sig i. För dem är den nya partnern kanske bara någon som stjäl tid från föräldern och kommer och vill lägga sig i barnets och förälderns vardag.

Sen är det svårt att förstå hur du och dina kurskamrater (som fortfarande inte dykt upp för att diskutera) menar att partnerns ex ska kunna påverka era egna föräldraskap? Menar du, som Brumma beskrev, att hen bokstavligen skulle kliva in i era hem och bestämma hur du relaterar till ditt eget barn? Varför skulle hen bry sig om hur du hanterar din egen avkomma?

Och i så fall, återigen, varför sätter era partners i så fall inte gränser? Står upp för de regler hen och du har i er familj, låser dörren så exet inte kan gå in utan att bli insläppt, ser till att använda den vecka barnet är hos er till att bygga relationen så stark att barnet inte går på den andra förälderns skitsnack mm.

Basics, som du och dina osynliga kursare borde ha kunnat samtala er fram till själva.

Men, eftersom det tydligen var för svårt för dig och de andra som tar kursen, att tänka så långt så får ni väl fortsätta att be dem som håller med om er tes att underbygga den. Vore ju tråkigt om ni studenter behövde tänka och lära er något nytt.

Kan bli svårt dock att få kursledningen att godkänna FL som källa...
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.