Inlägg från: Anonym (Kompromis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompromis)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag tycker att ni hade kunnat mötas på vägen. Exempelvis att någon i familjen hämtade dig på kvällen. Så hade nog jag gjort.

Ts bor ju inte med sin familj, inte konstigt att man då vill fira med sina vänner.

• Anonym (Kompromis)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 18:38:08 följande:

Tycker jag också och därav beter sig denna familj vidrigt mot ts som straffas på detta vis.

Självklart borde ts fått fira med sin familj på nyår!!

Såklart du dyker upp... Det är som du säkert också vet inte familjehemmet som beslutat om lvu. Ts har heller inte skrivit att hon ville fira med sin familj.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 19:26:10 följande:

Jag menade självklart inte med bioföräldrarna (det kommer aldrig familjehemmet godkänna eftersom de riskerar att förlora sin inkomst då), utan med ts vänner som garanterat är mer familj för ts än dessa helt okända människor?!

Självklart är det knappast när du kallad Ts vänner för ?familj?. Helt okända är de väl knappast om hon bott där i några månader.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 20:25:10 följande:
    Eftersom ts har blivit fråntagen sin familj så har ts enbart sina vänner kvar och då tycker då jag iaf att de självklart är ner familj än några ts nyss träffat (och inte verkar trivs med alls).
    Om ett barn/tonåring inte trivs på grund av normala regler är det inte familjen det är fel på, utan tidigare familjer som inte haft tillräckligt med regler och gränser.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 22:15:10 följande:

Jag insåg att dom skulle bli irriterade men inte så arga som dom blev och dom var med sina vänner igår, inte bara familj och därför tycker jag dom borde förstå...

Men de är ju vuxna. Jag hade aldrig släppt iväg en tonåring på nyår på grund av alkoholen som finns överallt framförallt. Om tonåringen inte ens kom hem till natten kan egentligen vad som helst ha hänt.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (ssssuck) skrev 2018-01-01 22:51:17 följande:

Varför gör du ännu en tråd(Nr. 511 nu eller?) om samma jäkla ämne? Alla svar är alltid likadana i varje tråd, nej ditt familjehem är inte för stränga eller oresonliga. Det är du som är bortskämd och har en sne syn på hur ett barn ska få bete sig. 

Dom gav dig en regel. Du bröt medvetet mot den. Dom upptäcker vad du gjort och blir upprörda och ger dig en konsekvens för ditt dåliga beteende. Det är så uppfostran fungerar. Tänker du någonsin växa upp?

Ett barn som levt utan regler och gränser är inte bortskämt.
  • Anonym (Kompromis)
    Regndamen skrev 2018-01-02 21:39:24 följande:
    Du är alltså 14 år, dricker alkohol och umgås med enbart äldre. Har du oskyddat sex med olika män och kvinnor med? Använder andra droger?

Personligen tycker jag hemmet är för slappa. Du borde även flyttas långt från dina "vänner". Du är ett barn.
    Familjehem får inte låsa in barn och de har ju regler.  Med tanke på att ts måste åka buss i över en timme till sina "vänner" kanske hon fick byta familjehem just för att komma ifrån dem.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (peio) skrev 2018-01-02 22:17:38 följande:

Jag tycker du ska sluta jämföra dig själv med andra.

Så länge du är under 18 så har dina föräldrar ett ansvar för dig. Om du springer ut på stan sent på nätterna och rånar pensionärer eller bränner bilar (vilket jag gissar att du inte gör) så är det dina föräldrar som kommer ta smällen i slutändan. Kanske sociala myndigheter blir inkopplade, osv.

De har ansvar för din uppfostran, och även om jag förstår att du vill ut och utforska världen, ta det lite lugnt. Du är bara 14 år.

Jag tror inte de är kontrollerande (ett ord man kan vrida och vända på eller byta ut för att få situationen att låta sämre eller bättre än den är) för att jävlas. Det handlar snarare om att sätta gränser, för att du ska klara dig i samhället, och för att de är förbannat jävla rädda om dig.

Jag hade kunnat låta mina barn göra precis som de ville. Springa runt och skrika och föra oväsen på tåget, på bion, osv, men jag har satt gränser. När de då sen växer upp med bilden av att "jag får göra vad jag vill", vad tror du då händer?

Sociala myndigheter är ju redan inkopplade. Inlägget står under familjehem.
  • Anonym (Kompromis)
    förälder1882 skrev 2018-01-03 16:05:07 följande:

Eller så vill inte familjehemmet bli av med sin lön, faktum är tyvärr att många är familjehem av fel anledning! Men man kan ju hoppas att de bryr sig.

Konstigt påstående. Det är klart de bryr sig!
  • Anonym (Kompromis)
    förälder1882 skrev 2018-01-03 18:55:41 följande:
    Det är tyvärr ingen självklarhet. Det är ingen välgörenhet att vara familjehem.
    Det kanske det inte är men det känns inte jätterelevant huruvida de bryr sig på "riktigt" eller är väldigt måna om att göra sitt uppdrag, vilket är att vara trygga vuxna som sätter gränser - vilket de uppenbarligen gör.
  • Anonym (Kompromis)
    MLPL skrev 2018-01-05 13:15:35 följande:

Jag drack alkohol som 14 åring (tyvärr) men tycker nog inte det är grund för att försöka säga upp umgänget ens barn har. Då får man väl försöka få barnet att förstå vilka konsekvenser det kan få. Om det sen händer något olämpligt, vilket är troligt, lär sig barnet förhoppningsvis en läxa.

Eh okej. om jag hade en 14 åring som träffade betydligt äldre vänner och drack alkohol hade jag stängt in barnet. Lite sent när barnet är 20 år och har hamnat totalt snett med droger, hoppat av skolan etc.
  • Anonym (Kompromis)
    elisiak875 skrev 2018-01-05 18:52:18 följande:

Öh du flytta till ditt andra familjehem när du var 12 år? Hur många familjehem har du bott i egentligen?! Det kanske är dags att försöka sköta sig?!!

Seriöst? Det är alltid de vuxnas fel om en placeringen inte fungerar. Lägg aldrig skulden på barnen för att de måste flytta runt, så roligt är det nog inte att växa upp så. utan trygghet från sina föräldrar.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
    Eh nej, du är inte mogen för din ålder. Om du hade varit det hade du gjort som familjehemsföräldrarna sa åt dig.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
    Och det är inget straff, det är en konsekvens av att du inte lyssnade. Du får inte den friheten eftersom de inte litar på dig.
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (eh) skrev 2018-01-08 12:20:18 följande:

Hur får du ens tag på alkohol?

Troligen från de äldre vännerna.
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?