Inlägg från: Anonym (s) |Visa alla inlägg
  • Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Anonym (s)

Jag får inte vara ute till 23, jag ska vara hemma då och det tar långtid med bussen och sista går så man måste åka senast 21:30.. Jag sa att jag vill sova borta på nyår innan och att jag kan hoppa över att sova borta helgen innan för att få göra det men dom gick inte ens med på det då...

• Anonym (s)
    moaguuun skrev 2018-01-01 18:12:06 följande:

Det låter som det kom som en överraskning att de blev irriterade trots att de sagt nej? Det måste väl ha varit ganska väntat då.

Jag insåg att dom skulle bli irriterade men inte så arga som dom blev och dom var med sina vänner igår, inte bara familj och därför tycker jag dom borde förstå...

• Anonym (s)

Anonym (ssssuck) skrev 2018-01-01 22:51:17 följande:

Varför gör du ännu en tråd(Nr. 511 nu eller?) om samma jäkla ämne? Alla svar är alltid likadana i varje tråd, nej ditt familjehem är inte för stränga eller oresonliga. Det är du som är bortskämd och har en sne syn på hur ett barn ska få bete sig. 

Dom gav dig en regel. Du bröt medvetet mot den. Dom upptäcker vad du gjort och blir upprörda och ger dig en konsekvens för ditt dåliga beteende. Det är så uppfostran fungerar. Tänker du någonsin växa upp?

kan du inte läsa? frågan handla inte om reglerna utan att jag blev straffad av att fira nyår med mina vänner och det är inte nåt dumt eller "dåligt beteende" om jag hade kommit hem full då hade det varit logiskt att bli straffad....

Och ni som skriver att det är stor skillnad mellan 14 och 16 år, han fyller inte 16 år förens i febrauri, han är 15 år nu och fick vara med sina vänner och kom antagligen hem på natten....

• Anonym (s)
    Regndamen skrev 2018-01-02 15:42:03 följande:

Drack du alkohol också?

annelundinq skrev 2018-01-02 20:07:24 följande:

Det beror väl på, om det är med en väns familj men så låter det inte riktigt när du skriver "fira med sina vänner". Tillåt mig tvivla på att det var alkoholfritt och det är förmodligen det föräldrarna är oroliga över då nyår kretsar mycket kring alkohol för ungdomar. sedan kan man ju undra vart du sover. Om inte den du sover hos har föräldrar. Låter märkligt att dessa skulle låta någon sova över utan att ha kollat med föräldrarna att det var okej.

osv. alkohol finns inte bara på nyår och det hjälper inte att låsa in alla under 18 år på nyår för dom kan dricka när som helst och jag vet att det inte är därför jag inte fick eftersom dom aldrig sagt nåt om alkohol. Och nästan alla som jag är med är äldre eftersom jag tycker 99% av dom som är lika gamla är omogna och vi är över perioden att dricka alkohol till vi spyr etc....

• Anonym (s)
    Anonym (Mamma till tonåringar) skrev 2018-01-03 22:45:54 följande:
    Ehhh, de flesta fjortonåringar har aldrig smakat alkohol!!! De firar nyår med sina familjer. Sover de "borta" så är det hos en kompis, vars föräldrar är hemma och föräldrarna har kontakt med.

Ta chansen att växa upp till en bra vuxen genom att göra så som familjehemmet säger. Umgås med dina klasskompisar, börja med någon sport, osv.

Ställ dig dessa frågor: Vad tror du att dina "kompisar" är om 10 år? Har de bra utbildningar och jobb? Vad tror du att dina "syskon" och klasskompisar är om 10 år? Har de bra utbildningar och jobb? Hur vill du ha det om 10 år? Hur ska du komma dit?

Livet är långt, allt handlar inte om den närmsta veckan...
    Ingen aning om hur gamla ni är men om ni inte är eller hänger med tonåringar vet jag bättre än er när dom börjar dricka alkohol och det är runt 13. alkohol är inte dåligt om man kan hantera det och inte dricker varje dag. Jag flytta till mitt andra familjehem när jag var 12 år och där bodde en annan tonåring eller jag var inte tonåring men nästan, och vi börja hänga och jag lärde känna dom hon var med som är 17-19 år nu och jag trivs bättre med dom även om det kan finnas 17 åringar som är som 13 år och 14 åringar som är som 20, men alla i min klass är omogna och jag är inte vän med nån så jag är tacksam att jag flytta dit och lärde känna henne+hennes vänner annars hade jag varit ensam därför är det irriterande att dom jag bor med nu försöker bryta vår kontakt....
  • Anonym (s)
    Ni fattar ju ingenting, det jag skrivit är fel är att bli straffad och hotad för att fira nyår med sina vänner eftersom dom fira nyår med sina vänner och doms barn fira med sina vänner och då borde inte jag ha blivit straffad för att ha gjort det. visst, om jag blir straffad 1 gång pga att jag sov borta även om det också är fel pga att det inte går bussar på natten men nu har jag fråga om alla helger den här månaden som jag inte fick och det är inte ett lite överdrivet straff för att ha firat nyår med dom man vill fira nyår med, och det är jag som är mogen för min ålder och inte dom som är omogna för sin.....
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?