• Anonym (Kursetta)

En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.

Varför? Blir man brännmärkt! Oavsett hur många biologiska barn du har så räcker det med att du har ett styvbarn och reglerna har helt plötsligt ändrats. Din egen förmåga som mor till dina barn är som bortsprungen kattunge och du måste följa ditt styvbarns MAMMAS REGLER. Men jag är ju också mamma.., till mina barn! Så som den andra mamman. Ska jag då ta den mammans regler och föra vidare till mina barns styvmamma???! Men vem bestämmer VILKEN mamma som får bestämma detta först! Är ni med mig? Såhär uppfattar jag fl och styvfamiljer, dess attityder.

Diskutera detta med mig och mina kurskamrater, varför tänker ni såhär?

• Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 18:13:13 följande:

Läskunnig? Var gick vi nån kurs? Hjälp blir mörkrädd.

Varför skrollar du inte vidare till nåt som passar Tom och Jerry? Valfritt att vara i denna tråd, men tydligen har du inget liv. Tragiskt.

Åh, men då borde du ju kolla in vad dina ?kurskamrater? skriver från ert konto. I inlägg #60 har ?anonym signatur? hjälpt dig, så det borde vara möjligt för dig att hitta!

Det vore ju bra om ni ?kursettor? i alla fall hade koll på era egna inlägg.

Varför skulle jag gå vidare? Det är ju så underhållande att se hur du (?ni? haha) gräver gropen djupare och djupare. Måste snart fixa mer popcorn!
  • Lumina77
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-19 11:35:47 följande:

Hur är deras relation nu i tonåren?

Sonens och mammans? Absolut inte lika bra som med pappan vilket man ju kan förstå.

Känns som att det ofta är så att biomammor vill lägga sig i och ha kontroll över sina ex och vinnaren, men biopappor bryr sig sällan om vad sina ex gör med barn och allt.. Kvinnor verkar överlag ha ett stort kontrollbehov enligt mina analyser.
  • Anonym (Kursetta)
    Lumina77 skrev 2018-01-20 19:23:03 följande:

Sonens och mammans? Absolut inte lika bra som med pappan vilket man ju kan förstå.

Känns som att det ofta är så att biomammor vill lägga sig i och ha kontroll över sina ex och vinnaren, men biopappor bryr sig sällan om vad sina ex gör med barn och allt.. Kvinnor verkar överlag ha ett stort kontrollbehov enligt mina analyser.

Varför är det så? Egentligen? Vi diskuterade detta mycket i en annan bibblangrupp jag var med i, att det är mycket starka kvinnor i dagens samhälle som resulterar i att mycket kollapsar runt om, exempel som inom barnomsorg och läraryrket.

Varför behöver de kontroll över sina ex? Man vill ju komna ifrån dem. Är det pga barnen tro? Eller styvmamman? Eller du tänker som du ju skriver, rent generellt?
  • Brumma
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 17:24:51 följande:

Men du, var har jag sagt nånstans att skolan är inblandade i detta? Ursäkta men länka själv. Jag och mina kurskamrater (var nämner jag skolan, vilket arbete, vilken kurs det gäller?) gör det här helt och hållet på eget initiativ, vi har många läsgrupper och studiegrupper här, både på skolans bibliotek och stadsbiblioteket. Min skola har ingenting med detta att göra, så tagga ner.

Jag kommer inte länka till nånting eftersom detta handlar om fl (vet inte hur mer tydlig vi kan bli?), och mina kursare är med via mig mitt nick, givetvis, så vad är ärendet du vill få fram?

Sen när får inte studiegrupper vara engagerade i samhället för egen diskussions skull? Eller är vi brännmärkta till skolan

Här..
    Anonym (Kursetta) skrev 2018-01-20 15:28:55 följande:

Okej. Men den här kursen och utredningen riktar sig just till fl-attityder.

Tagga ner? Jag skrev ett ganska sakligt seriöst inlägg.. Men ok, du visar klart och tydligt att du inte är intresserad av en diskussion med seriös input och frågeställningar. Tyvärr, eftersom det som sagt är ett intressant ämne - hade du behållt en seriös attityd hade det kunnat bli en intressant diskussion också.

Och ngt du borde veta om du faktiskt studerar - man ber inte andra länka till påståenden man själv har. Men det är bara ännu en sak som tyvärr visar på att du är oseriös.

Lycka till med din "kurs"..
  • Anonym (Letrr)

Sluta använd ordet biomamma ts. Hon är mamma och du är STYVmamma. Försök inte förminska mammans titel med ordet bio framför. En mamma är en mamma.

• Anonym (p)
    Anonym (Letrr) skrev 2018-01-20 20:36:25 följande:

Sluta använd ordet biomamma ts. Hon är mamma och du är STYVmamma. Försök inte förminska mammans titel med ordet bio framför. En mamma är en mamma.

Välkommen till fl. Det finns troligtvis ingen som säger bioförälder irl, endast forumjargong, för att undvika förvirring och missförstånd. I det här fallet är det ju då två biomammor men det ingår inte i jargongen att benämna sig själv som bio.

Det låter fult men har inget med förminskning att göra.
  • sextiotalist

En del personer kommer alltid se sig som förstahandsvalet hos sina ex, kvinnorna/männen därefter är alltid, i deras värld, andrahandsval. Så dessa personer kommer nog aldrig se en kvinna som har barn med en man som har barn sedan tidigare som en mamma, utan endast en stand-in.

Nu är jag rätt säker på att de flesta inte är så, men däremot är det nog många som har svårt att få in i deras huvuden att deras barn har fått syskon och pappan är lika mycket pappa för de barnen som för sina äldre (inte min egen erfarenhet, bäst att tillägga).

• Lumina77
    sextiotalist skrev 2018-01-22 15:47:45 följande:

En del personer kommer alltid se sig som förstahandsvalet hos sina ex, kvinnorna/männen därefter är alltid, i deras värld, andrahandsval. Så dessa personer kommer nog aldrig se en kvinna som har barn med en man som har barn sedan tidigare som en mamma, utan endast en stand-in.

Nu är jag rätt säker på att de flesta inte är så, men däremot är det nog många som har svårt att få in i deras huvuden att deras barn har fått syskon och pappan är lika mycket pappa för de barnen som för sina äldre (inte min egen erfarenhet, bäst att tillägga).

Tror tyvärr att du har rätt i det du skriver.

Kvinnor kan vara vidrigt ego många gånger.
  • Anonym (p)
    Lumina77 skrev 2018-01-24 04:14:23 följande:

Vad är detta för svartvita generaliseringar av kvinnor?! Är det inte "den elaka styvmodern" så är det "den vidriga egokvinnan"! Är du kvinna själv som skriver så? Tycker inte du det är tröttsamt att som kvinna placeras i dessa ytliga fack där vi bara styrs av simpla kategoriseringar? Antingen är du god eller ond. Är du inte den självuppoffrande altruistiska kvinnan så är du egokvinnan.
  • sextiotalist
    Lumina77 skrev 2018-01-24 04:14:23 följande:

Men jag skrev också män i mitt svar, så det finns även män som beter sig så
Svar på tråden En gång styvmor alltid styvmor, oavsett om du är mor till ditt eget barn.