• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Linaelsie

Om du har tur tar inte familjehemmet upp det med soc, troligen gör de dock det... Du ska defentetivt INTE göra det. Om du vill bo kvar.

• Anonym (ssssuck)

Varför gör du ännu en tråd(Nr. 511 nu eller?) om samma jäkla ämne? Alla svar är alltid likadana i varje tråd, nej ditt familjehem är inte för stränga eller oresonliga. Det är du som är bortskämd och har en sne syn på hur ett barn ska få bete sig. 

Dom gav dig en regel. Du bröt medvetet mot den. Dom upptäcker vad du gjort och blir upprörda och ger dig en konsekvens för ditt dåliga beteende. Det är så uppfostran fungerar. Tänker du någonsin växa upp?

• Anonym (Rosie)
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 22:15:10 följande:

Jag insåg att dom skulle bli irriterade men inte så arga som dom blev och dom var med sina vänner igår, inte bara familj och därför tycker jag dom borde förstå...

Det är ju inte alls samma sak. Tror nog att dom förstår att du vill vara med dina vänner, men dom vill nog också veta var du är. Har dom sagt nej måste du respektera det. Jag tror inte att jag fick fira nyår själv förrän jag var 16, och då var jag med min bästa vän som mina föräldrar hade känt i åratal.
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 16:15:25 följande:

Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...

Du ska vara hemma kl 23, det är en lagom tid för en 14 åring. Sen är det inte deras fel vart dina vänner bor och när bussar går.

Mina barn kommer inte att få vara med vänner på nyår när dom är 14 år. Möjligen hemma hos en kompis där jag känner föräldrarna och det känns okej att lämna över ansvaret till dom, annars nej.

Sen är det stor skillnad på 14 och 16 år.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (ssssuck) skrev 2018-01-01 22:51:17 följande:

Varför gör du ännu en tråd(Nr. 511 nu eller?) om samma jäkla ämne? Alla svar är alltid likadana i varje tråd, nej ditt familjehem är inte för stränga eller oresonliga. Det är du som är bortskämd och har en sne syn på hur ett barn ska få bete sig. 

Dom gav dig en regel. Du bröt medvetet mot den. Dom upptäcker vad du gjort och blir upprörda och ger dig en konsekvens för ditt dåliga beteende. Det är så uppfostran fungerar. Tänker du någonsin växa upp?

Ett barn som levt utan regler och gränser är inte bortskämt.
  • Vinterankan

De regler man får som tonåring bygger på förtroende. Du behöver visa att du är pålitlig för att kunna få friare tyglar. När du visat att det går att lite på dig. Att du följer de regler som finns, sköter skolan och är ärlig så kommer reglerna att anpassas efter det. Just nu verkar du väldigt opålitlig och då blir det ett "kortare koppel" som gäller.

Visa dina bästa sidor och förtjäna ett ökat förtroende så kommer dina regler säkert att mjukas upp på sikt. Men det är ingenting du kan bråka eller trotsa dig till. Så länge du beter dig så som du gör nu så visar du bara att behovet av reglerna verkligen finns.

• Elisaek

Alltså ja, om man inte följer regler ska det få komsekvenser annars tror jag få skulle följa regler.

• Anonym (FM)

Nyår är den värsta fyllehelgen på året. Mycket bråk och elände runtom hela landet. Det är inte en lämplig helg för ett barn att vara ute på. En ansvarsfull förälder håller sina 14 åriga barn hemma. Och ett barn är du fortfarande som 14 år oavsett vad du själv anser. Och de flesta i din ålder är inte mogen nog för att bedöma vad som är lämpligt för dem och vilka risker de utsätter sig för vilket är anledningen till att de först får göra det vid 18 år. I mina ögon så är det just det ansvaret dina familjehemsföräldrar gör. De sätter högst rimliga gränser för en 14 åring. Finns inte på kartan att man har ute att göra vid din ålder på en nyårsafton. Du begriper det säkerligen inte nu men kommer att göra det som vuxen och när du får egna barn.

• Anonym (FM)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 19:26:10 följande:

Jag menade självklart inte med bioföräldrarna (det kommer aldrig familjehemmet godkänna eftersom de riskerar att förlora sin inkomst då), utan med ts vänner som garanterat är mer familj för ts än dessa helt okända människor?!

Återigen så dyker du upp med dina eviga ramsor. Att du överhuvudtaget inte begriper olämligheten i att en 14 åring är ute på en Nyårsafton säger en hel del. Det finns ingen vuxen ansvarsfull människa som skulle anse att det är en bra ide' ! Dina högst inkompetenta svar till Ts gör mer skada än annat men förhoppningsvis så är hon tillräckligt mogen för att förstå ditt syfte och kan bortse från dina " goda råd" .
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?