Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
Fast om man hade varit "mogen för sin ålder" hade man insett att de här reglerna (inte sova borta, inte festa med kompisar när man bara är 14) finns där av en god anledning. Om du hade följt reglerna hade de förmodligen kunnat lita på dig och gett dig mer frihet. Du förutsätter att du har rätt att fatta beslut i samma omfattning som en vuxen. Det kan du inte, faktum är att du inte FÅR det. När man är 14 finns det alltid vuxna som är ansvariga för dig och din säkerhet.
De straffar dig inte för att du sov borta/umgicks med kompisar. De straffar dig för att du inte följer reglerna. Bryter man mot reglerna så får det konsekvenser, i olika omfattning beroende på vilken ålder man är i. Vill du att du ska få mer frihet får du visa att du är mogen nog att fatta att reglerna är till för ditt bästa. Även om det är svårt när man är så ung.
Som sagt, hade jag betett mig som dig när jag växte upp (med mina bioföräldrar) är det sannolikt att de hade gett mig husarrest tills jag var 18. (och med all rätt)
Men jag följde reglerna de satte upp. Även om jag helst hade velat stanna över hos kompisar så åkte jag snällt hem. Det gjorde att de litade på mig, de visste att jag skulle komma hem och med tiden så släppte de på de hårda reglerna. Det kommer sannolikt att bli så för dig med. Om du visar att du kan ta ansvar (följa reglerna även om du inte gillar dem) så kommer de förmodligen att kunna lita på dig och ge dig lösare tyglar senare.