• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • CityDad
    Anonym (s) skrev 2018-01-01 15:52:30 följande:

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

Nej, du ska givetvis göra som de säger. Punkt slut. Är man 14 år och har trasslig bakgrund så är inte oddsen de bästa. 
  • Anonym (s)

Anonym (ssssuck) skrev 2018-01-01 22:51:17 följande:

Varför gör du ännu en tråd(Nr. 511 nu eller?) om samma jäkla ämne? Alla svar är alltid likadana i varje tråd, nej ditt familjehem är inte för stränga eller oresonliga. Det är du som är bortskämd och har en sne syn på hur ett barn ska få bete sig. 

Dom gav dig en regel. Du bröt medvetet mot den. Dom upptäcker vad du gjort och blir upprörda och ger dig en konsekvens för ditt dåliga beteende. Det är så uppfostran fungerar. Tänker du någonsin växa upp?

kan du inte läsa? frågan handla inte om reglerna utan att jag blev straffad av att fira nyår med mina vänner och det är inte nåt dumt eller "dåligt beteende" om jag hade kommit hem full då hade det varit logiskt att bli straffad....

Och ni som skriver att det är stor skillnad mellan 14 och 16 år, han fyller inte 16 år förens i febrauri, han är 15 år nu och fick vara med sina vänner och kom antagligen hem på natten....

• Anonym (Bete dig vuxet så blir du behandlad så)

När jag var 14 fick jag definitivt inte sova borta varannan helg, och det finns inte en chans att mina barn kommer att få göra det heller.
    Nyårsafton firar man med föräldrarna tills de bedömer att man klarar av att göra det på egen hand, oftast runt 16-17 sådär.

Jag tyckte också att jag var vuxen när jag var 14, men jag var mycket smartare än dig TS, jag bevisade för mina föräldrar att de kunde lita på mig genom att följa deras regler tills jag lyckats övertala dem att låta mig prova på något annat. 

• Queennr1
    Anonym (s) skrev 2018-01-02 15:19:21 följande:

kan du inte läsa? frågan handla inte om reglerna utan att jag blev straffad av att fira nyår med mina vänner och det är inte nåt dumt eller "dåligt beteende" om jag hade kommit hem full då hade det varit logiskt att bli straffad....

Och ni som skriver att det är stor skillnad mellan 14 och 16 år, han fyller inte 16 år förens i febrauri, han är 15 år nu och fick vara med sina vänner och kom antagligen hem på natten....

Du blev inte straffad. Du blev påmind om den självklara regeln att en 14 åring inte sover borta innan hon har fått lov att göra det. Sånt brukar man få göra efter att man visat att man är ansvarsfull. Att sova borta på nyårsafton utan lov räknas som "dumt" beteende och är inget som visar att man är ansvarsfull.
  • Anonym (Bete dig vuxet så blir du behandlad så)

Och han har förmodligen bevisat för sina föräldrar att han är ansvarsfull och han kom hem på natten, det gjorde ju inte du...
  • Regndamen
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-01 18:38:08 följande:

Tycker jag också och därav beter sig denna familj vidrigt mot ts som straffas på detta vis.

Självklart borde ts fått fira med sin familj på nyår!!

Hon var ju inte med sin familj, utan sina vänner.
  • Anonym (agda)

Som för att ge en annan nyans i problemet....så skulle jag blivit ÖVERLYCKLIG om ngn brytt sig i vad jag gjorde som tonåring. Jag fick göra "va faan ja ville" och det är INTE kul. Man ska inte jämföra barn och hundar MEN precis som hundar behöver barn FOSTRAS och ha en fast hand som visar vägen. Någon som säger att NU ÄR DET NOG!

• Afterlife

Det är i allra högsta grad ett "dumt och dåligt" beteende att inte följa de uppsatta reglerna. Jag hade samma regler när jag var tonåring. Följer man inte reglerna så blir man straffad, så enkelt är det. Hade jag gjort samma grej när jag var tonåring är det mycket möjligt att mina föräldrar inte släppt iväg mig till kompisar igen förrän jag var 18. Det är fullt rimligt.

Den stora skillnaden är inte i er ålder. Den stora skillnaden är att de känner honom bättre. De vet nu att du inte följer reglerna. Du är inte att lita på. Du behöver bygga upp deras förtroende för dig genom att visa att du går att lita på och att du är ansvarsfull. Precis som du hade fått göra hos normala biologiska föräldrar.
  • Anonym (sorry)

Det är dåligt beteende att göra något man inte får, även om man själv tycker det är rimligt att få göra det. Det är inte rimligt att få fira nyår utan vuxna när man är 14 år.

Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?