• Anonym (Kursetta)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

• Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2018-01-18 20:14:20 följande:

Eh jo.... Det var precis vad personen skrev i inlägget.

"kanske väljer att flytta långt iväg och prioritera den nya familjen. Tyvärr. Bara o gilla läget."

En sån handling är aldrig okej tycker jag! Man kan ju inte överge de barn man redan satt till världen för att man skaffar en ny tant i sitt liv?!

Mitt misstag. Jag missade faktiskt det. Tyckte jag läste inlägget så noga o flera gånger dessutom *skäms*.

Jag håller med dig - det är inte ok att flytta såpass långt att man sabbar umgänget. Jag ber om ursäkt.
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2018-01-18 20:18:21 följande:
    Mitt misstag. Jag missade faktiskt det. Tyckte jag läste inlägget så noga o flera gånger dessutom *skäms*.

Jag håller med dig - det är inte ok att flytta såpass långt att man sabbar umgänget. Jag ber om ursäkt.
    Ingen fara, lätt hänt
  • Anonym (Kursetta)

Jag vet barn som hade föräldrar som bråkade om vårdnaden, efter mycket om och men så gav pappan upp och flyttade 80 mil bort. Lämnade vh bakom sig och tillslut sinade det ut i umgänge en vecka om året.

• Lumina77
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-19 05:39:43 följande:

Jag vet barn som hade föräldrar som bråkade om vårdnaden, efter mycket om och men så gav pappan upp och flyttade 80 mil bort. Lämnade vh bakom sig och tillslut sinade det ut i umgänge en vecka om året.

Riktigt sorgligt.

I mitt och min särbos fall så var det mamman som valde att flytta väldigt långt från sin son i flera år och ha varannan helg. Hon kom dock tillbaka Så nu har de varannan vecka men nu är särbons son i tonåren.

Folk gör konstiga val tycker jag. Jag skulle aldrig kunna lämna mitt barn.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-19 05:39:43 följande:

Och det var väl bra då, enligt dig, eftersom inte ?första mamman? fick diktera några villkor...
  • Anonym (Kursetta)
    Anonym (Tom) skrev 2018-01-19 07:58:39 följande:

Och det var väl bra då, enligt dig, eftersom inte ?första mamman? fick diktera några villkor...

Förväntar du dig ett seriöst svar? Snälla du, lämna tråden om du har tänkt att stoppa ord i mun på folk. Fråga inte saker som du redan bestämt dig för ha ett svar till. Så himla omoget.
  • Anonym (Kursetta)
    Lumina77 skrev 2018-01-19 07:53:28 följande:

Riktigt sorgligt.

I mitt och min särbos fall så var det mamman som valde att flytta väldigt långt från sin son i flera år och ha varannan helg. Hon kom dock tillbaka Så nu har de varannan vecka men nu är särbons son i tonåren.

Nä inte jag heller jag fattar faktiskt inte det. Skulle må jättedåligt.
  • Anonym (Kursetta)
    Lumina77 skrev 2018-01-19 07:53:28 följande:

Riktigt sorgligt.

Hur är deras relation nu i tonåren?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-19 11:34:25 följande:

Förväntar du dig ett seriöst svar? Snälla du, lämna tråden om du har tänkt att stoppa ord i mun på folk. Fråga inte saker som du redan bestämt dig för ha ett svar till. Så himla omoget.

Förväntar DU dig seriösa svar med den trådstarten?

Bara valet av nick är ju ett skämt. Varför inte stå för att det är ditt eget liv du vill diskutera och inte något du och dina ?kursare? sitter och skriver ett arbete om. Varför deltar inte de (om de nu finns) i diskussionen, det var ju vad vi inbjöds till?

Och hade du verkligen varit student som ville diskutera atttityder på FL skulle du ha kunnat åstadkomma ett antal länkar för att underbygga din tes när det tidigare i tråden efterfrågats.
  • LFF
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-15 16:46:01 följande:

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

Alltså, jag har extremt svårt att först din text. Vad menar du här? "Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???!" 

Men för att svara som jag tror att du undrar:

Du bestämmer (tillsammans med pappan om ni bor tillsammans) över dina barn.

Styvbarnens mamma bestämmer över sina barn, hemma hos sig. Hemma hos pappa är det pappa (förhoppningsvis i samförstånd med den kvinna han lever med) som bestämmer över barnen.

När det blir problem är det för att det antingen är väldigt olika regler beroende på vem barnen är hos, pga missriktad svartsjuka från antingen biomamman eller styvmamman, eller att styvföräldern endast har skyldigheter men inget att säga till om.
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.