• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Sanna93d

Det som var fel var att hota om att inte få bo kvar. I övrigt är det ju du som gjort fel som inte lyssnade.

• John22

14-åriga barn ska fira nyår med familjen, inte ränna runt på kvällarna och inte sova borta alltför mycket, så det låter som väldigt bra regler din familj har.

• Anonym (Kompromis)

Jag tycker att ni hade kunnat mötas på vägen. Exempelvis att någon i familjen hämtade dig på kvällen. Så hade nog jag gjort.

Ts bor ju inte med sin familj, inte konstigt att man då vill fira med sina vänner.

• Anonym (Som tidigare)

Som du fått svar i tidigare trådar: nej, inte konstigt alls att inte få sova borta på nyår. Familjen du bor hos är ansvariga för att det inte ska hända dig något.

• Celaena

Förutom att det inte är okej att hota med att du inte ska få bo kvar så tycker jag att det är fullständigt rimliga regler för en 14-åring, speciellt om du inte bott där så länge och jag vågar nog tro att de har fog för sin bedömning. Tycker nog du har väldigt snälla regler om du får vara ute till 22 vardagskvällar, inte en chans att mitt mellanbarn som blir 13 i år ens är i närheten av att få vara ute så länge ens på helgen.

Och det är bara rimligt att inte låta ungar ränna ute hur som helst på nyårsafton. Min äldsta som snart är 17 år fick vara ute men inte sova borta inatt.

• moaguuun

Det låter som det kom som en överraskning att de blev irriterade trots att de sagt nej? Det måste väl ha varit ganska väntat då.

• Anonym (ab)

Min dotter fyller fjorton i vår och har väl typ sovit borta två gånger i sitt liv när det inte varit i sällskap med en eller två föräldrar. Själv var jag hos mormor veckor i stöten när jag var i den åldern på skollov men det är knappast jämförbart.

Det är inte normalt för en fjortonåring att sova borta på nyår. Det är normalt att bli orolig och arg om ett barn som fått nej till att sova borta inte kommer hem. Det verkar som att du haft en väldigt gränslös uppväxt hittills och därför känner dig begränsad och orättvist behandlad av regler som de  flesta i din ålder skulle uppfatta som normala eller generösa. Det är möjligt att du skulle få andra svar om du frågade ungar som driver omkring på stan på natten eller själva får göra som du beskriver, men nu frågar du på ett forum med genomsnittlig befolkning och får svar därefter.

• Anonym (ab)

Jag tycker det var fel av dina fosterföräldrar att dra in i ilskan över att du var olydig att du inte kan bo kvar om du gör så här. Men jag kan förstå deras frustration över att ha ansvaret för dig utan att kunna utöva det då du sticker. Och klarar de inte att sätta gränser för dig är det väl tyvärr så att de förr eller senare blir tvungna att avsäga sig uppdraget att ta hand om dig. Kanske hamnar du i så fall hos någon du respekterar mer så att du köper reglerna. Har du otur hamnar du hos någon som skiter i dig. En sådan familj kanske låter dig göra som du vill så länge du håller dig ur vägen och de får pengar för dig...

• Anonym (Suck)
    John22 skrev 2018-01-01 16:52:46 följande:

14-åriga barn ska fira nyår med familjen, inte ränna runt på kvällarna och inte sova borta alltför mycket, så det låter som väldigt bra regler din familj har.

Tycker jag också och därav beter sig denna familj vidrigt mot ts som straffas på detta vis.

Självklart borde ts fått fira med sin familj på nyår!!
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 18:38:08 följande:

Tycker jag också och därav beter sig denna familj vidrigt mot ts som straffas på detta vis.

Självklart borde ts fått fira med sin familj på nyår!!

Såklart du dyker upp... Det är som du säkert också vet inte familjehemmet som beslutat om lvu. Ts har heller inte skrivit att hon ville fira med sin familj.
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?