• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Anonym (Hur då)
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 15:52:30 följande:

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

på vilket sätt känner du dig kontrollerad? du är ju trots allt 14 
    Behandlas du på ett annat sätt än dina jämnåriga syskon?
  • Anonym (Mamma till tonåringar)

Det är ganska självklart att man inte får fira nyår utan vuxna när man är 14 år! Det är nog extremt få 14-åringar som firar med kompisar, och i så fall med kompisar och deras familj, typ.

Det märks att du har en annorlunda bild av vad man borde få göra osv när man är 14, vilket säkert beror på att du haft en strulig uppväxt. Nu är du hos en familj som kräver samma saker av dig som är normalt i din ålder. Det är bara att gilla läget! Inte så kul nu, men när du blir vuxen kommer du att uppskatta det.

Vad är det för vänner du har och hur firade ni? Är det något dina "föräldrar" skulle ha tyckt var bra? (eller soc, dina lärare eller andra vettiga vuxna) Tänk på att de är rädda om dig!

Min dotter är 15, så inte så mycket äldre än dig. Hon firade för första gången nyår utan oss. Hon var tillsammans med fyra tjejer i klassen hemma hos en av tjejerna och lagade trerätters middag och hade det mysigt. Jag känner alla tjejerna och föräldrarna till några, bland annat hon som de var hemma hos. Inga andra personer, alkohol eller fyrverkerier var inblandade. Jag kände mig helt trygg med detta.

Mitt råd till dig är att försöka passa in och flyta med när det gäller regler osv, istället för att kämpa emot. Umgås med vettiga kompisar och skaffa bra fritidsintressen.

• LFF
    Anonym (s) skrev 2018-01-02 15:19:21 följande:

kan du inte läsa? frågan handla inte om reglerna utan att jag blev straffad av att fira nyår med mina vänner och det är inte nåt dumt eller "dåligt beteende" om jag hade kommit hem full då hade det varit logiskt att bli straffad....

Och ni som skriver att det är stor skillnad mellan 14 och 16 år, han fyller inte 16 år förens i febrauri, han är 15 år nu och fick vara med sina vänner och kom antagligen hem på natten....

Ja, du blev straffad eftersom du inte följde de regler de satt upp. De sa "Nej" till att du skulle sova borta på nyårsafton, du gjorde det ändå. Vad skulle de ha gjort när du medvetet bröt mot det de sagt? Låtit det vara? 

Att de låter sin bioson, som de känt hela livet, som visat att han går att lita på och som är 16 (!) vara ute är något helt annat än att låta en 14-åring från en trasslig bakgrund, en 14-åring som hela tiden ifrågasatt deras helt rimliga regler (i vissa fall alltför generösa regler med tider att vara hemma), sova borta på nyårsafton! Känner fosterföräldrarna dina vänner? Är vännerna egentligen lämpliga för ett barn (ja, just nu beter du dig som ett barn!) att umgås med? 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (s) skrev 2018-01-02 15:19:21 följande:

kan du inte läsa? frågan handla inte om reglerna utan att jag blev straffad av att fira nyår med mina vänner och det är inte nåt dumt eller "dåligt beteende" om jag hade kommit hem full då hade det varit logiskt att bli straffad....

Och ni som skriver att det är stor skillnad mellan 14 och 16 år, han fyller inte 16 år förens i febrauri, han är 15 år nu och fick vara med sina vänner och kom antagligen hem på natten....

Såklart att det är dumt att vara ute på nyår fastän du inte fick!

Försök vara smart och tänk långsiktigt! Du har väl bara bott på familjehemmet i 2-3 månader? Dina familjehemsföräldrar måste hinna lära känna dig ordentligt och veta att de kan lita på dig (och dina vänner) innan du får vara ensam med dem på nyår. Även om du eller dina vänner inte drack är det så mycket alkohol på nyår, så dina "föräldrar" vill nog bara se till att du är trygg och inte råkar illa ut.

De allra flesta som svarar i dina trådar vill hjälpa dig, så försök lyssna och ta till dig av råden du får.
  • Fiona M

Du har bara bott där i några månader och både ifrågasatt och brutit mot deras regler: självklart är de hårdare mot dig än ett äldre barn som tar ansvar.

• annelundinq

Det beror väl på, om det är med en väns familj men så låter det inte riktigt när du skriver "fira med sina vänner". Tillåt mig tvivla på att det var alkoholfritt och det är förmodligen det föräldrarna är oroliga över då nyår kretsar mycket kring alkohol för ungdomar. sedan kan man ju undra vart du sover. Om inte den du sover hos har föräldrar. Låter märkligt att dessa skulle låta någon sova över utan att ha kollat med föräldrarna att det var okej.

• Anonym (s)
    Regndamen skrev 2018-01-02 15:42:03 följande:

Drack du alkohol också?

annelundinq skrev 2018-01-02 20:07:24 följande:

Det beror väl på, om det är med en väns familj men så låter det inte riktigt när du skriver "fira med sina vänner". Tillåt mig tvivla på att det var alkoholfritt och det är förmodligen det föräldrarna är oroliga över då nyår kretsar mycket kring alkohol för ungdomar. sedan kan man ju undra vart du sover. Om inte den du sover hos har föräldrar. Låter märkligt att dessa skulle låta någon sova över utan att ha kollat med föräldrarna att det var okej.

osv. alkohol finns inte bara på nyår och det hjälper inte att låsa in alla under 18 år på nyår för dom kan dricka när som helst och jag vet att det inte är därför jag inte fick eftersom dom aldrig sagt nåt om alkohol. Och nästan alla som jag är med är äldre eftersom jag tycker 99% av dom som är lika gamla är omogna och vi är över perioden att dricka alkohol till vi spyr etc....

• Näng

Min 14år gamla dotter fick inte gå på fest med sina kompisar utan fick följa med familhen till vänner. Hon surade ett tag men föestod att det blur nej för att vi är måna om henne. Jag tycker det är bra att det finns någon som tar hand om dig med.

• Regndamen
    Anonym (s) skrev 2018-01-02 21:16:11 följande:

osv. alkohol finns inte bara på nyår och det hjälper inte att låsa in alla under 18 år på nyår för dom kan dricka när som helst och jag vet att det inte är därför jag inte fick eftersom dom aldrig sagt nåt om alkohol. Och nästan alla som jag är med är äldre eftersom jag tycker 99% av dom som är lika gamla är omogna och vi är över perioden att dricka alkohol till vi spyr etc....

Du är alltså 14 år, dricker alkohol och umgås med enbart äldre. Har du oskyddat sex med olika män och kvinnor med? Använder andra droger?

Personligen tycker jag hemmet är för slappa. Du borde även flyttas långt från dina "vänner". Du är ett barn.
  • Jemp
    Anonym (s) skrev 2018-01-02 21:16:11 följande:

1) hur ska de veta att du inte dricker?

2) utöver alkohol så är det generellt rätt stökigt på nyår dvs risken är större att du råkar illa ut. Smällare och fyrverkerier är en annan anledning till att många föräldrar vill ha koll.

3) att en 14åring umgås med äldre vänner är inte en anledning till mindre oro, skulle jag säga. Inte heller att man har "bockat av" period med att dricka för mycket så ung.

Trots detta fick du ju gå ut med dina vänner. Sen sviker du deras förtroende och kommer inte hem. Då bevisar du dessutom att du inte är mogen för det ansvaret. Klart de blir både sura och oroliga?

Tycker du verkligen att reglerna är så konstiga, eller handlar det bara om att det är roligare att inte följa dem?
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?