• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Anonym (Kompromis)
    elisiak875 skrev 2018-01-05 18:52:18 följande:

Öh du flytta till ditt andra familjehem när du var 12 år? Hur många familjehem har du bott i egentligen?! Det kanske är dags att försöka sköta sig?!!

Seriöst? Det är alltid de vuxnas fel om en placeringen inte fungerar. Lägg aldrig skulden på barnen för att de måste flytta runt, så roligt är det nog inte att växa upp så. utan trygghet från sina föräldrar.
  • elisiak875
    Anonym (Kompromis) skrev 2018-01-05 20:12:18 följande:

Seriöst? Det är alltid de vuxnas fel om en placeringen inte fungerar. Lägg aldrig skulden på barnen för att de måste flytta runt, så roligt är det nog inte att växa upp så. utan trygghet från sina föräldrar.

Beror på hur man ser det. om ett barn medvetet bryter mot regler och vet vad konsekvensen blir, skulle jag säga att barnet har del i ansvaret.
  • Virriga Vera
    Anonym (s) skrev 2018-01-04 22:10:20 följande:
    Ingen aning om hur gamla ni är men om ni inte är eller hänger med tonåringar vet jag bättre än er när dom börjar dricka alkohol och det är runt 13. alkohol är inte dåligt om man kan hantera det och inte dricker varje dag. Jag flytta till mitt andra familjehem när jag var 12 år och där bodde en annan tonåring eller jag var inte tonåring men nästan, och vi börja hänga och jag lärde känna dom hon var med som är 17-19 år nu och jag trivs bättre med dom även om det kan finnas 17 åringar som är som 13 år och 14 åringar som är som 20, men alla i min klass är omogna och jag är inte vän med nån så jag är tacksam att jag flytta dit och lärde känna henne+hennes vänner annars hade jag varit ensam därför är det irriterande att dom jag bor med nu försöker bryta vår kontakt....
    Ja för alla vuxna föddes som 30-åringar? Naturligtvis så vet vi hur det är att vara tonåring, bättre än dig också eftersom vi har varit där och växt upp.
  • Anonym (??)

Vad menar du att du ska ta upp med din socialsekreterare? De håller förhoppningsvis med om att det inte är lämpligt för en 14 åring att vara ute med sina vänner på nyår.

• Anonym (jag var en präkig tonåring)
    MLPL skrev 2018-01-05 13:15:35 följande:

Jag drack alkohol som 14 åring (tyvärr) men tycker nog inte det är grund för att försöka säga upp umgänget ens barn har. Då får man väl försöka få barnet att förstå vilka konsekvenser det kan få. Om det sen händer något olämpligt, vilket är troligt, lär sig barnet förhoppningsvis en läxa.

För 14-åringar är kända för att lyssna på sina föräldrar eller ställföreträdande vuxna när de försöker få dem att agera förståndigt? Självklart ska man som vuxen både sätta tydliga gränser OCH vädja till förnuftet, men när förnuftet uppenbarligen saknas är nog gränserna viktigare.
  • Anonym (s)
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
  • Afterlife
    Anonym (s) skrev 2018-01-06 15:43:13 följande:
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
    Fast om man hade varit "mogen för sin ålder" hade man insett att de här reglerna (inte sova borta, inte festa med kompisar när man bara är 14) finns där av en god anledning. Om du hade följt reglerna hade de förmodligen kunnat lita på dig och gett dig mer frihet. Du förutsätter att du har rätt att fatta beslut i samma omfattning som en vuxen. Det kan du inte, faktum är att du inte FÅR det. När man är 14 finns det alltid vuxna som är ansvariga för dig och din säkerhet.

De straffar dig inte för att du sov borta/umgicks med kompisar. De straffar dig för att du inte följer reglerna. Bryter man mot reglerna så får det konsekvenser, i olika omfattning beroende på vilken ålder man är i. Vill du att du ska få mer frihet får du visa att du är mogen nog att fatta att reglerna är till för ditt bästa. Även om det är svårt när man är så ung.
    Som sagt, hade jag betett mig som dig när jag växte upp (med mina bioföräldrar) är det sannolikt att de hade gett mig husarrest tills jag var 18. (och med all rätt)
    Men jag följde reglerna de satte upp. Även om jag helst hade velat stanna över hos kompisar så åkte jag snällt hem. Det gjorde att de litade på mig, de visste att jag skulle komma hem och med tiden så släppte de på de hårda reglerna. Det kommer sannolikt att bli så för dig med. Om du visar att du kan ta ansvar (följa reglerna även om du inte gillar dem) så kommer de förmodligen att kunna lita på dig och ge dig lösare tyglar senare.
  • elmadumle

Om mina barn hade umgåtts med 19 åringar när de var 13 så hade:
    1 19 åringarna hade fått veta att de levde
    2 polisen hade kontaktats och fått namn på dessa
    3 mina hade inte fått gå ut förutom till och från skolan
    4 jag hade kontaktat socialen för samtal och råd

Nej de flesta 13 åringar dricker inte alkohol, tyvärr finns det de som gör det men de har ofta inte så bra hemförhållanden. Nu har du chansen att visa att du faktiskt förstår vidden av ditt handlande och visa att du tar det på allvar, om du visar att du förstår vad de menar så kommer du få mer frihet med tiden.

• Anonym (...)

Du behöver inte bli frustrerad, jag tror alla förstår men de flesta tycker helt enkelt inte att det är fel att ?straffa? en 14 åring som ignorerar regler. Regler som är

uppsatta för stt skydda barnet.
  • Virriga Vera
    Jodå, vi fattar. Men vi håller inte med dig och att du inte förstår det visar bara hur omogen du egentligen är. Du är bara 14 år och reagerar och agerar som en typisk 14 åring.
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?