• Anonym (Kursetta)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

• Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.
  • Anonym (?!)
    LFF skrev 2018-01-19 13:47:28 följande:

Alltså, jag har extremt svårt att först din text. Vad menar du här? "Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???!" 

Men för att svara som jag tror att du undrar:

Du bestämmer (tillsammans med pappan om ni bor tillsammans) över dina barn.

Styvbarnens mamma bestämmer över sina barn, hemma hos sig. Hemma hos pappa är det pappa (förhoppningsvis i samförstånd med den kvinna han lever med) som bestämmer över barnen.

När det blir problem är det för att det antingen är väldigt olika regler beroende på vem barnen är hos, pga missriktad svartsjuka från antingen biomamman eller styvmamman, eller att styvföräldern endast har skyldigheter men inget att säga till om.

Behöver inte vara missriktad svartsjuka. Kan ju lika gärna vara pappan som ej håller med eller har ett annat tankesätt, vilket man oftast ser här på fl. Nya partners som vill ändra uppfostran eller annat men inte har med sig föräldern i tankesättet och på så sätt "misslyckas".
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 13:36:14 följande:

Förväntar DU dig seriösa svar med den trådstarten?

Bara valet av nick är ju ett skämt. Varför inte stå för att det är ditt eget liv du vill diskutera och inte något du och dina ?kursare? sitter och skriver ett arbete om. Varför deltar inte de (om de nu finns) i diskussionen, det var ju vad vi inbjöds till?

Och hade du verkligen varit student som ville diskutera atttityder på FL skulle du ha kunnat åstadkomma ett antal länkar för att underbygga din tes när det tidigare i tråden efterfrågats.

Som sagt.. *byebye*
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (?!) skrev 2018-01-19 14:03:04 följande:

Behöver inte vara missriktad svartsjuka. Kan ju lika gärna vara pappan som ej håller med eller har ett annat tankesätt, vilket man oftast ser här på fl. Nya partners som vill ändra uppfostran eller annat men inte har med sig föräldern i tankesättet och på så sätt "misslyckas".

Kan du förklara detta närmare?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-19 14:52:54 följande:

Som sagt.. *byebye*

Åh, blev det för jobbigt att bli genomskådad?

Vad vill du att vi ska säga som svar på din tråd då? Jaa, stackars dig och dina kurskamrater som blivit ihop med partners med bagage. Stackars, stackars er för att era partners inte vill ge upp kontakten med sina barn så att du och dina kurskamrater får känna att ni är nummer ett i era partners liv och att deras skyldigheter mot sina tidigare barn (och de överenskommelser de för den skull gjort med sina ex) inte inkräktar på era rättigheter att alltid komma först.

Styjkekjam, TS, låter som om du behöver det!
  • Anonym (p)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 15:34:09 följande:

Åh, blev det för jobbigt att bli genomskådad?

Vad vill du att vi ska säga som svar på din tråd då? Jaa, stackars dig och dina kurskamrater som blivit ihop med partners med bagage. Stackars, stackars er för att era partners inte vill ge upp kontakten med sina barn så att du och dina kurskamrater får känna att ni är nummer ett i era partners liv och att deras skyldigheter mot sina tidigare barn (och de överenskommelser de för den skull gjort med sina ex) inte inkräktar på era rättigheter att alltid komma först.

Styjkekjam, TS, låter som om du behöver det!

Ja, för som kvinna strävar man efter situationer där man får konkurrera ut någon annan, gärna ett ex eller nummer ett på topplistan: hans eget barn!

Att han ger upp kontakten med sina barn gör verkligen att jag känner mig som nummer ett i hans liv! För nåt eget liv har jag ju inte, enbart mannen är viktig i mitt liv och i hans liv ska jag komma först!

Vad mycket dynga! Hur många styvmodersklychor kan man få in i ett och samma inlägg på fl?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (p) skrev 2018-01-19 16:00:08 följande:

Ja, för som kvinna strävar man efter situationer där man får konkurrera ut någon annan, gärna ett ex eller nummer ett på topplistan: hans eget barn!

Att han ger upp kontakten med sina barn gör verkligen att jag känner mig som nummer ett i hans liv! För nåt eget liv har jag ju inte, enbart mannen är viktig i mitt liv och i hans liv ska jag komma först!

Vad mycket dynga! Hur många styvmodersklychor kan man få in i ett och samma inlägg på fl?

Är du en av TS kursare?
  • Anonym (p)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 16:16:09 följande:

Är du en av TS kursare?

Nej, jag har inget med ts att göra. Bara trött på människor som hellre klamrar sig fast i en svartvit sagovärld än att se verklighetens gråskalor.

Vem är du i din saga? Den supersnälla askungen som blivit så fruktansvärt orättvist behandlad av din elaka styvmor?
  • Anonym (Fd styvmor)
    smulpaj01 skrev 2018-01-18 18:58:04 följande:
    Jadu väljer barnens pappa att dansa efter nya tantens pipa och lämna de barn han haft sedan dem föddes genom att flytta långt bort så är han OCH styvkärringen som ens kommer med ett sånt vidrigt krav IDIOTER!
    Det är inte konstigt att den nya kvinnan ville bo närmare sin familj när hon själv skulle skapa sin familj.
    Sedan att pappan accepterade det är en annan femma.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (p) skrev 2018-01-19 16:26:08 följande:

Nej, jag har inget med ts att göra. Bara trött på människor som hellre klamrar sig fast i en svartvit sagovärld än att se verklighetens gråskalor.

Vem är du i din saga? Den supersnälla askungen som blivit så fruktansvärt orättvist behandlad av din elaka styvmor?

Äsch då, jag som trodde att en av de utlovade kursarna äntligen hade anslutit sig till tråden!

Nej, jag lever inte i en sagovärld, men om det är sådan verklighetsflykt du själv sysselsätter dig med så önskar jag dig ett lyckligt slut på din saga.

Själv tycker jag att det är märkligt att så många väljer att inleda förhållanden med partners med barn och sedan blir förvånade och upprörda över att det påverkar deras liv då partnern inte bara kan klippa och klistra om i boken för att det vore mer bekvämt om hens historia sett annorlunda ut.
  • Anonym (p)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 16:46:38 följande:

Äsch då, jag som trodde att en av de utlovade kursarna äntligen hade anslutit sig till tråden!

Nej, jag lever inte i en sagovärld, men om det är sådan verklighetsflykt du själv sysselsätter dig med så önskar jag dig ett lyckligt slut på din saga.

Själv tycker jag att det är märkligt att så många väljer att inleda förhållanden med partners med barn och sedan blir förvånade och upprörda över att det påverkar deras liv då partnern inte bara kan klippa och klistra om i boken för att det vore mer bekvämt om hens historia sett annorlunda ut.

Och det vet du för att...?
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.