Anonym (s) skrev 2018-01-01 15:52:30 följande:
Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....
Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...
Anonym (s) skrev 2018-01-02 21:16:11 följande:
annelundinq skrev 2018-01-02 20:07:24 följande:
Det beror väl på, om det är med en väns familj men så låter det inte riktigt när du skriver "fira med sina vänner". Tillåt mig tvivla på att det var alkoholfritt och det är förmodligen det föräldrarna är oroliga över då nyår kretsar mycket kring alkohol för ungdomar. sedan kan man ju undra vart du sover. Om inte den du sover hos har föräldrar. Låter märkligt att dessa skulle låta någon sova över utan att ha kollat med föräldrarna att det var okej.
osv. alkohol finns inte bara på nyår och det hjälper inte att låsa in alla under 18 år på nyår för dom kan dricka när som helst och jag vet att det inte är därför jag inte fick eftersom dom aldrig sagt nåt om alkohol. Och nästan alla som jag är med är äldre eftersom jag tycker 99% av dom som är lika gamla är omogna och vi är över perioden att dricka alkohol till vi spyr etc....
Dina föräldrar är bara rädda om dig. Det finna inga regler för vad en 14-åring får eller inte får göra. Vill du ha fria tyglar måste du visa dina föräldrar att de kan lita på dig, dvs du får inte bryta deras förtroende, vilket du uppenbarligen har gjort, fler än en gång!
Och är du redan som 14-åring över perioden då du dricker alkohol tills du spyr måste jag säga att deras oro för dig är befogad! Det är långt ifrån alla 14-åringar som ens har testat alkohol, och det är knappast spyan de oroar sig för utan vad som du kan råka ut för när du är onykter. En 14-åring har tillräckligt dåligt omdöme redan som nykter!
Själv hade jag fria tyglar när jag var 14 och fick vara ute hur länge som helst, för att mina föräldrar visste att jag inte tog några risker och varken jag eller mina kompisar drack innan vi hade åldern inne.