• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Queennr1
    Anonym (ab) skrev 2018-01-01 18:30:43 följande:

Jag tycker det var fel av dina fosterföräldrar att dra in i ilskan över att du var olydig att du inte kan bo kvar om du gör så här. Men jag kan förstå deras frustration över att ha ansvaret för dig utan att kunna utöva det då du sticker. Och klarar de inte att sätta gränser för dig är det väl tyvärr så att de förr eller senare blir tvungna att avsäga sig uppdraget att ta hand om dig. Kanske hamnar du i så fall hos någon du respekterar mer så att du köper reglerna. Har du otur hamnar du hos någon som skiter i dig. En sådan familj kanske låter dig göra som du vill så länge du håller dig ur vägen och de får pengar för dig...

Jag tänker att det egentligen är hårda fakta som fosterföräldrarna informerar om. Ifall socialtjänsten upplever att de ej förmår ha kontroll över TS så kommer de kanske att göra ytterligare en omplacering.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kompromis) skrev 2018-01-01 18:50:21 följande:
    Såklart du dyker upp... Det är som du säkert också vet inte familjehemmet som beslutat om lvu. Ts har heller inte skrivit att hon ville fira med sin familj.
    Jag menade självklart inte med bioföräldrarna (det kommer aldrig familjehemmet godkänna eftersom de riskerar att förlora sin inkomst då), utan med ts vänner som garanterat är mer familj för ts än dessa helt okända människor?!
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 19:26:10 följande:

Jag menade självklart inte med bioföräldrarna (det kommer aldrig familjehemmet godkänna eftersom de riskerar att förlora sin inkomst då), utan med ts vänner som garanterat är mer familj för ts än dessa helt okända människor?!

Självklart är det knappast när du kallad Ts vänner för ?familj?. Helt okända är de väl knappast om hon bott där i några månader.
  • Astridekk
    Astridekk skrev 2018-01-01 20:02:44 följande:

Lyssna på dem...

Om du vill bo kvar, behöver ju inte bli sämre hos en annan familj... Soc kanske matcha dåligt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kompromis) skrev 2018-01-01 19:30:15 följande:
    Självklart är det knappast när du kallad Ts vänner för ?familj?. Helt okända är de väl knappast om hon bott där i några månader.
    Eftersom ts har blivit fråntagen sin familj så har ts enbart sina vänner kvar och då tycker då jag iaf att de självklart är ner familj än några ts nyss träffat (och inte verkar trivs med alls).
  • Anonym (Kompromis)
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 20:25:10 följande:
    Eftersom ts har blivit fråntagen sin familj så har ts enbart sina vänner kvar och då tycker då jag iaf att de självklart är ner familj än några ts nyss träffat (och inte verkar trivs med alls).
    Om ett barn/tonåring inte trivs på grund av normala regler är det inte familjen det är fel på, utan tidigare familjer som inte haft tillräckligt med regler och gränser.
  • Jemp

Att det är andra regler för deras biobarn beror troligen på att de känt honom längre och kan lita på honom.

Du bryter gång på gång deras regler. Hur ska de då börja lita på dig?

Hade jag fått sova borta på nyår som 14åring hade det varit hos någon mina föräldrar kände och där de hade stämt av med kompisens föräldrar. Och då var jag väldigt skötsam.

• Anonym (s)
    moaguuun skrev 2018-01-01 18:12:06 följande:

Det låter som det kom som en överraskning att de blev irriterade trots att de sagt nej? Det måste väl ha varit ganska väntat då.

Jag insåg att dom skulle bli irriterade men inte så arga som dom blev och dom var med sina vänner igår, inte bara familj och därför tycker jag dom borde förstå...

• Anonym (Kompromis)
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 22:15:10 följande:

Jag insåg att dom skulle bli irriterade men inte så arga som dom blev och dom var med sina vänner igår, inte bara familj och därför tycker jag dom borde förstå...

Men de är ju vuxna. Jag hade aldrig släppt iväg en tonåring på nyår på grund av alkoholen som finns överallt framförallt. Om tonåringen inte ens kom hem till natten kan egentligen vad som helst ha hänt.
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?